Første oplevelse med BMW E36
Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 13:29

WAU!
Hold da op en oplevelse!
Formen, farven, interriør, motoren, gearkassen...!!!
Mand det er en lækker bil sådan en E36 2.5, der er jo power i overflod og
samtidig bund nok til stille at trille ned af motorvejen. Sådan en må jeg
bare eje!

Jeg har i et stykke tid overvejet at skiftre min Chrysler Grand voyager fra
96 ud med en mindre og hurtigere model. Jeg har været over Golf III VR6,
vectra V6, Punto Turbo, og er nu havnet ved BMW E36 325I. JEg fandt følgende
annonce på bilbasen:
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcarbilleder.asp?id=587199&page=1
Og tænkte at den måtte jeg da kigge på. Og fra tanke til handling gik der så
ikke ret længe.

Jeg satte kursen mod Hjørring i går efter arbejde, jeg havde allieret mig
med Troels O her fra gruppen da jeg ikke aner ret meget om biler.
Vi fik rullede de 50 km til Hjørring på den kedelige jyske E39, eneste
højdepunkt var en lille lyshåret sag i en E27 KLEEMANN. Og så fyrrede hun
den ikke engang af, da vi kørte op på siden for at tage billeder.

Vi trillede ind i hjørring og der stod den. Fedt! Den var temlig velholdt,
lige med undtagelse af føromtalte rust i skærmene bag og for, dette var dog
i mine øjne ikke noget særligt, der var meget lidt i forskærmede lige der
hvor sten og skidt slår op på lakken, og bag på var og lidt mere, men ca
samme placering, der hvor skidt srpøjter op. I mine øjne ikke nget
graverende.
Motoren lød supe godt, og havde fået skiftet toppakning for nyligt, og var
ellers blevet passet pænt.
Bilen stod monteret med 17" OZ superlegra(eller noget) fælge med rigeligt
dæk, og der var 15" vinter aluer med.

Det blev efter en god snak frem og tilbage til en kort prøvetur og HOLD DA
KÆFT den er fed at køre i sådan en 2.5 inline six med 192 hypper. ikke bare
motoren men det hele gik meget let og dejligt, gear styretøj kobling, det
hele var en svir. Men nu er jeg måske også forblændet af min egen sløve
'Kaner og de gamles sløve franske biler.

Så nu mangler jeg bare at få solgt min Crysler til en fornuftig pris så jeg
kan blive BMW ejer.

Tobias Larsen, nærmest i trance over den herlige slæde

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 13:43

> [...]
> samtidig bund nok til stille at trille ned af motorvejen. Sådan en må jeg

MUHAhaha så fik vi endnu en til at se lyset ))
Jeps det er noget helt andet end en skrammel japaner + det løse..

Jo ja lyden på bimmerne er helt perfekt, og det samme med køre oplevelsen

Jo ja der er mere GO-kart fornemmelse i en GIII VR6, men men men, det kan
slet ikke opveje en bimmer
Ville ønske jeg også havde $$ til at skifte E30'eren ud med en E36'er.. for
den er nice med en 2½L R6 motor..

Mvh
Morten

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-02-05 13:49

Tobias Larsen" <tobias.larsen"snabela skrev:

> Så nu mangler jeg bare at få solgt min Crysler til en fornuftig pris
> så jeg kan blive BMW ejer.

Tillykke!

Har selv leget med tanken om en lignende vogn, og læste så MOTOR for et par
måneder siden, hvor alle de der ældre BMW'er var listet op.

Overvej at læse artiklen for at undgå at købe katten i sækken (revner i
undervogn fx.)
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 14:12

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> par måneder siden, hvor alle de der ældre BMW'er var listet op.
>
> Overvej at læse artiklen for at undgå at købe katten i sækken (revner i

Er det muligt at finde de gamle artikler nogen steder? For jeg holder ikke
selv MOTOR.

*Tobias

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-02-05 14:18

Tobias Larsen" <tobias.larsen"snabela skrev:

> Er det muligt at finde de gamle artikler nogen steder? For jeg holder
> ikke selv MOTOR.

På biblioteket - det er MOTOR nr. 12. - december 2004.
Hans

Fra : Brian S Jensen

Dato : 22-02-05 13:50

"Tobias Larsen" <tobias.larsen"snabela"gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> kan blive BMW ejer.
>

> Tobias Larsen, nærmest i trance over den herlige slæde

Hej Tobias

Jamen, velkommen til BMW-verdenen

Og glæd dig over at fornnemelse varer ved - jeg kan stadig efter en hurtig
tur i 525'ern (samme motor - dog er bilen et par hundrede kilo tungere),
tænke "wauw", når jeg parkerer bilen derhjemme - og vi har trods alt
haft den i ca. 8 år

Selv mine kone - som ellers ikke er nogen "racer" - er kommet hjem et
par gange og konstateret at hun, på motorvejen, pludselig kørte 160km/t
uden at bemærke det, men havde bare fulgt trafikken

Køb bilen !

