Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvornår/hvorfor blev TTL til SLR?
Fra : Peter Sindrup

Dato : 06-05-05 19:01

Hej gruppe

Måske et fjollet spørgsmål, men jeg drister mit alligevel til at stille det.

Da jeg, for snart mange år siden, købte mit første - og hidtil eneste -
spejreflekskamera, et Minolta Dynax 7000i, kaldte man også sådan et kamera
for et TTL kamera (Through The Lens)

Idag kaldes et spejlreflekskamera for et SLR kamera (Single Lens Reflex)

Hvornår, og ikke mindst hvorfor, dette skift fra TTL til SLR, for teknikken
er da den samme - ikke?

På forhånd tak

Peter

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-05-05 19:13

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvornår, og ikke mindst hvorfor, dette skift fra TTL til SLR, for
> teknikken er da den samme - ikke?

TTL blev brug når lyset blev målt gennem optikken - ikke mindst i
forbindelse med flash måling.
SLR dækker over at søgerbilledet dannes ved at kigge gennem samme optik som
tager billedet.

Det er således ikke samme ting - og der er vist ikke sket noget skift.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Peter Sindrup

Dato : 06-05-05 19:36

> [...]
> som tager billedet.
>
> Det er således ikke samme ting - og der er vist ikke sket noget skift.

Så blev jeg så meget klogere.

Mit gamle TTL kamera, har altså hele tiden (også) været et SLR kamera.

Tak for hurtig og precis respons.

Peter

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 06-05-05 19:21

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Idag kaldes et spejlreflekskamera for et SLR kamera (Single Lens Reflex)
>
> Hvornår, og ikke mindst hvorfor, dette skift fra TTL til SLR, for

Hej

TTL- Lysmåling, er når lyset måles gennem optikken.
SLR, betyder bare at der optages gennem samme optik som bruges til søgeren,
med spejlet som hjælpemiddel. Samme system som bruges i alle nye DSLR.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : .J.S...

Dato : 06-05-05 19:15

> [...]
>
> Idag kaldes et spejlreflekskamera for et SLR kamera (Single Lens Reflex)
>
> Hvornår, og ikke mindst hvorfor, dette skift fra TTL til SLR, for

Tjaa, helt sådan husker jeg det ikke.
Mener TTL var noget med lysmålingen, altså det at lysmålerern sad inde bag
lensen og ikke bag et et vindue på kamerahuset ?
Og noget tilsvarende med blitz styring, hvor det var kameraet som stoppede
blitzen.

mvh/JS

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-05-05 19:50

Peter Sindrup skrev:

> [...]
>for et TTL kamera (Through The Lens)
>
>Idag kaldes et spejlreflekskamera for et SLR kamera (Single Lens Reflex)

Du har misforstået noget.

TTL står for at lysmålingen foregår gennem objektivet og ikke med
en sep. lysmåler eller en lysmåler, der sidder på kamerahuset med
et øje og foretager lysmålingen der.

SLR står for at man ser søgerbilledet gennem det samme objektiv,
som man tager billedet med i modsætning til TLR, hvor der var et
ekstra objektiv til søgeren, oftest var (er) det
mellemformatkameraer som Rolleiflex/Rolleicord, der har dog også
været enkelte 35 mm kameraer med to objektiver, bl.a. lavede Agfa
et par modeller.
--
Knud

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-05-05 21:50

Peter Sindrup wrote:
> [...]
>
> Idag kaldes et spejlreflekskamera for et SLR kamera (Single Lens Reflex)
>
> Hvornår, og ikke mindst hvorfor, dette skift fra TTL til SLR, for

TTL og SLR har ikke noget med hinanden at gøre, men det første
kamera med TTL var Topcon RE-super med TTL lysmåling - 1963.

I 1963 annoncerede Alpa, Pentax og Topcon, at de ville introducere
et kamera med et helt nyt lysmålingssystem, det blev Topcon der kom
først på markedet med SLR-kameraet Topcon RE-super med TTL.

"Through The Lens" light metering (TTL) var et stort fremskridt,
princippet er, at lysmålingen sker gennem objektivet og på
filmplanet, og det gjorde, at der længre skulle tages højde for, og
beregnes lystab, når der blev brugt filtre, bælg og mellemringe.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-05-05 23:30

Niels Riis Ebbesen skrev:

>I 1963 annoncerede Alpa

Hed/hedder Alpha.

