Dødt batteri.
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 22-02-05 22:37

Kan et batteri i en bil der er afladet over ca. 20 timer via en lampe i
kabinen komme til live igen i løbet af et antal timer efter lampen er
slukket.?

Så bilen kan startes. (Normalt let at starte)

Eller skal jeg have fat i en lader.?

Mvh. Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 22:51

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev i en meddelelse
> [...]
> slukket.?
>
> Så bilen kan startes. (Normalt let at starte)

Du skal nok være usansynlig heldig hvis der kommer så meget liv i batteriet
at det lige kan starte bilen. Du bør få fat i en lader (hos naboen)

--
Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-02-05 22:53

> [...]

> slukket.?
>
> Så bilen kan startes. (Normalt let at starte)

Jeg giver den 25% chance hvis den får natten over.

> Eller skal jeg have fat i en lader.?

God idé, eller lidt starthjælp.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : phk

Dato : 23-02-05 05:31

> [...]

> Kan et batteri i en bil der er afladet over ca. 20 timer via en lampe i
> kabinen komme til live igen i løbet af et antal timer efter lampen er

1/2 ampere i 20 timer - det er kun 10 Ampere. Hvis batteriet er død af det
er der noget galt med batteriet.

OK - måske er det 20 Ampere. Men alligevel :)

--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 23-02-05 09:34

phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> 1/2 ampere i 20 timer - det er kun 10 Ampere. Hvis batteriet er død af det
> er der noget galt med batteriet.
>
> OK - måske er det 20 Ampere. Men alligevel :)

Nok nærmere 1,5 ampere (30 Amp. totalt) eller evt. 0,75 amp. hvis der kun er
en kabinelampe.

Jeg tror også en lader er eneste løsning. Husk at hvis et bly-batteri har
været bundafladt har du forkortet det liv væsentligt (pga. syre
koncentration), og bør egentligt helst blive skiftet ud.

Har selv en lille 5 amp. lader, på størrelse med en husholdnings tændstik
æske, som jeg altid har liggende i bilen, selv om jeg kun har haft brug for
den en gang.

/Morten

Fra : phk

Dato : 23-02-05 10:41

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse

> Har selv en lille 5 amp. lader, på størrelse med en husholdnings tændstik
> æske, som jeg altid har liggende i bilen, selv om jeg kun har haft brug
> for
> den en gang.

Jeg fandt en gammel lader jeg havde liggende. Brugte den for 20 år siden i
forbindelse med feriekørsel, hvor jeg havde køleskab med. Den pluggede
simpelthen ind i den 3 x cigartænder jeg havde monteret i bilen og trafk
derefter køleskab (4A), luftmadrasseoppuster m.m. Kan ikke lige
overskue/huske hvad jeg havde gang i dengang :)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-02-05 06:04

Hvis du ikke kan få fat i et ladeapperat, kunne prøve med startkabler.
Hvis ingen af overnævnte metoder er mulige for dig, kan du tage
batteriet ud af bilen og med hjem og stille det varmt i et døgns tid,
(evt. lade det op ?) og så spæne tilbage til bilen med det opvarmede
batteri og se om den kan starte.

Lidt alternativt; Jeg har set at man kan tage en stor dunk(10 l.) med
varmt vand og en thermokande også med varmt vand i.
Vandet fra dunken hældes stille og roligt over batteriet, efter 5
minutter hældes thermokandens indhold over indsugningensfiltrets
kasse. herefter startes der.
Det ser spøjst ud, men det virker.
Har set det flere gange i Rusland. Fryser det mere end 30 grader dur
metoden ikke, da tager de batteriet med hjem til opvarmning.

/Hans

Fra : Casper Bang

Dato : 23-02-05 12:23

> Lidt alternativt; Jeg har set at man kan tage en stor dunk(10 l.) med
> varmt vand og en thermokande også med varmt vand i.
> Vandet fra dunken hældes stille og roligt over batteriet

Det må da give nogle gavaldige kortslutninger!?

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 23-02-05 12:49

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:421c6792$0$48682$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Det må da give nogle gavaldige kortslutninger!?