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-02-05 14:52

Brian S Jensen wrote:
> [...]
> hurtig tur i 525'ern (samme motor - dog er bilen et par hundrede kilo
> tungere), tænke "wauw", når jeg parkerer bilen derhjemme - og vi har

Jeg er stadig ikke helt kommer over en _hurtig_ tur i en 2003 BMW M3...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Roberto Saldo

Dato : 22-02-05 14:24

Tobias Larsen wrote:
> [...]
> bare eje!
> Tobias Larsen, nærmest i trance over den herlige slæde

Jeg håber du er bmwmekaniker og superelitebilist, for har du kun 65000 til en bimmer ja så
koster det kassen.

Den højst sandsynligt lakeret 10 gange og svejst sammen af 3 dele.

Når F*nden er malet på væggen er den sikkert dejlig, men hvis du køber sådan een så pil
motoren ud når du parkerer og lås den inde om natten for de bliver stjålen hurtigere end
du kan nå at sige 'Autobahnsturmer'.

Det er stort set altid bimmere der ender på forsiden af avisen efter en biljagt hvor
politiet skød vild omkring sig :(

Mvh
Roberto (lidt negativ)

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 14:30

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er stort set altid bimmere der ender på forsiden af avisen efter en
> biljagt hvor politiet skød vild omkring sig :(

Altid dejligt med nogen andre end ens forældre der kan se det ufornuftige i
tingene
Men efter hvad jeg kunne se var det den originale lak der sad på den stadig.
Bevars den havde da lidt hist og her i lakken men ikke noget jeg ikke vil
forvente på en snart 15 år gammel bil.
Nu ved jeg ikke hvor udbredt biltyveri er i en "landsby" som dronninglund,
eller rettere 2 km uden for. Men kan de fleste "brugstyve" ikke skræmmes af
en god ratlås, startspærre og synlig alarm? Det er jo nok ikke proffer der
vil hugge en 15 årig slæde med skønhedsfejl.

Tobias, Overvejende positiv

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 14:36

> [...]
> en god ratlås, startspærre og synlig alarm? Det er jo nok ikke proffer der
> vil hugge en 15 årig slæde med skønhedsfejl.

Jeg har Meget alarm på min, med et utal af sensorer over det hele, og pager,
og når den gå igang, så er jeg der på 15 sekunder, så de kan lige prøve på
noget...
Men en alarm ville jeg da bestemt smide på den, uden tvivl..

Mvh
Morten

Fra : Christensen

Dato : 22-02-05 15:18

> Nu ved jeg ikke hvor udbredt biltyveri er i en "landsby" som dronninglund,
> eller rettere 2 km uden for.

Jaja - jeg fik da nuppet min gamle MR2'er på parkeringspladsen foran VP
(vist Superbest nu?)

Jeg er selv blevet bidt af bimmer-dillen - og skal så absolut have mig en
320d Touring fra 2002.

/f christensen

Fra : Carl Astrup

Dato : 22-02-05 14:45

"Tobias Larsen" <tobias.larsen"snabela"gmail.com> wrote in message
> [...]
> samtidig bund nok til stille at trille ned af motorvejen. Sådan en må jeg

Hvordan ser det ud med forsikring, ? er det overhovedet til at forsikre
sådan en spand til rimelige penge (10k+-)??

//eCarlos.net

Fra : Tobias Larsen

Dato : 22-02-05 15:14

"Carl Astrup" <eCarlos@esomething.com> skrev i en meddelelse
> "Tobias Larsen" <tobias.larsen"snabela"gmail.com> wrote in message
> >
> Hvordan ser det ud med forsikring, ? er det overhovedet til at forsikre
> sådan en spand til rimelige penge (10k+-)??
>
> //eCarlos.net

Jeg skal give lige under 6.000(ansvar) om året hos FDM/RUNA. Det er det halv
af hvad jeg giver for min Chrysler Grand Voyger van.
Folk tror også jeg er tosset når jeg siger at jeg bl.a. vil have BMW for at
sparre penge på forsikringen.

*Tobias

Fra : Brian

Dato : 22-02-05 15:37

Hejsa!

Tobias Larsen tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Jeg skal give lige under 6.000(ansvar) om året hos FDM/RUNA. Det er
> det halv af hvad jeg giver for min Chrysler Grand Voyger van.

Har du tjekket op på det igen, når det er en BMW det drejer sig om ?

