Pesjø 405 overvejelse
Fra : phk

Dato : 20-02-05 16:48

En Pesjø 405 bruger masser af olie og vand. Den skal synes nu her, hvilket
jeg forventer den kan uden problemer: Den er ikke angrebet af rust.

Men på længere sigt er det uholdbart med en motor, der bruger mere end luft
og benzin. Hvad koster en anden brugt motor hos en hugger? Og bliver
koblingen nemmere at trykke ned, hvis der kommer anden motor i? Lige nu er
pedalen meget meget hård og lidt svær at kontrollere.

--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

Fra : phk

Dato : 20-02-05 17:14

Tillægsspørgmsål ... tillægsspørgsmål :)

Jeg synes det er en sløv slæde. Den kører som en 60Hestes - men hvad ved
jeg. Hvilket ciffer/bogstav skal være hvad for at det er en 1,9´er?

Jeg ville lige smide nummeret her - men jeg kunne ikke umiddelbart finde
motornummeret. Hvor står det?

Fra : phk

Dato : 20-02-05 17:56

> Jeg ville lige smide nummeret her - men jeg kunne ikke umiddelbart finde
> motornummeret. Hvor står det?

Og hvor mange HK formodes den at have - 90?

Fra : Niels

Dato : 20-02-05 23:38

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvor mange HK formodes den at have - 90?

Hej

Jeg har selv haft et par stykker af slagsen.

Hvis det er den gamle t.o.m. 92 med karburator og uden kat kan det være en
GL 1,6 på 92 HK eller en GR 1,9 på 110 HK.
Den faceliftede fra '93 med indsprøjtning og kat kan være en GLX 1,6 på 90
HK, en GLX 1,8 på 103 Hk
eller en GTX 2,0 på 123 HK.

Der findes et par varianter mere, men disse er de mest almindelige.

En stram kobling er tegn på, at den er slidt op.

Olieforbrug på 1L på 1500-2000 Km er ret almindeligt. Kan skyldes olietyvene
på ventilstyrene.

Vandforbrug? Har kun erfaring med vandpumpe eller utæt varmeapparat (ses som
kølervæske på måtten ved pedalerne). Hvad med toppakningen? Eller tæret
køler?

Og så hedder den ikke Pesjø, men Pøsjo

Mvh Niels

Fra : phk

Dato : 21-02-05 07:51

"Niels" <niels.kj@FJERNemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> GL 1,6 på 92 HK eller en GR 1,9 på 110 HK.
> Den faceliftede fra '93 med indsprøjtning og kat kan være en GLX 1,6 på 90

Umiddelbart vil jeg vurdere den til at have hverken 90 HK eller derover. Men
jeg har aldrig haft den over 80, så det er kun vurderet ud fra
accellerationen og den er nok lidt tungere end en Golf TDI ...

Der står 1.9 på indregistreringsattesen. Men jeg ved forhandleren er dømt
for at stille på km-tælleren på mindst en bil. Bilen er købt for vist nok 10
år siden, så der er nok ikke noget at komme efter der ..

> Olieforbrug på 1L på 1500-2000 Km er ret almindeligt. Kan skyldes
> olietyvene
> på ventilstyrene.

Njah - men bilen ryger ikke. Skal den ikke det, hvis det er olietyvene?

Bilen bruger også vand og det ryger tilsyneladende i olien :( Den taber
ingenting, motoren ser "fin" ud både hvad angår olie og vand-spild.

> Og så hedder den ikke Pesjø, men Pøsjo

Irrelevant - fransk er den og så må man gerne både stave forkert til den og
hade den ;)

Fra : Niels

Dato : 21-02-05 09:08

> [...]
> accellerationen og den er nok lidt tungere end en Golf TDI ...

> Der står 1.9 på indregistreringsattesen. >

Egenvægt 1000 kg, står det ikke på reg.attesten? 0-100 på 10,2 sek, 190 i
tophast. iflg fabrik.

> Njah - men bilen ryger ikke. Skal den ikke det, hvis det er olietyvene?

Ikke noget, man selv mærker, når man kører.

> Bilen bruger også vand og det ryger tilsyneladende i olien :( Den taber
> ingenting, motoren ser "fin" ud både hvad angår olie og vand-spild.

Jeg tror, du skal have kigget lidt på den motor! :(

Mvh Niels

Fra : phk

Dato : 21-02-05 12:01

> Ikke noget, man selv mærker, når man kører.

Men jeg har stået og set den blive startet mange gange - der kommer ingen
blå røg ud af udstødningsrøret...

> Jeg tror, du skal have kigget lidt på den motor! :(

Spørgsmålet er om det kan betale sig at gøre noget ved den? Hvad med en
ombytter, ville det ikke være mere sikkert?

Fra : Niels

Dato : 21-02-05 12:52

> Spørgsmålet er om det kan betale sig at gøre noget ved den? Hvad med en
> ombytter, ville det ikke være mere sikkert?

Det kommer an på, hvad du kan få af garanti på en ombytter.

Og hvor langt, den nuværende har kørt. Hvad årgang er det, og hvor meget
mener du, at den har kørt?

Typisk skal du have lavet olietyve på en motor, som i hvert fald er mere end
13 år gammel, og mens proppen er af, hedder det sikkert toppakning, og evt
tandrem og vandpumpe. Koblingen skal under alle omstændigheder alligevel
laves.

Men få undersøgt motoren ordentligt på et værksted og få et tilbud på sagen,
før du bare får en ombytter, som måske også fejler noget.

Mvh Niels

Fra : phk

Dato : 21-02-05 13:12

> Men få undersøgt motoren ordentligt på et værksted og få et tilbud på
> sagen, før du bare får en ombytter, som måske også fejler noget.

Vi overvejer også at bytte hele bilen væk hos en forhandler .. vi får se :)

Fra : Niels

Dato : 21-02-05 13:27

> "Niels" <niels.kj@FJERNemail.dk> skrev i en meddelelse

> Vi overvejer også at bytte hele bilen væk hos en forhandler .. vi får se
> :)

Det er måske også den allerbedste ide. ;)

Mvh Niels

Fra : Claus Fabritius

Dato : 21-02-05 17:53

> Vi overvejer også at bytte hele bilen væk hos en forhandler .. vi får se
:)

Det lyder som en fornuftigt idé. Alternativt burde du skyde den og hælde den
i havnen
--
MVH
Claus Fabritius