Sommer dæk hvad skal man vælge
Fra : Jørgen L.

Dato : 23-02-05 19:20

Jeg skal have nogle 205/55-16 H-dæk
Hvad skal jeg vælge, bilen er en Mazda 626 2,0 turing. fra 2000

mine prioteter er
1. Godt til regnvejr
2. støjsvag
3. god økonomi billig i anskaffelse eller holder længe.
4. er der andre ting at tage hensyn til ?

Hilsen Jørgen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-02-05 09:19

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> wrote in message
> Jeg skal have nogle 205/55-16 H-dæk
> Hvad skal jeg vælge, bilen er en Mazda 626 2,0 turing. fra 2000
>
> mine prioteter er
> 1. Godt til regnvejr

Bridgestone Potenza.

> 2. støjsvag

Michelin Energy.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Roberto Saldo

Dato : 24-02-05 09:46

Christian B. Andresen wrote:
> "Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> wrote in message

> Bridgestone Potenza.

> Michelin Energy.

> Michelin Energy.

Potenza er guld, men de synger som for fuld hals :)

Mvh
Roberto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-02-05 10:00

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message

> Potenza er guld, men de synger som for fuld hals :)

Det gjorde de ikke på min Xsara, men jeg nåede kun at køre med dem i 1½ mdr.
så blev bilen solgt, men jeg skal have potenza på 306'eren når det bliver
aktuelt.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Roberto Saldo

Dato : 24-02-05 10:10

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> så blev bilen solgt, men jeg skal have potenza på 306'eren når det bliver

Hmm har du nok luft i dækkene?
Er der flydende affjedring på en Xsara?
Et meget mageligt ophæng og isoleret kabine vil naturligvis dæmpe sangen.

Mvh
Roberto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-02-05 11:10

> Hmm har du nok luft i dækkene?

Ja, det var der.

> Er der flydende affjedring på en Xsara?

Hvis du mener det hæve/sænke affjedring, så nej.

> Et meget mageligt ophæng og isoleret kabine vil naturligvis dæmpe sangen.

Det afhænger vel også af undervognens geometri.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 24-02-05 09:46

Jørgen L. wrote:
> [...]
> 2. støjsvag
> 3. god økonomi billig i anskaffelse eller holder længe.
> 4. er der andre ting at tage hensyn til ?

Måske Gislaved Speed 506. Svensk produkt fra en fabrik ejet af
Continental-koncernen.
Jeg _ved_ de er støjsvage.
De er formodentlig gode til regnvejr, da de må formodes at være
fremstillet til skandinavisk vejr.
De er rimeligt billige. Jeg ved ikke hvor længe de holder.

Mvh.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 24-02-05 16:09

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2. støjsvag
> 3. god økonomi billig i anskaffelse eller holder længe.
> 4. er der andre ting at tage hensyn til ?

Jeg er helt tryg ved at anbefale Yokohama A539, det opfylder mine krav bedre
end Goodyear F1 GS-D2 som jeg kørte på før og mine krav ligner dine meget.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 24-02-05 16:23

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er helt tryg ved at anbefale Yokohama A539, det opfylder mine krav
> bedre
> end Goodyear F1 GS-D2 som jeg kørte på før og mine krav ligner dine meget.

Har jeg også kørt på før (215/45-17). Var også godt tilfreds. Specielt var
jeg overrasket over, hvor godt de klarede regnvejr.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Kim Kristensen

Dato : 24-02-05 17:40

> [...]
>
> Har jeg også kørt på før (215/45-17). Var også godt tilfreds. Specielt var
> jeg overrasket over, hvor godt de klarede regnvejr.

Yokohama har ikke førhen været gode i regnvejr, men A539 syntes jeg fungere
fint.

Med venlig hilsen Kim

Fra : John Sahl

Dato : 24-02-05 17:45

Kim Kristensen wrote:
> Yokohama har ikke førhen været gode i regnvejr, men A539 syntes jeg
> fungere fint.

Jeg husker med gru et sæt Yokohama A509 mener jeg de
hed.. Jeg kan stadig gå i chok over deres regnvejregenskaber
eller rettere mangel på samme!

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Kim Kristensen

Dato : 24-02-05 18:47

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg husker med gru et sæt Yokohama A509 mener jeg de
> hed.. Jeg kan stadig gå i chok over deres regnvejregenskaber
> [...]
A509 led vist også af vandskræk, det har A539 heldigvis ikke.

Med venlig hilsen Kim

Fra : John Sahl

Dato : 24-02-05 22:14

Kim Kristensen wrote:
> A509 led vist også af vandskræk, det har A539 heldigvis ikke.

Enig, jeg har hørt en del gode ting om A539

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-02-05 22:44

> Jeg er helt tryg ved at anbefale Yokohama A539, det opfylder mine krav
> bedre
> end Goodyear F1 GS-D2 som jeg kørte på før og mine krav ligner dine meget.

Hej Gruppe tak for alle svarerne indtil nu.

Hvor finder jeg Yokohama A539 til en fornuftig pris ?