/Brian

Fra : Tobias Larsen

Dato : 22-02-05 15:38

"Brian" <briank@besked.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa!

> Har du tjekket op på det igen, når det er en BMW det drejer sig om ?
>
> /Brian

Ifølge beregneren på deres hjemmeside er det prisen. det samme koster en VR6
en Vectra V6 og en 626 V6.

Tobias

Fra : Roberto Saldo

Dato : 22-02-05 15:56

Tobias Larsen wrote:
> "Brian" <briank@besked.com> skrev i en meddelelse

> Ifølge beregneren på deres hjemmeside er det prisen. det samme koster en VR6
> en Vectra V6 og en 626 V6.

Hvad er kvalifikationskravene til sådan en forsikring?

Jeg betaler 6000 med 12 i selvrisiko, for min ganske kedelige Toyota familieslæde.

Mvh
Roberto

Fra : Tobias Larsen

Dato : 22-02-05 16:00

> [...]
>
> Hvad er kvalifikationskravene til sådan en forsikring?
>
> Jeg betaler 6000 med 12 i selvrisiko, for min ganske kedelige Toyota

For at komme i fdm forsikring skal du være medlem af FDM, for at være med
hos RUNA kræves det at du er kunde hus Lån og Spar bank, og kunde, det er
man jo bare man har en komto med 500kr stående.

*Tobias

Fra : Roberto Saldo

Dato : 22-02-05 16:03

Tobias Larsen wrote:
> [...]
> hos RUNA kræves det at du er kunde hus Lån og Spar bank, og kunde, det er
> man jo bare man har en komto med 500kr stående.

Så lyder ForeneDe caMpister jo voldomt sexet.
Mit nuværende selskab mener jeg skal køre i 8 år uden en skade for at blive 'elitebilist'.
Jeg har kørt i over 7 så jeg er moden.

Mvh
Roberto

Fra : Brian

Dato : 22-02-05 18:51

Hejsa!

Roberto Saldo tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Så lyder ForeneDe caMpister jo voldomt sexet.
> Mit nuværende selskab mener jeg skal køre i 8 år uden en skade for at
> blive 'elitebilist'. Jeg har kørt i over 7 så jeg er moden.

FDM/Runa/Bauta har faktisk fine betingelser for ikke-elitebelister, synes
jeg.
Det eneste de har det lidt dårligt med, er at kaskoforsikre visse biler,
hvis
man er under 25.... og hvis de gladeligt snupper en BMW 325, skeler de
åbenbart ikke til fabrikatet.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 19:14

"Brian" <briank@besked.com> wrote in message
> [...]
> hvis
> man er under 25.... og hvis de gladeligt snupper en BMW 325, skeler de

Nu skal det koldes for øje at det er en ANSVAR kun, ikke noget med kasgo
her.

*Tobias

Fra : Brian

Dato : 22-02-05 19:23

Hejsa!

Tobias Larsen" <tobias.larsen "snabela tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Nu skal det koldes for øje at det er en ANSVAR kun, ikke noget med
> kasgo her.

Nemlig, som jeg også skriver: "Det eneste de har det lidt dårligt med, er at
kaskoforsikre visse biler, hvis man er under 25"

Selv om det kun er ansvar, er de stadig *meget* rimelig i forhold til
andre selskaber, IMO.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 19:39

> Hejsa!

Tja jeg gav 6800,- for kasko på 323i Touring E36 årgang 97 hos Runa inkl.
Falck abbonement, og så er man elitebilist efter 5 år, det var dog ikke
noget problem i mit tilfælde da jeg ikke har haft en skade siden 89.

Dannie

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 19:53

"Tobias Larsen" <Ingen@spam.dk> skrev i en meddelelse

> For at komme i fdm forsikring skal du være medlem af FDM, for at være med
> hos RUNA kræves det at du er kunde hus Lån og Spar bank, og kunde, det er
> man jo bare man har en komto med 500kr stående.

I følge forsikringaftalen skal du have en lønkonto i L&S bank, og det er vel
egentligt også rimeligt.

Dannie

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 19:59

"Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> wrote in message

> "Tobias Larsen" <Ingen@spam.dk> skrev i en meddelelse

> I følge forsikringaftalen skal du have en lønkonto i L&S bank, og det er
> [...]

Ok hvor står det, for min chef har kun en konto med 1000 kr stående.

*Tobias

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 20:24

"Tobias Larsen" <tobias.larsen "snabela"gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ok hvor står det, for min chef har kun en konto med 1000 kr stående.

Det står på min police, og det stod der også på enten Runa´s eller L&S
bank´s hjemmeside i sin tid jeg kan desværre ikke finde det igen, så det kan
være blevet fjernet.

