Motorteoritime nr.2 - Hvorfor holder diese~
Fra : Christensen

Dato : 21-02-05 13:21

Hej NG - Anden del afserien om motorteori (første del ligger noget længere
nede og omhandler forskelle, ulemper, fordele ved V6, R6 og B6):

Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende
benzin-fætre?

Det første og mest åbenlyse svar må være at eftersom de typisk kører med
færre omdrejninger og stemplerne derved pisker op og ned færre gange i
livetiden.

Men er det alt?

Hvad med den højere kompression? Burde det ikke trække i den anden retning?
Hvad med dieseloliens smørende egenskaber - har det en effekt på motorens
slitage?
Det ofte store moment (i kraft af turbo) burde vel nedsætte levetiden?
Motorkonstruktion?

Er der andet i selve dieselmotoren virkemåde, der kan virke livsfremmende?

/f christensen

Fra : alexbo

Dato : 21-02-05 13:27

"Christensen" skrev

> Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende
> benzin-fætre?

Det gør de heller ikke mere, de gjorde den gang da deres litereffekt var
væsentlig mindre end bensinfætterens.

At en Mercedes 1990 300D med 113 hk kunne holde længe er ikke mærkeligt.
Nu har en 320 T CDI 204 hk. det går ud over levetiden.

mvh
Alex Christensen

Fra : ENN

Dato : 21-02-05 13:48

Kig lidt her:
http://www.kfztech.de/kfztechnik/motor/diesel/ModerneDiesel.htm

Der er flere årsager til at en diesel typisk holder længere her er nogle:,
lavere omdrejningstal og deraf affødt lavere stempelhastighed, jævnt tryk
over stempler (er en forbrændingsmotor modsat ekslosions motoren
(benzinmotor)) lavere udstøds temp( godt for ventiler) osv.

Desuden er en Diesel kraftigere bygget i lejer stempler mv. for at klare
kompresionstrykket dette medfører længere levetid.

Fra : Christensen

Dato : 21-02-05 14:06

"ENN" <AAb@nomail.com> wrote in message
> [...]
>
> Desuden er en Diesel kraftigere bygget i lejer stempler mv. for at klare
> kompresionstrykket dette medfører længere levetid.

Hej ENN

Tak for linket - der er dæleme mange tyske fagudtryk jeg ikke lige kender,
men jeg kan kan da forstå noget af det.

Vi har jo før talt om en 320d Touring '02 og jeg er stadig på jagt. Den
gamle corolla er nær-død, så vi skal have en snart. Jeg har set på nogle
stykker her i landet men Claus herinde fra (ham fra Aalborg med den gale
chippede 330d) har overbevist mig om at jeg skal importere en tysker i
stedet da jeg så burde kunne få betydeligt mere udstyr til samme pris. Har
du en holdning til det?

Jeg mangler selv ekspertisen, men overvejer ret kraftigt at få et firma til
at gøre det for mig, og så køber jeg bilen af dem - ex.
www.nj-automobiler.dk fra Amager. Jeg synes godt om at have nogle at hænge
mine 24 mrd. reklamationsret op på

Det er dog et lidt trist tidspunkt da E90'eren er på vej og der er kampagner
på de gamle E46 hos BMW-forhandlerne. Flere af de bruge jeg har set på er
faldet både 30 og 40.000,- overnight - og det er jo fint nok, men de brugte
E46'ere skal bare lige havde fundet deres nye leje før jeg køber en.

/f christensen

Fra : ENN

Dato : 21-02-05 14:27

> [...]
> faldet både 30 og 40.000,- overnight - og det er jo fint nok, men de
> brugte E46'ere skal bare lige havde fundet deres nye leje før jeg køber

Jeg tror E46 næsten har fundet sit leje - de er som altid ved modelskift
faldet i pris og specielt i DK er de faldet da den nye E90 sælges til
introduktionspriser (mellem 70-90 KKR sænket) men når denne intro periode
ophører (skulle ske i juni 05) så ligger E46èrne brugtpris stabilt.

