Sandsæk i lejlighed
Fra : Hjalte

Dato : 09-05-05 23:23

Hejsa.
Jeg bor i en lejlighed (fra 50'erne ca.), og jeg skal hænge en sandsæk
op i loftet som er af beton.

Sandsækken vejer vel ca. 40 kg.

Hvordan skal jeg bære mig ad.

Der skal tages hensyn til følgende:

- Sandsækken skal selvfølgelig hænge fast og tåle at komme i
svingninger.

- Det må helst ikke kunne høres af overboerne når den bruges (her
tænkte jeg at evt lægge noget gummi mellem beslaget og loftet).

Hvordan skal jeg bære mig ad med det?

Er en enkelt krog nok til at holde den, eller skal jeg tænke mere i
beslag og lign?

MVH.
Hjalte

Fra : Jorgen

Dato : 10-05-05 20:42

Der skulle ikke være noget i vejen for at sætte en
stor krog i loftet da det er beton, den skal bare være
lang nok for at få rigtig fat.
du kan prøve at hænge dig i den, hvis den holder
kan den også hold de 40 kg som sækken vejer
plus svingninger der kan gi lidt ekstra vægt.

man kan få forskellige kroge, alm krog og krog som er
dobbelt snoet (ved ikke hvordan jeg skal forklare det)
det er for at sækken ikke skal hoppe af.

Jeg tro ikke overboen kan høre det, du kan evt.
spørge dem.
man kommer meget længer med dialog med sine naboer.

Jørgen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-05-05 22:55

Hjalte wrote:

> - Det må helst ikke kunne høres af overboerne når den bruges (her
> tænkte jeg at evt lægge noget gummi mellem beslaget og loftet).

Det ændrer da ikke på, at krogen har fat i betonen. Skal du lyddæmpe, skal
du smide en kort fjeder ind mellem krog og sandsæk.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : tnf

Dato : 11-05-05 09:26

hej.

NTK laver noget der hedder montagelim. Der borer du et hul i loftet der er 2
mm større end krogens gevind.
Fylder lim i hullet og skruer krogen i. Efter et kvarter hænger du bare
sandsækken op.
Min varmtvandsbeholder på 200 liter er "limet" op :) Den sidder der endnu.

Mvh Matin

Fra : Habit

Dato : 12-05-05 21:51

Arhhh det er næppe montagelim >s< Det holder ihvertfald ikke til det du
nævner her. Det er vel injektionsmasse (ofte på polystyrenbasis) hvis det er
noget...... eller kan jeg mon lære noget nyt?

mvh

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-05-05 22:34

tnf wrote:

> Min varmtvandsbeholder på 200 liter er "limet" op :) Den sidder der
> endnu.

Men du bruger den næppe som boksebold, så der er vel ikke nogen vibrationer,
som forplanter sig op gennem bygningsdelene til de øvrige lejligheder.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Hjalte

Dato : 11-05-05 15:03

On Tue, 10 May 2005 23:55:17 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Det ændrer da ikke på, at krogen har fat i betonen. Skal du lyddæmpe, skal
>du smide en kort fjeder ind mellem krog og sandsæk.

Jeg fik bare af vide af en ingenør at sådan noget gummi ville tage
lyden.
Men en fjeder er da slet ikke en dum ide...
Men gør det ikke at den bare svinger endnu mere?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-05-05 22:39

Hjalte wrote:

> Jeg fik bare af vide af en ingenør at sådan noget gummi ville tage
> lyden.

Gummi ville måske kunne gøre det, hvis du kunne få en bolt op gennem
konstruktionen og montere en gummeskive, en spændskive og en møtrik over den
bærende konstruktion. Monteret som mellemlæg under loftet, når skruen har
fat i loftet, er det værdiløst.

> Men en fjeder er da slet ikke en dum ide...
> Men gør det ikke at den bare svinger endnu mere?

Det kommer da an på, hvor lang den fjeder er. En kraftig spiralfjeder med en
længde på omkring 5 cm. vil ikke have det store udsving.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/