Dannie

Fra : Olesen

Dato : 22-02-05 16:52

> [...]
> hvor sten og skidt slår op på lakken, og bag på var og lidt mere, men ca
> samme placering, der hvor skidt srpøjter op. I mine øjne ikke nget

BMW har det godt med rust.
Dvs. de ruster ikke ret meget,
og hvis din allerede ruster dër,
så KAN det være tegn på en chauffør,
som har været lidt ligeglad hvilke
veje han har sparket til den på.
Har sådan en vogn ikke stænkklapper ??

Jeg vil mene, sådan en ny vogn i dên klasse
ikke burde være ruste dêr.

> Motoren lød supe godt, og havde fået skiftet toppakning for nyligt, og var
> ellers blevet passet pænt.

Toppakning. Hvorfor egentlig ?
Jeg har nok ikke været helt med fra starte
af i denne tråd, men en toppakning ??
Hvad har den gået ?
Har den manglet vand eller andet ?

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 17:00

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> [...]
> ikke burde være ruste dêr.

> Toppakning. Hvorfor egentlig ?
> Jeg har nok ikke været helt med fra starte

Den har gået 318.000 eller i det nabolag. Toppakningen blev skiftet da den
svedte en lille smule. Men nu ser motoren ud som ny, slet ingen snask eller
smuds. Gearet, koblingen, styrretøjet og det hele virkede stadig meget fast
og bestemt ikke som om det var hverken helt eller halvt færdigt.
og så var den synet i Jun/jul 2004 var det vist

*Tobias Larsen

Fra : Olesen

Dato : 22-02-05 18:01

> [...]

> og bestemt ikke som om det var hverken helt eller halvt færdigt.
> og så var den synet i Jun/jul 2004 var det vist

OK, til prisen tror jeg egentlig den er fornuftig..
Få den serviceret 100%, fixet rusten og
det der nu måtte være, og slut af med
en gang lakforsegling + undervognsbehandling.

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 18:25

> [...]
> Og tænkte at den måtte jeg da kigge på. Og fra tanke til handling gik der

Den ser bare svinegodt ud og har også dejligt mange heste.
Men jeg kunne godt forestille mig den KAN være dyr at forsikre alt efter
hvem man er.

Jeg kunne også falde for sådan en til den latterlige lave pris

--
Tom

Fra : Finn

Dato : 22-02-05 19:36

Jeg tror ikke du vil fortryde men tvært imod blive så begejstret at du køber
BMW igen næste gang

I følge FDM's blad MOTOR er BMW ejere de mest mærketrofaste bilejere.

Finn
http://bmw318.1go.dk
(fjern "en" i mail ved svar)

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 19:51

"Finn" <bmwen@minemail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror ikke du vil fortryde men tvært imod blive så begejstret at du
> køber BMW igen næste gang
>
> I følge FDM's blad MOTOR er BMW ejere de mest mærketrofaste bilejere.
>
> --
Ja og for ikke så længe siden var der en undersøgelse der viste, at vi også
får mest sex

Dannie

Fra : Brian

Dato : 22-02-05 19:54

Hejsa!

Dannie tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Ja og for ikke så længe siden var der en undersøgelse der viste, at
> vi også får mest sex

At i er så glade for jeres bil at i sætter jer ud og wanker i den, tæller
altså ikke som sex

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 20:05

> Hejsa!

> At i er så glade for jeres bil at i sætter jer ud og wanker i den, tæller
> altså ikke som sex

Det er skam heller ikke nødvendigt, bare spørg min gravide frue

Dannie

Fra : John Sahl

Dato : 22-02-05 20:07

Dannie wrote:

> Det er skam heller ikke nødvendigt, bare spørg min gravide frue

Et eller andet godt kommer der ud af det danske postvæsen

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 23:38

> Et eller andet godt kommer der ud af det danske postvæsen

*ROFL*

/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn

Dato : 23-02-05 09:01

> [...]
> med Troels O her fra gruppen da jeg ikke aner ret meget om biler.
> Vi fik rullede de 50 km til Hjørring på den kedelige jyske E39, eneste

Så er du vel ca. fra Aalborg egnen? :)

Hvis ikke du har besluttet dig for at blive BMW-ejer, kan jeg da prøve at
lokke med en tur i Vectraen :) Ved ikke lige om du har været ude og
prøvekøre sådan en endnu...

