Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Karneval, det er snart, så her er lidt
Fra : Michael Bothager

Dato : 10-05-05 15:22

Hejsa

Nu er det snart Karneval i København, så her er lidt billeder fra
Enredo-festen i lørdags. Enredo er en fest hvor sambaskolerne "viser
sig" for de andre inden det går løs til selve Karnevalet.

http://www.michaelbothager.dk/en/latestThumbs.html

Hvad syntes I?
--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-05-05 18:09

Michael Bothager wrote:

> Hvad syntes I?

Hmm... det er jo hverken fugl eller fisk, selv om det sild med fjer
på, men det næstsidste billede er da nogenlunde...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Fif

Dato : 10-05-05 20:04

> Hmm... det er jo hverken fugl eller fisk, selv om det sild med fjer på,
> men det næstsidste billede er da nogenlunde...

Må gi Niels ret...
Jævnt kedelige billeder, kedelige farver og komposition.
Men de har sikkert haft det sjovt ;0)

Hilsen
Fif

Fra : Michael Bothager

Dato : 10-05-05 20:25

Fif wrote:
<snip>

> Jævnt kedelige billeder, kedelige farver og komposition.
> Men de har sikkert haft det sjovt ;0)

Hej Fif, tak for kritk.

Vil du uddybe lidt med hvad du mener med kedelige farver og komposition?

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-05-05 21:13

Michael Bothager wrote:
> Fif wrote:
> <snip>

> Hej Fif, tak for kritk.
>
> Vil du uddybe lidt med hvad du mener med kedelige farver og komposition?

Lige en strøtanke:
Når man optager under specielle lysforhold har man et kritisk valg:
Vælger man den måleteknisk korrekte farve, ser billederne for gule ud
fordi lyset er gulligt. Er man tilstede under optagelsen, ser det
korrekt ud fordi man på få sek. har adapteret til lysfarven. Hvad vælger
man så ? Du har valgt et sted imellem: Varmere end det så ud på stedet
da du havde adapteret, men ikke så varmt, som en korrekt måling ville
vise det. Er det rigtigt ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:

Fra : Michael Bothager

Dato : 12-05-05 19:14

Ole Larsen wrote:

> [...]
> man så ? Du har valgt et sted imellem: Varmere end det så ud på stedet
> da du havde adapteret, men ikke så varmt, som en korrekt måling ville

Hej Ole, ja

Min fortid med dia's (Velvia, Provia, E100-serien m.fl.) gør at jeg
syntes at billederne skal være varme. Så billederne fra karnevallet er
lavet på ca. 6500K, som minder lidt om Provia 100F farvetemp'en.

Og det er helt rigtigt at øjnene kompensere for halogen (en mængde
forskellige farver), tungsten/glødelamper (meget varme og gullige) og
flourescent/lysstofrør (meget grønlige, men også mange andre nu) m.m.

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-05-05 21:17

Michael Bothager wrote:

> Min fortid med dia's (Velvia, Provia, E100-serien m.fl.) gør at jeg
> syntes at billederne skal være varme. Så billederne fra karnevallet er
> lavet på ca. 6500K, som minder lidt om Provia 100F farvetemp'en.

Så er du sluppet heldig fra den påvirkning. Jeg har set flere Velvia
actions, der får en til at tænke "gulsot". Din variant er mere (herlig)rød

> Og det er helt rigtigt at øjnene kompensere for halogen (en mængde
> forskellige farver), tungsten/glødelamper (meget varme og gullige) og
> flourescent/lysstofrør (meget grønlige, men også mange andre nu) m.m.

Ja, det er pudsigt, men rigtig at der kan være meget grøn i. Disse
"herlige" første farvebilleder i et rum med flere rør af forskellig
alder/mærke/model - det befordrede evt. søsyge.

Hvad angår dine billeder..jeg har det, naturligt nok for mig, fint med
bevæg.uskarpheden, men der er noget kompositorisk i flere, der støder
lidt.......men der er flere (fra din side, ikke fra denne serie)jeg
næppe glemmer med det første.
En ita. kvinde der drikker kaffe
en kvinde bag en rude
to fra sydhavnen(?)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Fif

Dato : 11-05-05 06:03

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse
> Vil du uddybe lidt med hvad du mener med kedelige farver og komposition?

jow sæ'føl'lig!
IMØ er billederne gennemgående for mørke/uskarpe. Der er store 'bare'
huller, hvor der ikke sker noget i. Jeg er nok mest til 'close up' skarpe
foto med klare farver/sh, hvilke jeg ikke finder her. (det ligner mest af
alt, billeder som jeg tog med mit aller aller første kamera engang i
80'erne. Sådan alla familiefest agtigt)
Og når man tænker på at det er en sambafest, hvor der ellers plejer at være
pang på farverne, så ville jeg nok ha' glædet mig til at se noget sådan, men
her er det mest brungyldne farver der går igen, gennem hele serien. Jow, jeg
ved godt at en alm. blits ikke rækker så langt. (og jeg ved sæ'føl'lig ikke
om disse farver er det du ville ha' frem)
Du laver jo ellers nogle kannon flotte billeder, jeg er bla. helt vild med
dine rodeobilleder.
Men hvis det var mig der skulle hjem og se de billeder der var taget efter
en, sikkert dejlig, sjov og begivenhedsrig dag, ville jeg blive temmelig
skuffet. men det er nok bare mig ;0)

Hilsen
Fif

Fra : Michael Bothager

Dato : 12-05-05 19:17

Fif wrote:

> [...]
> en, sikkert dejlig, sjov og begivenhedsrig dag, ville jeg blive temmelig

Hej Fifi

Tak for dit uddybende svar, det var sørdeles konstruktivt, så jeg kan
forstå din baggund og tanker med dit udsagn.

Jeg har forsøgt at bruge blitsen til at standse en del af bevægelsen.
Den kunne egentlig sagtens have lyst det helt op, men det var ikke
effekten jeg var efter. Og ja, farverne skal efter min mening være meget
varme og kontrastrige (se evt. mit svar til Ole)

Så endnu en gang tak fordi du ville uddybe din mening.