Der er masser i Tyskland man kan købe, om det betaler sig ved jeg ikke, jeg
har netop importeret en V40 diesel fra Tyskland der var ikke noget
synderligt at spare på den (men måtte imp. den da den aldrig er solgt som
Diesel i DK)

Er det en sedan eller Touring du søger - jeg ved at der kommer en Sedan til
salg på mit arb. indenfor de næste 4 md. ("frikørt" firmabil) den kan man
nok få for et tåleligt beløb, den er uden udstyr men meget velholdt og har
SVJH kørt ca 120.000 km.

Fra : Christensen

Dato : 21-02-05 15:07

> [...]
> jeg har netop importeret en V40 diesel fra Tyskland der var ikke noget
> synderligt at spare på den (men måtte imp. den da den aldrig er solgt som

Der er heller ikke mit indtryk at der er noget at spare som sådan - men for
det første er udbuddet 100 gange så stort, og for det andet er man af den
opfattelse at man kan få mere udstyr i bilerne når de importeres derfra og
stadig sælges til en fornuftig pris i DK....jeg har f.eks. ikke fundet en
brugt med xenonlys i DK.

> [...]
> man nok få for et tåleligt beløb, den er uden udstyr men meget velholdt og

Det _skal_ være en Touring (ligesom din) og der er vel 6-8 stykker til salg
i DK under 400k og det er dem jeg kigger på. Jeg finder mindst 200 på
www.bmw.de alene - alle til under 20.000 EUR. Ønskebilen har xenonlys,
multirat, Sternspeiche 44 17" alu, indfarvet exteriør, klima, hvide blink,
armlæn, regnsensor, tågelygter, træk og et relativt lyst interiør med f.eks.
alulister på instrumentbordet.

Jeg ved godt at <400k er utopi, men jeg behøver heller ikke alt det udstyr
der står listet - men pointen er at rigtig, rigtig mange af de tyske ligger
på det udstyrsniveau (eller over) hvor annoncerne for de danske er fyldt med
standardpladder som "servo", "fjernbetjent c-lås", "DSC", "elruder",
"bagagerumsdækken" osv. bare for at der skal være et par linjers skrift!
ikke acceptabelt....

/f christensen

Fra : alexbo

Dato : 21-02-05 14:53

"ENN" skrev

> jævnt tryk over stempler (er en forbrændingsmotor modsat ekslosions
motoren
> (benzinmotor)) lavere udstøds temp( godt for ventiler) osv.
Der er ingen eksplosion i en bensinmotor, det er en forbrændingsmotor.

> Desuden er en Diesel kraftigere bygget i lejer stempler mv. for at klare
> kompresionstrykket dette medfører længere levetid.
Nej, det opvejer det større tryk og den dårligere bæreevne på smøreolien
dieselen har.
Jo langsommere motoren roterer, jo dårligere bærer olien.

For både bensin og diesel er det litereffekten der koster, den gamle
folkevogn fik sit ry for holdbarhed netop på dette, en 1,2 liter motor med
25-30 hk.
De amerikanske motorer på samme måde, en 6 l. motor med 120 hk. den kunne
ikke undgå at holde længe.

mvh
Alex Christensen

Fra : phk

Dato : 21-02-05 15:48

> For både bensin og diesel er det litereffekten der koster,

Det må i så fald være den litereffekt der på samlet sigt bliver brugt under
bilens brug.

--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

Fra : alexbo

Dato : 21-02-05 16:32

"phk" skrev

> Det må i så fald være den litereffekt der på samlet sigt bliver brugt
under
> bilens brug.

Ja, der er ingen tvivl om, at hvis man sparer på effekten, skåner man
motoren, men motorer med lav litereffekt er skånet fra fabrikkens side.
Det gør sig ikke længere gældende med de nye turbodiesel, de er presset fra
fabrik, og måske chippet af ejeren.
Sådan en ville jeg ikke købe brugt.

mvh
Alex Christensen

Fra : phk

Dato : 21-02-05 17:54

> "phk" skrev

> Det gør sig ikke længere gældende med de nye turbodiesel, de er presset
> fra
> fabrik, og måske chippet af ejeren.
> Sådan en ville jeg ikke købe brugt.