Men er du hooket på BMW'ens lyd, så kan Vectraen nok ikke rigtigt stille
noget op ;)

--
Mvh Bjørn :)
Opel Vectra A CDX '94 - 2.5i V6 24v

Fra : Tobias Larsen

Dato : 23-02-05 10:47

"Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> prøvekøre sådan en endnu...
>
> Men er du hooket på BMW'ens lyd, så kan Vectraen nok ikke rigtigt stille

Det vil jeg da ikke virke afvisende overfor. Jeg har dog lidt skiftet E36
drømmene ud med lidt mere realistisk E30 og så få betalt en del af på min
gæld. Og til det en E30 koster kan man ikke få en vectra V6

*Tobias

Fra : Brian S Jensen

Dato : 23-02-05 11:05

> [...]
> drømmene ud med lidt mere realistisk E30 og så få betalt en del af på min
> gæld. Og til det en E30 koster kan man ikke få en vectra V6

Hej Tobias

Ved skiftet fra E36 til E30 går du jo desværre også fra M50/M52 motoren
og tilbage til M20 motoren, som også er yderst stabil, men som har mekaniske
ventilløftere samt kun 170HK i forhold til M50'erns 192 (2.5L)

Men den lyder stadigvæk OK - sålænge ventilerne ikke klaprer alt for meget.

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Tobias Larsen

Dato : 23-02-05 11:10

> [...]
> ventilløftere samt kun 170HK i forhold til M50'erns 192 (2.5L)
>
> Men den lyder stadigvæk OK - sålænge ventilerne ikke klaprer alt for

Jeg er godt kler over at det hele er en ældre konstruktion, men samtidig er
en E36 måske også lige 5-10k for dyr for en lærling som mig. Og med en E30
får jeg jo stadig den gode BMW kvalitet, den dejige lyd fra en R6, og det
sjove baghjulstræk.
Min plan er ar jeg vel kan få en 60-65.000 for Chrysleren, og finde en pæn
E30 til mellem 20 og 30, så sætter jeg 5-10.000 til side til vedligehold og
reparationer, og resten ryger så tilbage til banken. Så kan jeg hurtigere
komme ud af min gæld, og samtidig har jeg en sjov bil der nok skal holde de
næste år. Lydder det helt vandvittigt?

*Tobias

Fra : Brian S Jensen

Dato : 23-02-05 11:18

> [...]
> komme ud af min gæld, og samtidig har jeg en sjov bil der nok skal holde

Hej

Nej, det lyder ikke vanvittigt - man skal også passe på ikke at tage for
stor
en mundfuld

Vi har haft 4 E30'ere og det er en rigtig dejlig bil med god komfort og flot
design (især 88-90 modellerne).

Lad nu væ'r med at falde for den topgejlede E30'er med 60mm sænket
undervogn, KN-filter, 5" udstødning osv. - du kan være sikker på at
den har fået tæsk - måske flere end den har godt af.

Så hellere lede lidt længere efter en "standard" model (selvom der snart
er langt imellem dem) som du kan give dit eget præg og som sikkert
er billigere i vedligehold

Mht. rust - så er de ikke slemme, men kig i dørbunde/kanter og ved
nummerpladelygterne.

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Tobias Larsen

Dato : 23-02-05 11:32

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er billigere i vedligehold
>
> Mht. rust - så er de ikke slemme, men kig i dørbunde/kanter og ved

Jeg har en i kikkerten, godtnok en 84'er 323, men en tysker der er hentet
til landet i 2002. Den har dog stået stille i noge tid med motorskade. Den
er så blevet monteret med en 2.7 ETA motor og 325i toppe, dette skulle give
i omegnen af 170hk og 260Nm, samt en lækker motorgang. Der er monteret ny
kabine, nye bøsniger i bagbroen og en mase andre ting, og så har den kørt
180.000 eller deromkring.
Jeg tror det er et godt køb trods årgangen, og samtidig får man en lidt
speciel motor, men er dræbende moment :)

*Tobias

Fra : Tobias Larsen

Dato : 23-02-05 11:35

> [...]
> Jeg tror det er et godt køb trods årgangen, og samtidig får man en lidt
> speciel motor, men er dræbende moment :)

Fandt annoncen på bilbasen
http://bilbasen.dk/biler/private/showcarbilleder.asp?id=602723&page=1

*Tobias

Fra : Brian S Jensen

Dato : 23-02-05 11:58

Den
> give

> Fandt annoncen på bilbasen
> http://bilbasen.dk/biler/private/showcarbilleder.asp?id=602723&page=1
>
> *Tobias

Hejsa

Det er umiddelbart ikke mange km den har kørt (læs: ikke troværdigt, men
dog muligt)

Men der er dog både monteret KN-filter, andet bagtøj (hvorfor mon ??) samt
anden motor - dvs. ofret en hel del på den, og så sælges den alligevel

Bagklappen har forøvrigt de typiske rustskader i kanten, samt venstre
bagskærm
har også en lige i hjørnet mod bagklappen - og når den har det, så har den
nok
også en del andre steder - selvfølgeligt også klart nok på en 83'er

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Tobias Larsen

Dato : 23-02-05 12:05

> [...]
> nok
> også en del andre steder - selvfølgeligt også klart nok på en 83'er

Det er en gut der har det som en hobby/fritisjob at købe og renovere de
gamle E30 modeller, han virkede nu meget troværdig, men om han er det skal
jeg ikke kunne sige. Men klart, de skal da kigges igennem i alle kanter,
inder der bliver langet penge over disken.

