Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EF 100-400L 4.5-5.6 IS USM eller Can~
Fra : Gerner Majlandt

Dato : 10-05-05 12:41

Hej
Jeg er stadig lidt i tvivl hvad jeg skal vælge.

Jeg har tænkt meget på en EF 100-400L f/4.5-5.6 IS USM, men man kunne jo
også vælge en EF 300L f/4.0 IS men en 1,4x convetor

Man kan jo også vælge en 400L 45,6 uden IS, men jeg er måske lidt bange for
at jeg vil mangle IS

mvh Gernerr

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 10-05-05 12:47

"Gerner Majlandt" <majlandt@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan jo også vælge en 400L 45,6 uden IS, men jeg er måske lidt bange
> for at jeg vil mangle IS

Hej

Du kommer også til at mangle lys med blænde 45,6

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 10-05-05 13:35

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Du kommer også til at mangle lys med blænde 45,6

ja det tror jeg også hvis det var rigtigt

mvh
Gerner

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-05-05 12:56

"Gerner Majlandt" <majlandt@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har tænkt meget på en EF 100-400L f/4.5-5.6 IS USM, men man kunne
> jo også vælge en EF 300L f/4.0 IS men en 1,4x convetor

Jeg solgte min 100-400 alene for at købe en 300 f/4L IS, og jeg har ikke
fortrudt. Løsningen er selvfølgelig ikke så fleksibel som en zoom, men selv
med 1.4x TC tegner den skarpere end 100-400.

Dette er taget med 300mm f/4L IS + 1.4x TC (og endda pivåben):

http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-334

> Man kan jo også vælge en 400L 45,6 uden IS, men jeg er måske lidt
> bange for at jeg vil mangle IS

IS er jo altid godt, men en 400 f/5.6L er selvfølgelig noget skarpere end
300+1.4x TC. Du mister IS og muligheden for 300mm, men får omvendt
muligheden for 560mm med 1.4x TC (dog uden autofokus hvis du ikke har et
1-hus).

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 10-05-05 13:43

> Jeg solgte min 100-400 alene for at købe en 300 f/4L IS, og jeg har ikke
> fortrudt. Løsningen er selvfølgelig ikke så fleksibel som en zoom, men
> selv med 1.4x TC tegner den skarpere end 100-400.

det er rigtigt, men jeg har en 100-300 mm nu, den bruger jeg på 300mm 95% af
tiden
men hvis man køber en 1.4X og 2.0X, så har man jo 300mm, 420mm og 600mm
(600mm dog uden autofokus)

> Dette er taget med 300mm f/4L IS + 1.4x TC (og endda pivåben):
> http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-334

Ja det ser da rigtigt skarpt ud, det vil man ikke kunne tage med 100-400mm?

> [...]
> 300+1.4x TC. Du mister IS og muligheden for 300mm, men får omvendt
> muligheden for 560mm med 1.4x TC (dog uden autofokus hvis du ikke har et

men kan den holdes stille ved en lukketid på f.eks.1/640, eller skal den så
på stativ ?

mvh Gerner

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-05 16:38

> men kan den holdes stille ved en lukketid på f.eks.1/640, eller skal den

> på stativ ?

Det kommer helt an på, hvad du skal bruge den til. Bevægelige objekter, som
f.eks. fugle kræver kortere lukkertider under alle omstændigheder, men
mindre du ligegrem søger en blur effekt, så der er IS ikke interessant. Hvis
ikke der er bevægelse, der kræver kort lukkertid, så er IS meget effektivt
og du kan gå langt under denne 1/brændvidde tommelfingerreglen. Denne her er
håndholdt http://www.pbase.com/hkruse/image/39908170/original. ligesom denne
her http://www.pbase.com/hkruse/image/39615652/original.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 13:54

> [...]
> 300+1.4x TC. Du mister IS og muligheden for 300mm, men får omvendt
> muligheden for 560mm med 1.4x TC (dog uden autofokus hvis du ikke har et

Jeg har lige været igennem den samme proces. Jeg har fået en del glæde af at
kigge på http://www.fredmiranda.com/reviews/ , hvor der er folk, der har
brugt de forskellige objektiver, der udtaler sig. Der er også eksempler på
billeder, med og uden teleconverter.

Mvh.
Claus Petersen

Fra : Thor

Dato : 10-05-05 16:05

> Man kan jo også vælge en 400L 45,6 uden IS, men jeg er måske lidt bange
> for at jeg vil mangle IS

Jeg er meget tilfreds med min 400 mm 5,6 L uden IS. Har tidligere haft et
100-400 mm med IS,
som jeg returnerede til sælgeren i USA, da jeg ikke syntes, at det tegnede
skarpt nok.

mvh Thomas