Hvorfor det? Rent vand leder ikke strømmen. Og hvis dunken nu er at plastik
så kan den heller ikke kortslutte noget.

Mvh
Claus

Fra : Casper Bang

Dato : 23-02-05 13:44

> Hvorfor det? Rent vand leder ikke strømmen. Og hvis dunken nu er at
> plastik
> så kan den heller ikke kortslutte noget.

Huh? Er vand ikke strømledende?
Hvis du hælder en dunk varmt vand ud over et batteri, må det vel give en
kortslutning!?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-02-05 14:01

Casper Bang wrote:

> Huh? Er vand ikke strømledende?
> Hvis du hælder en dunk varmt vand ud over et batteri, må det vel give en
> kortslutning!?

Ja men der løber dårligt nogen strøm ved 12volt.
Du får jo heller et rap over nallerne hvis du fifler med polerne.

Mvh
Roberto

Fra : Casper Bang

Dato : 23-02-05 22:30

> Ja men der løber dårligt nogen strøm ved 12volt.

Den er jeg så ikke helt med på - dit batteri kan levere omkring 500A som
startstrøm, så jeg vil da nok sige at der kan løbe noget strøm :)
Grunden til at der ikke kommer en kortslutning, er så åbenbart at vand har
en stor modstand.

> Du får jo heller et rap over nallerne hvis du fifler med polerne.

Nej, for der yder du selv en stor nok modstand, til at få strømmen ned.

Men tak til alle jer der hjalp mig på rette spor :)

--
You learn as long as you live
You live as long as you learn

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 16:05

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:421c7a85$0$48718$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Huh? Er vand ikke strømledende?
> Hvis du hælder en dunk varmt vand ud over et batteri, må det vel give en
> kortslutning!?

Du kan tage et glas vand og stikke to målepinde ned i glasset og se hvor
stor modstanden en. Jeg vil ikke betegne vand som noget der kan kortslutte.

--
Tom

Fra : Casper Bang

Dato : 23-02-05 22:26

> Du kan tage et glas vand og stikke to målepinde ned i glasset og se hvor
> stor modstanden en. Jeg vil ikke betegne vand som noget der kan
> kortslutte.

Det gjorde jeg så - overraskende nok var modstanden ret stor (omkring 50K
ohm, på en afstand af ca 3 cm i vand).
Så har jeg da lært dét - har indtil i dag altid troet at vand var en god
elektrisk leder :)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-02-05 22:36

> [...]
> ohm, på en afstand af ca 3 cm i vand).
> Så har jeg da lært dét - har indtil i dag altid troet at vand var en god

Prøv at hælde noget salt i det glas vand.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Casper Bang

Dato : 24-02-05 13:29

> Prøv at hælde noget salt i det glas vand.

Hehe, interessant :)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-02-05 21:53

On Wed, 23 Feb 2005 12:22:57 +0100, "Casper Bang"
<webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote:

>Det må da give nogle gavaldige kortslutninger!?

12 Volt og alm. postevand ? Nej ikke noget der betyder noget. Man skal
selvf. holde sit (poste) vand fra tændingsanlæget.

/Hans

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 23-02-05 20:22

Jørgen Rasmussen wrote:

> [...]
> slukket.?
>
> Så bilen kan startes. (Normalt let at starte)

Tak for kommentarerne.

Tilsluttet kl. 16:30. 12,8V på batteriet ved ladning. lader med ca. 4A.
Kl. 18: 13,2V. Lader med 3A.
Kl. 20: 13.4V. Lader med knap 3A. Bilen starter uden problemer.

Mvh. Jørgen

Fra : phk

Dato : 24-02-05 08:56

> Tilsluttet kl. 16:30. 12,8V på batteriet ved ladning. lader med ca. 4A.
> Kl. 18: 13,2V. Lader med 3A.
> Kl. 20: 13.4V. Lader med knap 3A. Bilen starter uden problemer.

Hvis det er måleren på laderen du bruger til at måle strømforbruget med så
er kun en ting sikkert: Den passer ikke!

De amperemetere der sidder på ladere er nogen der koster 2 kr. at lave.
Præcision kan man skyde en hvid pind efter.