*Tobias

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 12:38

> [...]
> jeg ikke kunne sige. Men klart, de skal da kigges igennem i alle kanter,
> inder der bliver langet penge over disken.

UHA !! jeg ser mange faretegn/ulemper ved den...

1. en fusket motor, du ved ikke en disse om det er lavet som det skal + det
er BUND ulovligt !!
2. Har fået andet bagtøj.. hmm det tyder på at den har fået tæsk, men har
gået med samme bagtøj i 280KKm og det er som nyt !
3. Gammel model, er ikke så pæn.. + den har de grimme crom lister, og ikke
shadow kit.
4. Intet udstyr, manger elruder + servostyring.
5. Den ser ud som om at rusten er ved at få godt fat :o/

Hvis jeg var dig ville jeg kigge i tyskland efter en, der vil du få mere for
dine penge..
Eller se dig lidt mere omkring.. og HUSK at et bagtøj med spær er KLART at
foretrække så sidder du heller ikke fast i sneen...

Mvh
Morten
E30 325iA **tysk import**

Fra : Tobias Larsen

Dato : 23-02-05 12:49

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> UHA !! jeg ser mange faretegn/ulemper ved den...
>
> 1. en fusket motor, du ved ikke en disse om det er lavet som det skal +
det
> er BUND ulovligt !!
Egentligt er det vel kun toppen der er ulovlig? eta2.7 har jo mindre end en
std 323I

> 2. Har fået andet bagtøj.. hmm det tyder på at den har fået tæsk, men har
> gået med samme bagtøj i 280KKm og det er som nyt !
Ok, det vil jeg da tage med
> 3. Gammel model, er ikke så pæn.. + den har de grimme crom lister, og ikke
> shadow kit.
> 4. Intet udstyr, manger elruder + servostyring.
Mener der var elruder i.
> [...]
> Eller se dig lidt mere omkring.. og HUSK at et bagtøj med spær er KLART at
> foretrække så sidder du heller ikke fast i sneen...

*Tobias

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 12:55

> det
> Egentligt er det vel kun toppen der er ulovlig? eta2.7 har jo mindre end
en
> std 323I

Jow, men ulovligt alligevel, bare så du ved det... :o/
Men det siges (har ikke prøvet en) at den har et lækkert bundtræk.. har
overvejet at bygge min om, men nenner det ikke når min motor går som ny...

> Ok, det vil jeg da tage med

Det er da ihvertfald en advarsels lampe i mine øjne..

> Mener der var elruder i.

Det er der ikke, hvis der er, er de ikke originale, så ville der sidde
kontakter ved gearstangen..

Og husk spær på bagtøjet

Mvh
Morten

Fra : Tobias Larsen

Dato : 23-02-05 13:09

> [...]
> overvejet at bygge min om, men nenner det ikke når min motor går som ny...

Jeg kan bare ikke se hvorfor det er ulovligt, en 323I har vel omkring 150hk,
og med ETA og 323/5i top har den vel små 170, det giver jo under 20% fra de
oprindelige hypper i 323i motoren.

*Tobias Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 13:21

> [...]
150hk,
> og med ETA og 323/5i top har den vel små 170, det giver jo under 20% fra

Fordi HVIS man ligger en anden motor i en bil, f.eks. en ETA i en 323i så må
man IKKE modificere den motor overhovedet.. gør man det bliver den ulovlig,
ligegyldigt om den ender med at få 10HK eller 5000HK !

Mvh
Morten

Fra : Tobias Larsen

Dato : 23-02-05 13:26

> [...]

ulovlig,
> ligegyldigt om den ender med at få 10HK eller 5000HK !

Det lyder sgu underligt i mine øre, jeg tror jeg vil prøve at ringe til Vold
og Pjat, der sker jo ikke nget ved at spørge.

*Tobias

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 13:31

> Det lyder sgu underligt i mine øre, jeg tror jeg vil prøve at ringe til
Vold
> og Pjat, der sker jo ikke nget ved at spørge.

hils fra mig af, vi kan jo vædde en pilz )

Se længede nede i denne tråd: bjørn har skrevet:

Beklager :(

Du må gerne i lægge en motor med 20% mere effekt - men denne må du ikke tune
på.