Min er chippet - men jeg kører normalt i hht. til fartgrænserne - dog ikke
på motorvejene, der finder jeg hastighederne uforsvarligt høje ;)

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 15:31

> over stempler (er en forbrændingsmotor modsat ekslosions motoren
> (benzinmotor)) lavere udstøds temp( godt for ventiler) osv.

En benzin motor er nu også en forbrændings motor.

MVH Ove

Fra : Henning

Dato : 21-02-05 15:48

>over stempler (er en forbrændingsmotor modsat ekslosions motoren
>(benzinmotor)) lavere udstøds temp( godt for ventiler) osv.

Benzinmotor er ikke eksplosionsmotor, men forbrændingsmotor.
Forskellen er, at en eksplosion kan man ikke styre, det kan man med en
forbrænding. (Sådan fik jeg det forklaret i fordoms dage i skolen.)

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : phk

Dato : 21-02-05 17:55

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Benzinmotor er ikke eksplosionsmotor, men forbrændingsmotor.
> Forskellen er, at en eksplosion kan man ikke styre, det kan man med en
> forbrænding. (Sådan fik jeg det forklaret i fordoms dage i skolen.)

Nej - forskellen er den hastighed hvormed flammefronten breder sig. Og i en
benzinmotor breder den sig så langsom at det er en forbrænding og ikke en
eksplosion.

Fra : Olesen

Dato : 21-02-05 17:20

"ENN" <AAb@nomail.com> skrev i en meddelelse

> lavere omdrejningstal og deraf affødt lavere stempelhastighed, jævnt tryk
> over stempler.

Det med omdr. tal kontra stempelhastighed tror jeg ikke helt på.
En 5. gearet benzinbil tar' heller ikke alverden omdrejninger,
men trykket på lejer vil nok være lidt større, end hvis
det var en 4. cylindret, som, jeg kalder det,
for lov at "rotere frit i sin gode olie", uden at
sejtrække og overdreje.

Jeg rejser så et spørgsmål som lyder:
En diesel kan vel også sejtrækkes,
da der lukkes mere diesel ind
ved fuld-gas fra tomgang, tilsvarende
en benzinmotor ?

Fra : ENN

Dato : 21-02-05 18:55

> [...]
> det var en 4. cylindret, som, jeg kalder det,
> for lov at "rotere frit i sin gode olie", uden at

Stempelhastigheden afhænger af slaglængde og omdrejningstal,
omdrejningstallet er lavere på en diesel mens den typisk i bilmotorer har
samme slaglængde som benzinversionerne = den har lavere stempelhastighed end
end tilsvarende benzin

I en Benz motor (Ottomotor/eksplosionsmotor) indsuges
brændstof/luftblandingen i forbrændingskameret under indsugningsslaget,
denne blanding antændes og eksploderer/forbrænder momentant hvorved der
opstår et højt tryk over stemplet, efterhånden som stemplet bevæger sig
nedaf aftaler trykket over stemplet

I en Diesel indsuges ren luft som komprimeres, når forbrændingsslaget
påbegyndes indsprøjtes diesel i forbrændingskameret og der foregår en jævn
forbrænding i hele forbrændingsslagets længde - Dieselen indsprøjtes jævnt
under forbrændingsslaget og giver et jævnt tryk over stemplet.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-02-05 19:40

> [...]
>
> Desuden er en Diesel kraftigere bygget i lejer stempler mv. for at klare
> kompresionstrykket dette medfører længere levetid.

Min egen 1,4 benziner fra 1997 med 90 hk har en stempelhastighed på 7,892
m/s ved 110 km/t i topgear, en 90 hk Golf TDI 7,58 m/s og en 90 hk 306
diesel 7,929 m/s (begge 97 modeller) så forskellen er ikke stor.

Med venlig hilsen Kim

Fra : phk

Dato : 21-02-05 20:26

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Min egen 1,4 benziner fra 1997 med 90 hk har en stempelhastighed på 7,892
> m/s ved 110 km/t i topgear, en 90 hk Golf TDI 7,58 m/s og en 90 hk 306
> diesel 7,929 m/s (begge 97 modeller) så forskellen er ikke stor.

