Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik af portræt billeder ønskes
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 08-05-05 11:01

Hej

Jeg var ude og fotografere en smule i går, det blev til lidt portræt
billeder, hvad synes I, hvad skal gøres bedre næste gang, er det noget der
kan reddes i f.eks. Photoshop ?

http://www.fotographi.dk/modsheila1.htm
http://www.fotographi.dk/modsheila2.htm
http://www.fotographi.dk/modbrunette.htm

På forhånd, mange tak for kommentarer

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-05-05 12:21

"René Ernst Nielsen" <kontakt@fotographi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg var ude og fotografere en smule i går, det blev til lidt portræt
> billeder, hvad synes I, hvad skal gøres bedre næste gang, er det noget der

Tjah, Du kan nok ikke redde det i Photoshop, men Sheila burde få sig en god
nats søvn, inden hun stiller op til modelfoto, De kraftige rynker/poser
under øjnene skæmmer et ellers godt foto.
Måske en ansigtsmaske og et par agurkeskiver på øjenlågene en times tid
ville ha gjort underværker.
Jeg ved dog ikke rigtig med poseringen. Mange har en tendens til at få folk
til at læne sig ind i billedet ligesom dit. Det har såmænd også en intim
virkning, men det må være en vurderingssag fra gang til gang.

Brunetten har du skudt rigeligt "deadon" med lyset, hvilket, jeg synes får
hendes ansigt til at lukke lidt sammen.
Den så tæt på udbrændte næseryg får IMHO øjene til at rykke sammen.
Panden er også tæt på at brænde ud.

Jeg ville forsøge mig (hvis billedet er skudt i RAW) at sænke eksponeringen
en smule i konverteringen for at hente det igen med shadows/highlights
Eller hvis det er Jpeg, at lege lidt med levels.

Hvis du synes jeg er lidt hård, skyldes det, at jeg kan se, at du har
rimeligt styr på det, og derfor godt kan tåle direkte kritik.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 08-05-05 12:32

> Hvis du synes jeg er lidt hård, skyldes det, at jeg kan se, at du har
> rimeligt styr på det, og derfor godt kan tåle direkte kritik.

Hej Jesper

Jeg synes ikke du er for hård, kritikken var retfærdig og god, jeg vil
forsøge at kigge lidt på brunettens billede....

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-05-05 13:26

René Ernst Nielsen skrev den 08-05-2005 12:01:
> [...]
>
> Jeg var ude og fotografere en smule i går, det blev til lidt portræt
> billeder, hvad synes I, hvad skal gøres bedre næste gang, er det noget der

En diskret ørering ville fjerne det meget i øjnefaldende hul i øret.

Tanden (1. tand th for fortænderne. Modellens højre side) kunne godt
ligge under læben.

Jeg kunne godt tænke mig, at næsen var skarp, mens håret ikke kommer
lidt ud af fokus.

Og poserne under øjnene.... kan have sin naturlige charme, men så
alligevel ikke.

> http://www.fotographi.dk/modbrunette.htm

Har du brugt pudder? (det som man putter på studieværterne for at undgå
genskin af projektører)

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Kenneth K.

Dato : 08-05-05 13:49

On Sun, 08 May 2005 12:01:11 +0200, René Ernst Nielsen
<kontakt@fotographi.dk> wrote:

> Jeg var ude og fotografere en smule i går, det blev til lidt portræt
> billeder, hvad synes I, hvad skal gøres bedre næste gang, er det noget
> [...]

Modellerene tager sig ret godt ud synes jeg, især modsheila2.htm har et
flot smil. Jeg kan dog ikke lide farverne, synes de er utrolig matte, som
om der ligger en tyk film over det hele. Især på modsheila1-2 er det
slemt. Det er kan dog meget let rettes i Photoshop. Jeg har lagt en rettet
version på http://pinx.dk/tmp/files/modsheila2_edited.jpg. Jeg har brugt
Auto Color i Curves, løftet mellemtonerne lidt og givet mere kontrast i
skyggerne.

Tag et kig omkring Auto Color her:
http://www.creativepro.com/story/feature/17164.html

Husk også at konvertere dine billeder til sRGB farverum i Photoshop når de
skal på nettet.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 08-05-05 18:26

> [...]
>
> Jeg var ude og fotografere en smule i går, det blev til lidt portræt
> billeder, hvad synes I, hvad skal gøres bedre næste gang, er det noget der

+++++++++++++++++++++

Hej René.

Jeg synes dette billedet http://www.fotographi.dk/modbrunette.htm virker
for skarpt (selvfølgelig ikke f.eks øjnene og læber), Jeg har leget lidt med
det, givet det lidt blur og fjernet nogle modermærker. Jeg har lagt det her
http://home20.inet.tele.dk/jnfoto/ . Jeg fjerner det i morgen. Eller hvis du
ikke vil have det, så fjerner jeg det bare med det samme.
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-05 19:52

> [...]
>
> Jeg var ude og fotografere en smule i går, det blev til lidt portræt
> billeder, hvad synes I, hvad skal gøres bedre næste gang, er det noget der

Var du ude? Det kunne være studie.
Men pænt blødt lys og gode modeller.
Lyset er bare sidelys lidt oppefra - og går jeg ud fra naturligt lys.

> http://www.fotographi.dk/modsheila1.htm
Du er for tæt på baggrunden.
Du mangler opblødning af skyggerne - specielt under øjnene. Det for jo Frodo
til at tro, det er dagen derpå. Fill flash, men kun en anelse.
Skarpheden er jo super, men... Det får du ikke mange point af. (af modellen

Så en smule mere dybdeskarphed og nul USM.
Alene lidt fill falsh vil dæmpe. Men skarphed (fra en narkoman af netop det)
er ikke altid sagen.
Jeg mener ikke du kan resse det i Photoshop, men var jeg dygtig nok, ville
jeg afgrænse læber og øjne of softe resten.
Men det er jeg jo ikke

> http://www.fotographi.dk/modsheila2.htm

Bedre billede, men samme kommentarer.

> http://www.fotographi.dk/modbrunette.htm

Umiddelbart bedste billede. Men lyset er alt for hårdt. Baggrunden er igen
(mere) distraherende.
Skarpheden holder her, men spar på ums og evt softning.
Her - med så skarpt næsten lige i synet - lys. Her tror jeg ikke fill flash
ville hjælpe. Jeg ville nok finde en anden vinkel.
Hvis du har den i RAW ville -1 EV mæske hjælpe, du er meget tæt på
udbrænthed i panden og næsen. Og det er da synd for modellen.

Men... Fine billeder

Gert

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 09-05-05 06:01

Hej allesammen

Tak for kommentarerne.

Der er brugt en blitz skudt gennem en hvid paraply på Sheila billederne.

På billederne af Daniella (brunetten) er det brugt en reflekterende sølv og
guld paraply.

Det er tydeligt at se forskellen i lyset på de to

Jeg valgte den grønne baggrund til Sheila som en "blød" kontrast til hendes
gyldne hud og rødlige hår.

Billedet af Daniella blev lavet i meget hårdt lys (måske en da for hårdt),
da omgivelserne var til det. En lidt ældre trappe opgang, det regnede en
lille smule.

Tak til alle jer der har lavet andre udgaver af billederne.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-05-05 08:03

René Ernst Nielsen wrote:

> På forhånd, mange tak for kommentarer

Hmm... alle tre billeder er knipserier, de mangler karrekter i
lyslægningen, og nok så meget PhotoShop'ning kan ikke ændre på det.
Det er iøverigt meget bedre, at du prøver med nogle nye optagelser,
fremfor at fedte med PhotoShop...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen