Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt nye knipserier fra uge 18 - 2005
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-05-05 21:09

Dem der har tid og lyst, kan ta' et kik på noget af det, som jeg har
lavet i løbet af den forgangne uges tid.

http://www.photo-gallery.dk/new_photos/preview_week_18_1of5.html

Kommentarer, ævl, kævl, mudderkastning og troll'erier er som
sædvanlig meget velkommen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 08-05-05 21:28

On Sun, 08 May 2005 22:08:52 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> http://www.photo-gallery.dk/new_photos/preview_week_18_1of5.html
>
> Kommentarer, ævl, kævl, mudderkastning og troll'erier er som

Kan du ikke nøjes med at vise et par enkelte vel udvalgte billeder istedet
for 100 intet sigende til denne gruppe.
--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 08-05-05 21:38

> [...]

> http://www.photo-gallery.dk/new_photos/preview_week_18_1of5.html
>
> Kommentarer, ævl, kævl, mudderkastning og troll'erier er som

Hvis jeg kigger på dette
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_chevrolet-07.html
Hvorfor den store dybdeskarphed? Bagrunden er da fuldstændig uinteresant.
Hvis du synes du skal have en baggrund med, så find da en pænere bagrund
en denne gård. Det ved jeg at du kan gøre bedre. For det er ellers en flot
gammel bil.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-05-05 06:44

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor den store dybdeskarphed?

Det kræver stor brændvidde (dvs. mindst 40-50mm _ægte_ brændvidde) og
tilsvarende stor blændeåbning at skabe lille dybdeskarphed. I praksis er det
de færreste kompakte digitalkameraer, der kan levere dén kombination. Nogle
af de lidt dyrere kompakte digitalkameraer med stort zoomområde har dog
brændvidde op til 60-70mm.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Peter Holm

Dato : 09-05-05 10:39

Jens Bruun wrote:
> [...]
> kombination. Nogle af de lidt dyrere kompakte digitalkameraer med
> stort zoomområde har dog brændvidde op til 60-70mm.

Ægte vs. uægte brændvidde?
jeg et tit kommet til kort, når jeg skulle forklare mine kompakt-venner,
hvorfor man ikke man lave den samme DOF-effekt med deres 10X optisk
kompakt-zoom, som man kan med et rigtigt tele-objektiv.

Kan du nemt gi en forklaring ?

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-05-05 11:21

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> Ægte vs. uægte brændvidde?

Ja, dvs. optisk brændvidde uden alle mulige beregningsfaktorer
(crop-faktorer).

> Kan du nemt gi en forklaring ?

Start her:

http://www.aesthetic-endeavors.com/photo/dof/

Hvis du vil vide mere, så er der yderligere læsestof her:
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=depth+of+field+explanation

Fra : Erik W.

Dato : 09-05-05 13:06

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> Ægte vs. uægte brændvidde?

Den gamle 35mm film fungerer stadig som en slags standard, og derfor opgiver
man ofte brændvidde som 35mm ækvivalent. Et godt eksempel var mit gamle Fuji
FinePix S5000, som havde en 35mm ækvivalent brændvidde på 37-370mm, og det
er det eneste tal som er opgivet i manual og brochurer. Hvis man ville vide
hvad den ægte brændvidde var skulle man kigge i billedernes
Exif-oplysninger.
Den ægte maximale brændvidde er på grund af den lille CCD kun 57mm og det er
jo ikke meget, hvis man ønsker at få et snævert Depth of focus (DOF).

Mvh Erik

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-05-05 15:26

> [...]
> Nogle af de lidt dyrere kompakte digitalkameraer med stort zoomområde har

++++++++++++++++++++

Hej Jens.

Ved du hvilket kamera Niels har brugt? Altså om et et kompakt et. Bare lige
noget jeg kom til at tænke på da jeg læste dit svar

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-05-05 16:36

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:427f71ba$0$194$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> Ved du hvilket kamera Niels har brugt?

Næ, men du kan jo spørge ham. Andre har spurgt ham før og ikke fået svar, så
du skal nok ikke regne med, du får det at vide.

> Altså om et et kompakt et.

Det er der vist ingen tvivl om, det er.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-05-05 16:57

Jens Bruun wrote:
> [...]
>
> Næ, men du kan jo spørge ham. Andre har spurgt ham før og ikke fået
> svar, så du skal nok ikke regne med, du får det at vide.

Mit gæt: Fuji Finepix. Jeg kan huske en masse larm, da han i sin tid ikke
ville acceptere at Fuji 'snød' ved at fordoble pixeltallet ifht. det,
chippen egentligt kunne præstere.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-05-05 17:24

> Næ, men du kan jo spørge ham. Andre har spurgt ham før og ikke fået svar,
> så du skal nok ikke regne med, du får det at vide.

Jeg er ligeglad hvilket kamera han bruger, det var bare om du vidste det,
siden du skriver kampaktkamera.

[KLIP]

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-05-05 20:34

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:427f8d97$0$306$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> Jeg er ligeglad hvilket kamera han bruger,

Så forstår jeg ikke, du spørger om det.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-05-05 16:03

> Så forstår jeg ikke, du spørger om det.

> [...]
+++++++++++++++

Hej Jens.

Du skrev at det var taget med et kompakt kamera, og så spurgte jeg dig, om
du vidste hvilket kamera Niels har brugt, siden du kunne skrive et kompakt
kamera, eller gættede du bare?Forstår du nu?

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-05-05 21:08

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4280cbef$0$207$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Du skrev at det var taget med et kompakt kamera,

Nej, det skrev jeg ikke. Jeg formoder, Nils Ris Ebesen bruger et
kompaktkamera, men jeg ved det ikke. Det er også muligt at tage billeder med
stor dybdeskarphed med et dSLR og passende kombination af objektiv og
nedblændning.

> og så spurgte jeg
> dig, om du vidste hvilket kamera Niels har brugt, siden du kunne
> skrive et kompakt kamera, eller gættede du bare?Forstår du nu?

Ikke helt, men lad det endelig hvile.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 12-05-05 17:01

> Ikke helt, men lad det endelig hvile.

Jeps R.I.P.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-05-05 21:21

On Sun, 8 May 2005 22:38:07 +0200, Jens Stadsgaard wrote:
> [...]
> en denne gård. Det ved jeg at du kan gøre bedre. For det er ellers en flot

JEg tror godt at Jens Bruun ved hvorfor jeg har stillet mit spørgsmål
sådan. Det var en lille provokation, for at få Niels ud af røret. Men
Niels kan ikke lide nærgåede spørgsmål.

Jeg har da lært lidt ved Jens Bruuns svar, og det er jeg glad for.

Fra : Mette P.

Dato : 10-05-05 21:49

Wau..jeg syns de er flotte manner...

Fra : michael bs

Dato : 10-05-05 23:01

"Mette P." <Mette.p@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Wau..jeg syns de er flotte manner...

Ikke mere sjov tobak til den dame

Michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-05-05 07:34

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i
en meddelelse news:42812f1e$0$710$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Ikke mere sjov tobak til den dame

Pas nu på. Ikke alle er, hvad de giver sig ud for at være...