Fra : ab©

Dato : 07-05-05 01:17

Der har du da nok fået din sag for - der er nogle stykker, der skriver så
der burde følge en parlør med

Man skulle ikke tro, at der i dag findes systemer uden stavekontrol.

ab

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 07-05-05 10:44

Knud Gert Ellentoft wrote:

Hvad er det lige du prøver at kommenterer ? Det er da den værste gang
vås, hvis det er med henblik på at vejlede.

Tommy

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-05-05 10:58

Tommy Hjorth skrev:

>Hvad er det lige du prøver at kommenterer ? Det er da den værste gang
>vås, hvis det er med henblik på at vejlede.

At NRE må ha' glemt et »ikke« i sit svar, stavefejlen med hensyn
til det manglende »e« bør man normalt ikke komme frem med, men
NRE må efterhånden være hårdfør.
--
Knud

Fra : Alan Thwaites

Dato : 07-05-05 11:01

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vås, hvis det er med henblik på at vejlede.
>
> Tommy

> Jo! og når man nu skal spille Karl Smart skal man ikke påstå
at den schweiziske kamera mærke Alpa skulle være "Alpha" !
Alan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-05-05 11:16

Alan Thwaites skrev:

> Jo! og når man nu skal spille Karl Smart skal man ikke påstå
>at den schweiziske kamera mærke Alpa skulle være "Alpha" !

Rødmer p.gr.a. flovhed.
--
Knud

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-05-05 14:13

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

>Hed/hedder Alpha.

Nej, de hedder Alpa. Det er et lille mærke fra Svejts. http://alpa.ch

Peter

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 07-05-05 12:27

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> og det gjorde, at der længre skulle tages højde for, og beregnes lystab,
> når der blev brugt filtre, bælg og mellemringe.

Så må det vel være indirekte målt, således at en sensor måler lyset der
reflekteres af filmen?

Men det undrer mig, for er alle film ens?

Jeg mener - vil en mørkere film eller en mindre mat film ikke reflektere
mindre lys til sensoren end en lysere eller mere mat film?

/Mogens

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-05-05 07:50

"Mogens Beltoft" <mogens@rust.beltoft.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Så må det vel være indirekte målt, således at en sensor måler lyset der
> reflekteres af filmen?

Begrebet TTL lysmåling dækker ikke nødvendigvis over at lysmålingen sker ved
at måle det reflekterede lys fra filmen.
Den mest almindelige form for TTL måling, går ud på at lysmålingen sker
gennem objektivet lige inden spejlet løftes - lysmåleren er således passiv
under selve eksponeringen.

Olympus OM 2 (et fantastisk kamera) var i 1974 først med lysmåling der målte
det reflekterede lys.
En væsentig forskel er at lysmåligen sker under selve eksponeringen og ikke
umiddelbart før - dette er især en fordel ved flash foto.
Dette blev kaldt TTL OTF målingen (Through the lens - off the film).
Mange andre kopierede senere dette system, f.eks. Contax RTS, Nikon F3,
Pentax LX, Canon T90

> Men det undrer mig, for er alle film ens?

Næsten ens - i praksis virker det fint.
Polariod lavede nogle diasfilm til hurtig fremkaldelse, der var væsentlig
anderledes end de fleste film - det gav problemer for OTF måling.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ab©

Dato : 08-05-05 08:59

> Begrebet TTL lysmåling dækker ikke nødvendigvis over at lysmålingen sker
> ved at måle det reflekterede lys fra filmen.

Nej, der har i tidens løb været mange forskellige TTL-målemetoder, lige fra
Topcons faste spejl med lysføler i selve spejlet og til en model, hvor man
med en knap kunne skyde en CDS-celle ind foran filmen o.s.v.

ab

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-05-05 09:29

Mogens Hansen wrote:

> [...]
> og ikke umiddelbart før - dette er især en fordel ved flash foto.
> Dette blev kaldt TTL OTF målingen (Through the lens - off the film).

Ja, jeg mindes med fryd første gang jeg brugte et sådant sammen med en
Bauer-blitz, der kunne styres ved TTLmåling. Man kunne tage makrofotos, der
var nogenlunde korrekt belyste /hver/ gang. Og med kostbare diasfilm var det
virkeligt noget, der talte. For undertegnede var det kamera et af de
teknologiske tigerspring.

vh
Jan

--