Umiddelbart må du gerne hente 30% effekt på std motoren.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-02-05 13:41

Juel wrote:

> [...]
> på.
>
> Umiddelbart må du gerne hente 30% effekt på std motoren.

Ja men man må stadig ikke skifte toppen selv på en original 325e!?

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 14:07

> Ja men man må stadig ikke skifte toppen selv på en original 325e!?

hehe du skulle lige ud i gråZonen hva !

Det er vist et vurderings spørgsmål...

se evt: http://powerpage.dk/lovligt.htm

Mvh
Morten

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-02-05 14:11

Juel wrote:

> tune

> hehe du skulle lige ud i gråZonen hva !
>
> Det er vist et vurderings spørgsmål...

Tja ordet det i bund og grund handler om er 'identitetsskift'.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 14:16

> Tja ordet det i bund og grund handler om er 'identitetsskift'.

ja det kan man sige, men der findes ingen 327i !
Så det kan den jo ikke rigtigt blive til...

Mvh
Morten

Fra : Brian S Jensen

Dato : 23-02-05 13:42

> [...]
tune
> på.
>
> Umiddelbart må du gerne hente 30% effekt på std motoren.

Ja, jeg tror altså i har drukket af potten

Man må da ikke tune over 20% ?!?

Som i nok kan høre, så har jeg aldrig gjort noget i at tune, men jeg har
da hørt og læst lidt - måske jeg har læst de forkerte steder

Det vildeste "tun" jeg har lavet, var på en 320i jeg havde for 10 år siden -
den fik en 325i udstødning ! Wauw

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-02-05 14:03

Brian S Jensen wrote:
> "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> tune

> Ja, jeg tror altså i har drukket af potten
>
> Man må da ikke tune over 20% ?!?

Jo man må! på den originale motor vel at mærke.

Heh.

Mvh
Roberto

Fra : Bjørn

Dato : 23-02-05 14:09

> Ja, jeg tror altså i har drukket af potten
>
> Man må da ikke tune over 20% ?!?

Jow :)

Du må bare ikke foretage "konstruktive ændringer" - der er enkelte dele du
ikke må ændre, husker ikke lige hvilke..

Fra : Brian S Jensen

Dato : 23-02-05 12:51

> [...]

> Eller se dig lidt mere omkring.. og HUSK at et bagtøj med spær er KLART at
> foretrække så sidder du heller ikke fast i sneen...

Hej Juel

Hvorfor mener du at motoren er ulovlig ? - en 2.7 ETA motor, yder da vist
"kun" 115-120HK samt en masse moment - hvorimod den originale 323i motor
yder ca. 143HK - at man så tuner ETA'en til 170 betyder intet, da det er
ydelsen
som "ikke modificeret"-udgave at de går efter, dvs. de 115-120HK

Men ellers gi'r jeg dig ret - jeg er heller ikke helt tryk ved det eksemplar
han har kig på

Mvh.
Brian S Jensen
E34 525i 24V - **tysk import**

Fra : JG

Dato : 23-02-05 12:57

Hvad er en ETA motor?

Fra : Thomas

Dato : 23-02-05 13:01

> Hvad er en ETA motor?

Det er en speciel motor BMW lavede. Den har et stort moment og
omdrejningsskalaen er ligsom en diesel. Jeg mener den tager op til 5.500
rpm, hvor begrænseren så sidder.

Den skulle køre noget længere på literen end de øvrige modeller. Grunden
til man kalder den ETA er at BMW ikke kunne lave en model der hed 327i, da
topmodellen dengang var 325i. Det ville være besværligt at skulle forklare
kunderne at 327i'en ikke var topmodellen, hvorfor den blev kaldt for ETA.

--
Thomas Krath

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 13:04

> [...]
forklare
> kunderne at 327i'en ikke var topmodellen, hvorfor den blev kaldt for ETA.

Skal lige indskydes at den kun har er det 127HK... dvs ikke mere end en
320i...

Modellen hed E30 320i ETA så vidt jeg husker..

Mvh
Morten

Fra : Brian S Jensen

Dato : 23-02-05 13:12

> [...]
> 320i...
>
> Modellen hed E30 320i ETA så vidt jeg husker..

Ikke korrekt - den hed 325e

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 13:22

> Ikke korrekt - den hed 325e

Ja det var jo det den hed giver også mere mening..

Mvh
Morten

Fra : Brian S Jensen

Dato : 23-02-05 13:23

> Ja det var jo det den hed giver også mere mening..
>
> Mvh
> Morten

Ja, du må lære at høre efter hvad jeg siger - også mht. til tuning

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Brian S Jensen

Dato : 23-02-05 13:01

"JG" <virkerikke@mail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er en ETA motor?

