Batteri er det stort nok ?
Fra : TDN

Dato : 21-02-05 19:23

Hej !

Jeg tror mit batteri er klappet sammen efter mine kul i generatoren var
færdige og ligefrem rørte ved hinanden. Batteriet sydede efter jeg havde
kørt i bilen og indikatorhullet på batteriet viste at batteriet skulle
udskiftes. Bilen kørte fint her i weekenden dog lyste ladelampen og
motorolie lampen på skift. Her mandag morgen skiftede jeg kullene og
lamperne (lade og olie) holdte op med at lyse. Jeg lod dog mærke her til
aften at lyset på bilen varierede når den stod i tomgang hvilket vel tyder
på at generatoren har taget over. Jeg tror det er et vedligeholdelsefrit
batteri da jeg ikke kan se jeg kan komme til at efterfylde batteriet og jeg
prøvede at sætte en lader på her til aften, men den kunne tilsyneladende
ikke oplade på batteriet.

Kan jeg ikke godt gå ud fra batteriet er færdigt ?

Der sidder et 50 Ah i nu men der hvor jeg har tænkt mig at købe batteriet er
det med de samme fysiske mål kun et 44 Ah, kan det bruges ? der står ikke i
min instruktionbog hvor kraftigt det skal være. Bilen er en Jetta 1.3 med HK
motor fra 1985.

Mon nogen kan hjælpe ?

På forhånd tak.

Mvh
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-02-05 20:13

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er det med de samme fysiske mål kun et 44 Ah, kan det bruges ? der står
> ikke i min instruktionbog hvor kraftigt det skal være.

Jeg tror du har ret. Du kan roligt sætte det største i, som der fysisk er
plads til. Du kan også sætte et mindre i, men man plejer nu at tage et
større .

Fra : Soren Pedersen

Dato : 21-02-05 21:51

> [...]
> min instruktionbog hvor kraftigt det skal være. Bilen er en Jetta 1.3 med HK

Det er i det store hele ligegyldigt om det er på 44 eller 50 Ah. Langt
vigtigere er hvor stor strøm batteriet er i stand til at levere i
startøjeblikket. DEN parameter sorterer de fleste billig-batterier fra.

Mvh
Søren

Fra : Fam. Ramlov

Dato : 21-02-05 22:03

> [...]
> er det med de samme fysiske mål kun et 44 Ah, kan det bruges ? der står
> ikke i min instruktionbog hvor kraftigt det skal være. Bilen er en Jetta

Hej
Hvis du kan starte bilen og laderen ikke kan lade noget strøm på batteriet,
så tror jeg ikke at batteriet fejler noget.
At lyset går ned ved tomgang er ikke usædvanligt.
Som svar på dit andet sprg. så kan du sætte så stort et batteri på, som der
er plads til.

mvh
Søren