Hilsen Jørgen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-02-05 16:16

> Hej Gruppe tak for alle svarerne indtil nu.
>
> Hvor finder jeg Yokohama A539 til en fornuftig pris ?
>
> Hilsen Jørgen

Godt spørgsmål, Jeg købte dem gennem en af mine venner som har værksted. Men
et sted som her tager de 81 euro for dem (ca. 605 kr.) hvilket jeg syntes er
en ok pris.

http://www.reifen-versand.com/

Det nye Goodyear F1 GS-D3 skulle være lige så godt som det forrige (GS-D2),
men uden støj som var årsagen til at jeg valgte Goodyear F1 igen (GS-D3
kunne ikke fås i min størrelse). De andre der er foreslået har
forslagsstillerne gode erfaringer med, så de sikkert også værd at overveje
og måske det nye Goodyear Hydragrip.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 18:24

> [...]
> 2. støjsvag
> 3. god økonomi billig i anskaffelse eller holder længe.
> 4. er der andre ting at tage hensyn til ?

Bridgestone Turanza ER300 = har meget af det hele, dvs. rimelig lang
holdbarhed, støjsvagt og står godt fast. Prisen er som den nu er for
mærkevare dæk, altså som Continental, Pirelli eller lign. typisk koster og
lidt billigere end Michelin...

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 23:13

> [...]
> 2. støjsvag
> 3. god økonomi billig i anskaffelse eller holder længe.
> 4. er der andre ting at tage hensyn til ?

Jeg kan da "varmt" anbefale Goodyear Eagle F1, de står endda rimelig godt
fast i sneen

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-02-05 10:03

Jørgen L. wrote:
> mine prioteter er
> 1. Godt til regnvejr
> 2. støjsvag
> 3. god økonomi billig i anskaffelse eller holder længe.
> 4. er der andre ting at tage hensyn til ?

Tja.

Jeg kører på Dunlop SP9000, som jeg er yderst tilfreds med...
Jeg kører 250 km/dag, og har ikke problemer på våd vej, ej heller med
støj...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : John Sahl

Dato : 25-02-05 10:33

Morten Fruergaard wrote:
> Jeg kører på Dunlop SP9000, som jeg er yderst tilfreds med...
> Jeg kører 250 km/dag, og har ikke problemer på våd vej, ej heller med
> støj...

Mine 16" i 195/40-16" er også Dunlop SP9000 som jeg er
meget imponeret over, de har indtil nu overlevet både et par
trackdays, 30.000km turboladede kilometer og jeg var sikker
på at de ville være slidt ned på nuværende tidspunkt, men der
er mindst en sæson mere tilbage og jeg skifter dæk INDEN
de bliver kriminelle, gider ikke nærdødsoplevelser i vådt føre
pga for dårlige dæk!

Mht. støj fra dæk:

Det er min opfattelse at du ikke kan være sikker på at et dæk
der er støjsvagt på en bil, også er støjsvagt på en anden. Bilens
opbygning, design, dimensionering af undervogn, justering af
undervogn, er alle ting som influerer på dækkets evner, både
til at stå fast, men også til hvor meget eller lidt lyd det frembringer
under kørsel...

Desværre lå den ene fælg med et punkteret dæk bag i Uno'en
da den blev stjålet, så nu har jeg kun 3 styk tilbage

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-02-05 16:42

> [...]
>
> Desværre lå den ene fælg med et punkteret dæk bag i Uno'en
> da den blev stjålet, så nu har jeg kun 3 styk tilbage

Det har du sikkert ret i, men det vil til gengæld nok være for optimistisk
at springe på et dæk som "støjer" i den tro at det ikke støjer på ens egen
bil.

Med venlig hilsen Kim

Fra : John Sahl

Dato : 25-02-05 16:47

Kim Kristensen wrote:
> Det har du sikkert ret i, men det vil til gengæld nok være for
> optimistisk at springe på et dæk som "støjer" i den tro at det ikke
> støjer på ens egen bil.

Klart

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-02-05 16:37

meddelelse news:421ee993$0$29281$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Jeg kører på Dunlop SP9000, som jeg er yderst tilfreds med...
> Jeg kører 250 km/dag, og har ikke problemer på våd vej, ej heller med

Det er mit indtryk at Dunlop har været ramt af et dårligt ry nøjagtigt som
Yokohama har, mange kalder stadig Dunlop for Dunhop.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jørgen L.

Dato : 25-02-05 18:02

> Det er mit indtryk at Dunlop har været ramt af et dårligt ry nøjagtigt som
> Yokohama har, mange kalder stadig Dunlop for Dunhop.

Ja det kender jeg jeg havde nogle dæk som når de var blevet rigtigt
varme og når jeg så stillede bilen og den stod og blev kold så hoppede den
fra alle 4 hjul indtil at de blev varme igen

Hilsen Jørgen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-02-05 18:49

Jørgen L. wrote:
> Ja det kender jeg jeg havde nogle dæk som når de var blevet
> rigtigt varme og når jeg så stillede bilen og den stod og blev kold
> så hoppede den fra alle 4 hjul indtil at de blev varme igen

Det kan jeg så overhovedet ikke genkende...

Fra : John Sahl

Dato : 25-02-05 19:13

Morten Fruergaard wrote:
> Det kan jeg så overhovedet ikke genkende...

Det er fordi dine dæk er af nyere oprindelse, jeg har oplevet
det med nogle af Dunlops tidligere versioner, men slet ikke
med SP9000.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-02-05 19:20

John Sahl wrote:
> Det er fordi dine dæk er af nyere oprindelse,

Sikkert.

> jeg har oplevet
> det med nogle af Dunlops tidligere versioner, men slet ikke
> med SP9000.

Nemlig. Hvad har fortiden med nytiden at gøre? Kan godt være, at de har haft
et problem, men hvis de har løst det...
Man køber jo ikke nye dæk, der er flere år og modeller gamle...