Det er "bare" en motorvariant som BMW udviklede specielt til campingtrækkere
- findes i 325e samt 525e - er på 2.7L og yder svjh. ca. 120HK samt et super
bundtræk. Grunden til at netop denne motor er interessant for "tunere", er
at den
med et topstykke fra en 325i/525i bliver noget af et vilddyr og at den
samtidig må
monteres lovligt, da den originalt kun yder ca. 120HK

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 13:05

> med et topstykke fra en 325i/525i bliver noget af et vilddyr og at den
> samtidig må
> monteres lovligt, da den originalt kun yder ca. 120HK

Nej det må den jo så ikke hvis man modificere den...

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 13:00

> Hej Juel

Hej Brian

> [...]
> ydelsen
> som "ikke modificeret"-udgave at de går efter, dvs. de 115-120HK

Simpelt, dette har INTET med HK at gøre, HVIS man ligger en ETA motor i
bilen og KUN den er det lovligt, men lige så snart bilen ikke er født med
den motor, må man ikke modificere på den overhovedet !!
Sådan er reglerne.. derfor ulovlig = hvis det bliver opdaget, Afgift + bøde
(samme størrelse som afgift) + ved uheld kan forsikringen fraskrive sig at
skulle betale = så skal man selv af med erstatningen..

> Men ellers gi'r jeg dig ret - jeg er heller ikke helt tryk ved det
eksemplar
> han har kig på

nej den lugter lidt, havde den nu koster 10K intet problem, men ikke til den
pris..

> Mvh.
> Brian S Jensen
> E34 525i 24V - **tysk import**

Skal vi ikke bare bytte motor ?? )

Mvh
Morten

Fra : Brian S Jensen

Dato : 23-02-05 13:12

> [...]
> (samme størrelse som afgift) + ved uheld kan forsikringen fraskrive sig at
> skulle betale = så skal man selv af med erstatningen..

Det kan godt være at jeg har taget helt fejl, men jeg er da sikker på at du
må ilægge en motor som max. yder 20% ekstra (fabriksopgivelser) i forhold
til den som bilen er født med - herefter er der, stort set, frit slag for at
tune
løs

Er der ikke nogen som kan be- eller afkræfte (gerne BEkræfte

> eksemplar
>
> nej den lugter lidt, havde den nu koster 10K intet problem, men ikke til
den
> pris..

> Skal vi ikke bare bytte motor ?? )

Nahh, jeg ved nu ikke - synes lige den kører så godt

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Bjørn

Dato : 23-02-05 13:27

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 13:29

> [...]
du
> må ilægge en motor som max. yder 20% ekstra (fabriksopgivelser) i forhold

Dette er 100% korrekt

herefter er der, stort set, frit slag for at
> tune
> løs

Det er så her det går galt

> Er der ikke nogen som kan be- eller afkræfte (gerne BEkræfte

Har ikke noget link, men har læst det et officielt sted...

Mvh
Morten

Fra : Thomas

Dato : 23-02-05 12:53

> Hvis jeg var dig ville jeg kigge i tyskland efter en, der vil du få
> mere for dine penge..

Jeg er helt enig - har man 65 tkr. til en 325i, så er det sydover efter den!
Det bliver svært at komme væk fra bagefter - det er en meget harmonisk bil,
og motoren lyder alt for godt :)

www.mobile.de

--
Thomas Krath

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 13:02

> [...]
den!
> Det bliver svært at komme væk fra bagefter - det er en meget harmonisk

Ja det er noget lort, man bliver afhængig, selv med 325'erens originale
udstødning

Jeg har vel givet ca 35k for min UDEN styling + alt det andet

Og den er BARE velholdt...

mvh
Morten

Fra : Bjørn

Dato : 23-02-05 13:35

> [...]

> drømmene ud med lidt mere realistisk E30 og så få betalt en del af på min
> gæld. Og til det en E30 koster kan man ikke få en vectra V6

Du kan evt smide en mail - både mig og Vectraen holder ferie denne uge -
"vi" bor i Aalborg :)

Fra : Tommy S.

Dato : 24-02-05 09:56

On Wed, 23 Feb 2005 13:34:30 +0100, "Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk>
wrote:

>"Tobias Larsen" <Ingen@spam.dk> skrev i en meddelelse

>Du kan evt smide en mail - både mig og Vectraen holder ferie denne uge -
>"vi" bor i Aalborg :)

Jeg kan varmt anbefale en prøvetur. Det var vist så vidt jeg husker på
din opfordring at jeg prøvede den vectra V6 der stod hos Brdr. Hosbond
i Brønderslev.

KORS den er hurtig sådan en fætter. Så hvis man kan leve med
kadett-interiøret så er det en overordentlig lækker motor der
ligger i sådan en svend.
--
Tommy