Måde at slibe/fjerne ridser i plastic
Fra : Thomas

Dato : 09-05-05 18:29

Jeg har et lille problem med nogle ridser i et plastic skjold, som jeg gerne
skulle have fjernet.

Nogle af ridserne er rimeligt dybe, ca. 1/2 - 1 mm.

Jeg havde tænkt mig at prøve med wienerkalk sammen men denatureret sprit og
så en skuresvamp. Eller er det helt tosset, og i så fald, hvad skal man så
bruge, hvis overfladen, efter behandlingen, gerne skulle stå forholdsvis
blank og uden ridser.

Hilsen Thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-05-05 20:33

On Mon, 09 May 2005 19:28:55 +0200, Thomas wrote:

> [...]
> bruge, hvis overfladen, efter behandlingen, gerne skulle stå forholdsvis

Det kommer an på hvilken type plast det er. Nogen typer plast egner sig
ikke til at blive hverken slebet eller poleret, andre kan man bruge fint
sandpapir på og så polere bagefter.

Kan du fortælle mere om hvilken type plast det er?

--
MVH
osv...

Fra : Thomas

Dato : 09-05-05 20:57

Nej ikke umiddelbart, men det er en forholdsvis blød plastic. Dvs. den
sprænger ikke hvis man f.eks. taber noget på den, som andre typer plastic
godt kan gøre.

Hilsen Thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-05-05 22:15

On Mon, 09 May 2005 21:57:23 +0200, Thomas wrote:

> Nej ikke umiddelbart, men det er en forholdsvis blød plastic. Dvs. den
> sprænger ikke hvis man f.eks. taber noget på den, som andre typer plastic
> godt kan gøre.

Kig godt efter om der ikke sidder et stempel et sted på emnet. Det bør
der gøre.
Hvis du ikke kan finde ud af hvilket type plast det er, så burde du
måske forsøge med noget af det der til at fylde ridser i billak ud med.
Det kan fås i et utal af farver.

Ridser i blød plast vil for øvrigt oftest ikke være så dybe som man
tror, da en del af "dybden" reelt er en ophøjning omkring ridsen. Det
betyder at man kan fjerne det meste af den ved at gnubbe med et stykke
blankpoleret stål på ridsen.

--
MVH
osv...

Fra : Thomas

Dato : 10-05-05 17:45

Tak for rådene.

Jeg kan se at der står ABS på den ene del, og PP 05 på den anden del. Lige
præcist hvad det er for et materiale ved jeg ikke, men det mærker som om at
det er PP der er det blødeste. Det er også det der har de dybeste ridser.
Men du har også ret i at nogle af ridsene egentlig bare er det plastic der
engang sad i ridsen, der laver en lille kant.

Det andet stykke er sådan set bare falmet nogle steder.

Hilsen Thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-05-05 20:47

On Tue, 10 May 2005 18:44:44 +0200, Thomas wrote:

> Tak for rådene.
>
> Jeg kan se at der står ABS på den ene del, og PP 05 på den anden del. Lige
> præcist hvad det er for et materiale ved jeg ikke,

Det er ABS og PP
ABS = Acrylnitril-butadien-styren og PP = Polypropylen

> [...]
> Men du har også ret i at nogle af ridsene egentlig bare er det plastic der
> engang sad i ridsen, der laver en lille kant.

ABS'en skal du undgå at slibe på (du risikerer meget nemt en nopret
overflade pga gummi-indholdet) og PP'en er muligvis også for blød til
det, men der kan du prøve først på et "usynligt" sted hvis det er
muligt.

> Det andet stykke er sådan set bare falmet nogle steder.

At det er falmet er der ikke det store at gøre ved. Du kan muligvis få
lidt af gløden tilbage ved hjælp af først vinylrens og derefter bilvoks.

--
MVH
osv...