Mørtel istedet for bindingsværk
Fra : Torben

Dato : 10-05-05 10:07

Hej,

På mit bindingsværkshus, er der skifte bindingsværk ud med mørtel.... og det
er bare ikke iorden. Er der nogle der har en ide til hvordan man nemmest for
"skåret" mørtelen ud, så man ikke skal rive alle tavlerne uden om væk ??

Mvh.
Torben

Fra : Torben

Dato : 12-05-05 12:55

Ingen ideer??

Mvh. Torben

Fra : Emil

Dato : 12-05-05 13:37

On Thu, 12 May 2005 13:54:58 +0200, Torben wrote:

>Ingen ideer??

Desværre. Men jeg _tror_ du finde noget på
http://www.raadvad.dk/
De véd en masse om gamle huse.

Du kan også prøve nationalmuseet, bevaringsafdelingen
http://www.natmus.dk/sw6147.asp

Om ikke andet, kan du finde links, som måske kan hjælpe dig.

m.v.h. Emil

Fra : Armand

Dato : 12-05-05 16:03

Torben wrote:
> Ingen ideer??

Jeg tror ikke at problemet går klart ind, det gør det ikke hos mig
ihvertfald, og så er det jo svært at svare

Umiddelbart opfattede jeg det som nogle bortrådnede huller var blevet
spartlet ud med mørtel, men så blander du "tavlerne" ind i sagen :-/
Hvad er "tavlerne" og har jeg fat i noget??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-05 16:40

Mon ikke han mener "tavlene"

http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/16/191189-16/teksten.htm
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Don't eat the yellow snow.

Fra : Torben

Dato : 17-05-05 11:52

Jeg svarer lige selv, har dog ikek testet det endnu, men der findes en
forstats til en vinklesliber, der kan fræse sådan noget ud, så det prøver
jeg

Fra : Armand

Dato : 18-05-05 00:42

Torben wrote:
> [...]

> Jeg svarer lige selv, har dog ikek testet det endnu, men der findes en
> forstats til en vinklesliber, der kan fræse sådan noget ud, så det

Dén er til at fræse fuger mellem mursten op før fornyet opfyldning af ditto!
Jeg forstår stadig ikke dit problem - At detteher værktøj skulle kunne
gøre jobbet gør mig kun mere forvirret!

--
Armand.

Fra : Torben

Dato : 18-05-05 10:21

Hej Armand,

Mit problem er at jeg har købt et bindfingsværks hus, det blev pudset op,
uden på bindingsværk og det hele engang i 60-70 erne, nu vil jeg have det
oprindelige udtryk tilbage, altså bindingsværket frem, jeg har derfor
aftaget alt puds, og fundet ud af 1. Bindingsværket var delvist nedbrudt
mange steder. 2. Nogle steder var bindingsværket rådnet væk, og hullerne var
fyldt op med beton, jeg ønsker at fjerne dette beton og sætte træ ind igen.

Mvh. Torben

Fra : Armand

Dato : 18-05-05 17:04

Torben wrote:
> [...]
> fyldt op med beton, jeg ønsker at fjerne dette beton og sætte træ ind igen.

Okay!

Det er tilsyneladende ikke uden grund at bindingerne i sin tid er blevet
skjult under puds
Men jeg tror at du er ved at tage hul på en meget stor mundfuld derved
at meget af tømmeret nok snarere bør skiftes i hele længden hvis der
skal renoveres på'ed :-/
Hvad angår cement-"plomben" så er den fyldt i et mørt område som sikkert
trænger til at blive renset op til forekomsten af fast træ, og i så fald
kan man næsten ikke være for voldsom under fjernelse af cementen

Hvis det mere er for genvinding af bindingerne end for decideret
renovering, kunne du evt. lægge brædder udenpå bindingerne og
efterfølgende pudse tavlerne op til de ligger i niveau med de "nye"
bindinger!
Med lidt afsyring eller decideret sandblæsning af overfladen inden brug,
samt kustfærdig forarbejdning af høvlede kanter, vil man kunne bevare
lidt af den rustikke virkning fra de originale bindinger på de
friskmonterede brædder.

Hvis du surfer efter bindingsværk, er jeg sikker på at der MÅ komme en
del hits omkring vedligeholdelse og renovering. Kan det virkelig passe
at du ikke har været dér??

--
Armand.

Fra : Torben

Dato : 18-05-05 18:42

> [...]
>
> Hvis du surfer efter bindingsværk, er jeg sikker på at der MÅ komme en
> del hits omkring vedligeholdelse og renovering. Kan det virkelig passe

Jeg har været overalt, omkring renovering (google er min ven), og er i fuld
gang med at udskifte alt rådent træ, og tavlerne omkring det, der skal ende
op med at være filsede Men jeg vil ikke skifte noget der ikke fejler
noget, hvis jeg kan blive fri. Tavlerne uden om det "bindingsværk" der er af
beton , er pæne nok. Det skal siges at ca. 1/2 af husets ydermure allerede
er skiftet til nyt træ, og nye sten, og det bliver flot og lækkert, så
mangler jeg bare alt det indvendige

Mvh. Torben - med bindingsværkshus i københavns kommune

Fra : Armand

Dato : 19-05-05 16:53

Torben wrote:
> [...]
> beton , er pæne nok. Det skal siges at ca. 1/2 af husets ydermure allerede
> er skiftet til nyt træ, og nye sten, og det bliver flot og lækkert,

OK!
Når nu du ikke er til at forskrække, så knald cementen ud af tømmeret
uden brug af fløjlshandsker og vurder derefter hvor mørt veddet er rundt
om det tilbageblivende hul er og drag så dine konklusioner derudfra!

--
Armand.