Jeg tror ikke man bruger stempelhastighed som måleinstrument for en motors
holdbarhed mere efter indførsel af syntetisk olie.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-02-05 20:56

> [...]
>

> --
> Per, Esbjerg
> Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

I hvert fald ikke som eneste parameter, men det var nu også ment som svar
til ENN som skriver:

[...]

Min ganske almindelige familiebil har lavere stempelhastighed end en 90 hk
HDI, og højere end en 90 hk TDI.

Den magiske grænse var "en gang" 21 m/s før oliefilmen blev brudt, gad vide
hvad den er i dag.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 21-02-05 13:58

Christensen wrote:

> Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende
> benzin-fætre?

Fordi de er så skidedyre at folk er for nærige til at smide dem ud :)

Mvh.

Fra : Aksel

Dato : 21-02-05 16:30

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> længere nede og omhandler forskelle, ulemper, fordele ved V6, R6 og B6):
>
> Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende

Man kan ikke generalisere vedr. levetid på motortyperne, små dieselmotorer
har tit en meget kort levetid, især hvis de kører korte ture så de ikke
bliver gennemvarme.
Daihatsu var tidligere elendige, 100.000 km levetid var ikke ualmindeligt,
mens de tilsvarende benzinmodeller holdt længere (det var ikke så tit man
opdagede den korte levetid, de var rustet op før motoren døde).

Hilsen Aksel

Fra : Olesen

Dato : 21-02-05 17:17

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Daihatsu var tidligere elendige, 100.000 km levetid var ikke ualmindeligt,

Det er den 3 cyl charade (typisk i rød)
du må tænke på.

Disse håldt ikke længe, og brød typisk ned uden
varsel.

Lupo 3L formoder jeg lever et tilsvarende
elendigt liv *S*

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 16:50

> [...]
> længere nede og omhandler forskelle, ulemper, fordele ved V6, R6 og B6):
>
> Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende

Der er nok mere måden man kører bilen på som gør forskellen.
Der er ikke noget i vejen for at man sagtens kan køre 500.000 Km med en
bensinmotor, men får den klø og gider man ikke at fylde vand på køleren og
lign. så kan den også nøjes med 100.000 Km.
At nogle kan nævne en onkel der har en frikørt taxa der har gået 750.000 Km
med diesel, kan meget vel være. Forskellen ligger så mere i at bilen har
været varm og kørt lange Km. Små korte ture slider også ufattelig meget.
Ellers er der ikke så meget der gør at den ene motor skulle kunne køre
længere end den anden type.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 19:11

> Hvorfor holder dieselmotorer længere (flere km) end deres tilsvarende
> benzin-fætre?

Hvem siger det...?

Jeg har aldrig set dokumentation for, at det skulle forholde således - alt
andet lige - altså hvis begge motorer er kørt fornuftigt.

Mange dieselmotorer har jo kørt gode liv, hvor de var spændt for en
automatgearkasse, og hvor de kørte de fleste kilometer på gennemvarm motor.

/Jan W Nielsen

Fra : phk

Dato : 21-02-05 20:27

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Hvem siger det...?
>
> Jeg har aldrig set dokumentation for, at det skulle forholde således - alt
> andet lige - altså hvis begge motorer er kørt fornuftigt.

Når en benzinmotor er kold bliver cylindervæggene vasket i benzin.
Når en dieselmotor er kold bliver cylindervæggene vasket i olie.

Indikation for at diesel holder længere (hvilket de alt andet lige også gør
ifølge en eller anden jeg spurgte for mange år siden :))

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 21:41

> Indikation for at diesel holder længere (hvilket de alt andet lige også
> gør ifølge en eller anden jeg spurgte for mange år siden :))

Jeg kan se logikken..

Spørgsmålet er, om der mon findes dokumentation for, at "facit" forholder
sig således...(?)

