Løse genstande i bil?
Fra : Hans Paulin

Dato : 20-02-05 16:22

En kollega fortalte mig at jeg ikke bare kunne læsse løse genstande
(brændeknuder) ind i min bil (en sedan) og køre afsted - hvad siger loven?

Hvad med en rygsæk?
Hans

Fra : phk

Dato : 20-02-05 16:45

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> En kollega fortalte mig at jeg ikke bare kunne læsse løse genstande
> (brændeknuder) ind i min bil (en sedan) og køre afsted - hvad siger loven?

Tyngdeloven siger at hvis du kører ind i noget, så får du dem i nakken.

Selv i bagagerummet er der fare på færde, hvis brændeknuderne vejer nok.
Bagsæderne flytter sig ...

--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

Fra : Lasse

Dato : 20-02-05 16:45

..

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-02-05 17:52

phk skrev:

> Tyngdeloven siger at hvis du kører ind i noget, så får du dem i
> nakken.
> Selv i bagagerummet er der fare på færde, hvis brændeknuderne vejer
> nok. Bagsæderne flytter sig ...

Det var mere *færdsels* loven end tyngdeloven jeg var ude efter
Hans

Fra : Peter Weis

Dato : 20-02-05 19:16

Hans Paulin wrote:

> Det var mere *færdsels* loven end tyngdeloven jeg var ude efter

Godt, for phk's indlæg havde ikke meget med tyngdeloven at gøre.

mvh
Pete

Fra : phk

Dato : 20-02-05 19:42

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Godt, for phk's indlæg havde ikke meget med tyngdeloven at gøre.

Jeg er glad for du ikke skrev hvilken lov jeg så snakkede om fordi så ved du
ikke mere end jeg ved.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-02-05 21:48

> Jeg er glad for du ikke skrev hvilken lov jeg så snakkede om fordi så ved
> du ikke mere end jeg ved.

Mon ikke det er Newton der er på spil der?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-02-05 22:07

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev

> Mon ikke det er Newton der er på spil der?

På dansk: Enertiens lov, men hvilken af Newtons det så er husker jeg ikke.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-02-05 22:09

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev
> Jeg er glad for du ikke skrev hvilken lov jeg så snakkede om fordi så ved
du
> ikke mere end jeg ved.

Det er Inertiens Lov, han kommer i konflikt med.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-02-05 22:44

> Det er Inertiens Lov, han kommer i konflikt med.

OK, jeg udvidder min lovsamling der absolut ikke må brydes til 3:

1) Murphys lov
2) Tyngdeloven
3) Inertiens lov

Uanset hvilken en af disse jeg forsøger at bryde, så falder straffen
prompte!
Ved andre, af mennesker vedtagne love, er straf usikker

Til Hans.
Der er vist en eller anden paragraf i færdselsloven,
der siger noget om at gods skal være forsvarligt fastgjort.
Om dette kun er glædende så det ikke kan falde af køretøjet,
ved jeg ikke.
Jeg kan heller ikke fortælle dig hvad det er for en paragraf.
Men jeg ved med sikkerhed, at det kan udløse en bøde
Been there - got the damn t-shirt
Det er nu så længe siden at t-shirten er død af alderdom

PS. Overhold venligst dette lands love, dette er ikke en opfordring til det
modsatte

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-02-05 08:05

Uffe Bærentsen skrev:

> Men jeg ved med sikkerhed, at det kan udløse en bøde
> Been there - got the damn t-shirt
> Det er nu så længe siden at t-shirten er død af alderdom

Du kan ikke huske situationen?
Hans

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-02-05 17:23

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Du kan ikke huske situationen?

Jo, men det ligger ca. 20 år tilbage.
Der faldt noget tungt af bilen.
Det der faldt af var ikke tilstrækkelig fastgjort, stod der i bødeforlæget.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-02-05 23:50

Uffe Bærentsen skrev:

> "Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Jo, men det ligger ca. 20 år tilbage.
> Der faldt noget tungt af bilen.

Okie!

> Det der faldt af var ikke tilstrækkelig fastgjort, stod der i
> bødeforlæget.

Mit træ ligger inde i bilen.

Har dog prøvet en situation som din for en 25 år siden, hvor jeg i en VW
1600 Variant med en tagbagagebærer var undervejs med 2 drejestole og et
sofabord på toppen af vognen. Undervejs blev jeg overhalet af en Hanomag, og
da jeg ikke ville ha dét siddende på mig satte jeg farten op fra ca. 70 til
ca. 90.

Knap var jeg kommet dérop før tagbagagebæreren gav slip i karosseriet hvorpå
hele møddingen landede på kørebanen bag mig.

Der var heldigvis ingen biler dér - til gengæld var mine møbler
efterfølgende noget molestrerede...
Hans

Fra : Peter Weis

Dato : 20-02-05 21:58

phk wrote:

> Jeg er glad for du ikke skrev hvilken lov jeg så snakkede om fordi så ved du
> ikke mere end jeg ved.

Det er ikke en lov som jeg kender navn på. Men det drejer sig om inerti
og friktion.
Tyngdeloven handler om hvordan legemer tiltrækkes af hinanden. Dvs
hvordan ting tiltrækkes af moder jord (æblet der falder ned i hovedet på
den vegeterende Newton o.lign). Der er jo ikke det der er tale om når
løse genstande i bilen "kører videre" når karossen standser.

mvh
Peter

Fra : alexbo

Dato : 20-02-05 16:45

"Hans Paulin" skrev

> En kollega fortalte mig at jeg ikke bare kunne læsse løse genstande
> (brændeknuder) ind i min bil (en sedan) og køre afsted - hvad siger loven?
Jeg formoder du mener på bagsædet, så kan det godt være rigtigt, bagage skal
anbringes sådan at det ikke kan skade under kørslen, d.v.s også under en
hård opbremsning.

> Hvad med en rygsæk?
Du må gerne bære en rygsæk med brændeknuder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-02-05 17:51

alexbo skrev:

> Jeg formoder du mener på bagsædet,

Højre forsæde er lagt ned - bagerste ryglæn er fjernet.

Lange emner (strør: ca. 50x50 mm samt 60x60 mm / ca. 2 meter lange) ligger
på langs i vognens højre side / korte emner (ca. 1½ meter lange) bag
førersædet.

> så kan det godt være rigtigt,
> bagage skal anbringes sådan at det ikke kan skade under kørslen,
> d.v.s også under en hård opbremsning.

Okay - en hård opbremsning vil det ku klare.
Hans