Spøgelser i Central-låsen (Ford Mondeo)
Fra : Tommy S.

Dato : 21-02-05 09:34

Hej!

Jeg har en Ford Mondeo fra 2000 og her til morgen var jeg ude for
noget "sjovt". Heldigvis i min egen indkørsel!

Skulle lige have ryddet lidt sne væk så posten og skraldemanden ikke
skulle skvatte så startede lige bilen og begyndte så at rydde sne.. da
jeg efter ca. 1 minut var klar og ville sætte mig ind i bilen (der
stod og snurrede lystigt i tomgang) fandt jeg ud af at central-låsen
lige syntes den ville låse... så jeg måtte ind i huset igen for at
finde min reservenøgle for at komme ind i dytten.. ikke særlig fedt.

Andre der har været udsat for nisser i central-låsen i deres Ford?

--
Tommy

Fra : KASO

Dato : 22-02-05 08:09

"Tommy S." <noway@no.nix> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde min reservenøgle for at komme ind i dytten.. ikke særlig fedt.
>
> Andre der har været udsat for nisser i central-låsen i deres Ford?

Hmm - det kan være en "feature"...

En mand fra Dansk Autohjælp fortalte ihvertfald på et tidspunkt, at visse
Volvoer låste et stykke tid efter at bilen var forladt, hvis man ikke selv
havde gjort det. Samme mulighed ved jeg kan programmeres ind i styringen på
Renault'erne (bruges så vidt jeg ved ikke i DK, men er en valgmulighed i
andre lande) - så måske er det bare en "funktion", der er slået til i din
Ford?

Et autoriseret værksted kan formentlig se det via computeren - og også ændre
indstillingen (hvis min teori holder).

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 22-02-05 08:54

KASO wrote:
> [...]
> Volvoer låste et stykke tid efter at bilen var forladt, hvis man ikke selv

Hmm - mon ikke det kræver at motoren ikke kører? - en bil der tror den
er forladt, men samtidig har motoren kørende ville da være en underlig
fisk.

/Jakob

Fra : edob

Dato : 22-02-05 10:09

En af mine kolleger lejede bil i USA. Han steg ud af bilen med motoren
igang og smækkede bildøren for at tanke benzin. Pludselig låste dørene
automatisk - store problemer med at få tilkaldt en låsesmed som kunne dirke
den op.

Det var ikke en fejl i dørenlåsen - sådan skulle den gøre!

V.h. Frank

Fra : Tommy S.

Dato : 22-02-05 11:11

On Tue, 22 Feb 2005 08:09:28 +0100, "KASO" <a@b.dk> wrote:

>"Tommy S." <noway@no.nix> skrev i en meddelelse

>Hmm - det kan være en "feature"...

I så fald virker den som et blinklys og dermed ikke særlig godt.
Problemet er først opstået efter at jeg har haft bilen i en 3-4
måneder! :)

--
Tommy

Fra : Bo Velschow

Dato : 23-02-05 20:22

> [...]
> lige syntes den ville låse... så jeg måtte ind i huset igen for at
> finde min reservenøgle for at komme ind i dytten.. ikke særlig fedt.

Det lyder spøjst. Burde startspærren ikke blive aktiveret - dvs. motoren gå
i stå? Fejlen lyder nærmest helt "fransk" - jeg parkerede en gang ved siden
af en Peugeot, der stod og låste op og låste i og låste op og låste i
og...... - helt af sig selv! Men det skal franske biler vist...
(nej, der stod ikke en og legede skjult kamera - det er et kendt problem med
de franske).

> Andre der har været udsat for nisser i central-låsen i deres Ford?

Kun en bundfrossen lås en rigtig kold nytårsaften (altså selve mekanismen
inde i døren - IKKE selve låsen).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Jesper & Vibeke Musa~

Dato : 10-03-05 17:33

"Tommy S." <noway@no.nix> wrote in message
> [...]
> finde min reservenøgle for at komme ind i dytten.. ikke særlig fedt.
>
> Andre der har været udsat for nisser i central-låsen i deres Ford?

Hej,

Jeg havde samme problem i min Ford Focus, i koldt og fugtigt vejr kunne den
finde på at låse af sig selv. Værkstedet skiftede låsemekanismen i
førersiden (halvdyr sag) og siden var der ingen problemer.

Jesper

Fra : Tommy S.

Dato : 11-03-05 13:20

On Thu, 10 Mar 2005 17:33:08 +0100, "Jesper & Vibeke Musaeus"
<musaeus@fjerndette.mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>finde på at låse af sig selv. Værkstedet skiftede låsemekanismen i
>førersiden (halvdyr sag) og siden var der ingen problemer.

Ja det er også først her i vinterkulden, at der har været problemer.
Det tyder på at det er det samme problem som du der har haft.. ihvert
fald virker det også sådan at bruger jeg nøgle til at åbne er det kun
i føredøren der låses op .... når der er koldt. Er der over
frysepunktet aktiveres central-låssen og alle døre låses op. Jeg må så
overveje om jeg vil ofre noget på at få det lavet ....

Tak for input.
--
Tommy