/Jan W Nielsen

Fra : Christensen

Dato : 21-02-05 21:47

> Hvem siger det...?

Nu var det også lagt op som et debatoplæg - fordi jeg aner det ikke...jeg
ville bare have en debat igang, og det går jo fint Men altså - færre
stempelbevægelser (lavere omdr. tal) burde vel have en gavnlig indflydelse
på levetiden?

Eller hur?

/ f christensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 21:52

> Nu var det også lagt op som et debatoplæg - fordi jeg aner det ikke...

OK - det var heller ikke ment på den måde..

> jeg ville bare have en debat igang, og det går jo fint Men altså -
> færre stempelbevægelser (lavere omdr. tal) burde vel have en gavnlig
> indflydelse på levetiden?

Ja, hvis alt andet var lige - men det er det ikke. Derfor er det altså ikke
NØVENDIGVIS således, at hele motoren holder længere, fordi eet forhold
trækker i den rigtige retning..

/Jan W Nielsen

Fra : Christensen

Dato : 21-02-05 22:03

> Ja, hvis alt andet var lige - men det er det ikke. Derfor er det altså
> ikke NØVENDIGVIS således, at hele motoren holder længere, fordi eet
> forhold trækker i den rigtige retning..
>
> /Jan W Nielsen

Jo jo det har du ret i - det kunne bare være sjovt med alle parameterne på
bordet...netop det med olien, momentet, konstruktion, turboen, osv.

Den der med litereffekten længere oppe lyder ikke helt dum....

Men-æhh.....jeg synes da man "ser" flere oliebrændere med +350.000 på
bagakslen end benzinere? Det kan jo sagtens skyldes, at de frikørte
hyrevogne skævvrider billedet...

Uanset kunne jeg sagtens forestille mig at det mest afgørende er slitagen i
koldstartsøjeblikket - og antallet af koldstarter ialt - og her kommer
taxaen ind i billedet igen...

/ f christensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 22:21

> Uanset kunne jeg sagtens forestille mig at det mest afgørende er slitagen
> i koldstartsøjeblikket - og antallet af koldstarter ialt - og her kommer
> taxaen ind i billedet igen...

Du har ret - på den anden side kan man sige, at gamle amerikaner-biler fra
50´erne lever op til de fleste af de ting, der er blevet nævnt...og de holdt
ikke meget mere end 50.000 km i motoren, før de skulle have en omgang..

Men jo, det lyder fornuftigt... På den anden side hører man rigtig længere
om motorer, der er slidt op - gør man..?

....jeg har haft flere biler, der har kørt over 300.000 km - og ingen af dem
har haft vrøvl med "hjertet" i den høje alder.

/Jan W Nielsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-02-05 22:08

> [...]
ikke
> NØVENDIGVIS således, at hele motoren holder længere, fordi eet forhold

Men at en Diesels ejer bliver dybt forelsket i den, må være et 'forhold' der
har betydning.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 22:22

> Men at en Diesels ejer bliver dybt forelsket i den, må være et 'forhold'
> der
> har betydning.....

Afgjort...!

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-02-05 19:35

> [...]
> Motorkonstruktion?
>
> Er der andet i selve dieselmotoren virkemåde, der kan virke livsfremmende?

Gør de nu også det, ja jeg kender ikke svaret. Kan det ikke bare se sådan ud
fordi en dieselbil ofte køre mange flere km pr. år end en benzinbil, og
derfor når at køre meget længere før resten af bilen går bort. På
skrotpladsen kan du finde mange lig hvor maskineriet stadig spiller som det
skal, men man tager jo sjældent motoren med til den næste bil.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 22-02-05 13:35

> [...]
> Motorkonstruktion?
>
> Er der andet i selve dieselmotoren virkemåde, der kan virke livsfremmende?

Der står her lidt om hvilke (diesel kontra benzin) der går mest i stykker
indtil 10 år eller 160.000 km, og der er set under et ikke nogen forskel der
er værd at hænge sig i.

http://www.whatcar.com/News_SpecialReport.asp?NA_ID=212036&EL_ID=3103335

Med venlig hilsen Kim