Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Første køb af digitaltkamera
Fra : Nyrup

Dato : 05-05-05 09:45

Hej NG

Min søn skal ud at købe sit første digitale kamera. Erfaringen er lille,
rækker kun til billeder taget med mobiltelefon, hvilket går forbavsende godt
(Sony Ericsson S700i)

80% af alle billeder skal tages til motorløb (Motocross, Roadracing o.
lign.) så der er brug for et kamera som er hurtig på aftrækkeren. Billederne
skal bruges til fremvisning på PC, hjemmesider og print i max a4 størrelse.
Der er tit brug for at fremhæve udsnit af billederne efterfølgende.
Kameraet skal være lille så det er nemt at have med. Gerne lang levetid og
masser af hukommelse.

Vi har kikket lidt på HP Photosmart R707 eller R717, men jeg kan se, at der
findes mange andre i samme kategori.

Prismæssigt kan vi klare omkring 3000,-

Er der nogen der kan give os nogle gode råd til hvad vi skal købe eller hvad
vi skal kikke efter.

Venlig hilsen
Jens og Poul

Fra : Jakob

Dato : 05-05-05 10:20

In article <4279dd14$0$684$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
p.nyrup@fjernes.post3.tele.dk says...

> 80% af alle billeder skal tages til motorløb (Motocross, Roadracing o.
> lign.) så der er brug for et kamera som er hurtig på aftrækkeren.

Har i mulighed for at komme så tæt på motivet at i kan klare jer uden
nævneværdig zoom når det nu er sport i vil fotografere.

Når i nu vil have et lille kamera, begrænser det tit muligheden for zoom
og det er måske ikke så anvendeligt til sportsfotografering.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lars Lund

Dato : 05-05-05 12:32

> Min søn skal ud at købe sit første digitale kamera. Erfaringen er lille,
> 80% af alle billeder skal tages til motorløb (Motocross, Roadracing o.

Til motorløb er det vigtigt med en hurtig autofokus, og det er ofte et stort
problem med små digitalkameraer. Så det er ikke let at komme uden om SLR,
hvis det skal blive godt.

Har netop selv købt et Panasonic DMC-FZ5, som jeg blev forelsket i på
Cebit i marts. Autofocus kan her indstilles i 4 forskellige "modes", hvor
den hurtigste er OK. Den har så det problem at søgeren er anslået 1/4 sek
bagud i forhold til virkeligheden, så allerede her er der sat tid til ved
bevægelige motiver. Det forhold er der sjovt nok ingen der nævner når der
anmeldes kameraer.

http://produkt.akamera.dk/vis_produkt.php?product_id=26648

http://www.digitalcamerainfo.com/content/Panasonic-Lumix-DMC-FZ5-Digital-Camera-Review-.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-05-05 14:07

In article <427a0421$0$89843$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Lars Lund wrote:

> [...]
> bevægelige motiver. Det forhold er der sjovt nok ingen der nævner når der

Man kan vel lave pre-fokus der hvor man vil tage billede af bilen, og så
trykke passende tid forud.

Fra : Gert Dyrn

Dato : 05-05-05 18:59

Nyrup wrote:
> [...]
>
> Prismæssigt kan vi klare omkring 3000,-
>
> Er der nogen der kan give os nogle gode råd til hvad vi skal købe eller hvad

Sony P-200 eller Casio Elixim Z55 eller Z750.

Alle bør prismæssigt kunne anskaffes for mellem 2.500 - 3.500.

Alle er lynhurtige - nærmer sig DSLR-hastighed - ved opstart, fokus og
lagring af billeder på kortet.

Alle er kompakte og velbyggede - Casio er de mindste.

Alle har fået rigtig god kritik.

Til den bruig, din søn ønsker af kameraerne, ville jeg dog foretrække et
DSLR - Nikon eller Canon. Godt nok en noget anden prisklasse - Canon
350D eller Nikon 70 ligger omkring 8.000 - 9.000 - men til gengæld
noget, han kan vokse med og som med garanti har den brugermæssige
spændvidde, der er påkrævet til aktionfoto.

Venlig hilsen
Gert Dyrn

Fra : Jakob

Dato : 05-05-05 18:59

In article <43277$427a5edf$3e3d863b$29110@news.arrownet.dk>,
gert.dyrn@midtfyn.net says...

> Til den bruig, din søn ønsker af kameraerne, ville jeg dog foretrække et
> DSLR

Eller hvad med et panasonic fz20, det har en 400 mm lysstærk zoom med
billedstabilisator der har fået meget ros. Det er lige før det kan nåes
indenfor budgettet hvis det købes i DE.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-05-05 19:42

In article <MPG.1ce47d5671df5e46989a23@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
>
> Eller hvad med et panasonic fz20, det har en 400 mm lysstærk zoom med
> billedstabilisator der har fået meget ros. Det er lige før det kan nåes

Men det er langt fra et dSLR. DSLR er andet og mere end et 400mm objektiv.

Fra : Jakob

Dato : 05-05-05 21:26

In article <slrnd7kq85.8lu.povlhp@ip105.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Men det er langt fra et dSLR. DSLR er andet og mere end et 400mm objektiv

Jo jo men det er nok tættere på deres udgangspunkt end et DSLR :0), i
kan se det på
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Panasonic/panasonic_dmcfz20.asp

og der er også lidt info her

http://www.zimfamilycockers.com/Panasonic_Lumix_DMC-FZ20.html

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Nyrup

Dato : 05-05-05 20:53

"Nyrup" <p.nyrup@fjernes.post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Prismæssigt kan vi klare omkring 3000,-
>
> Er der nogen der kan give os nogle gode råd til hvad vi skal købe eller

Hejsa!

Mange tak for de hurtige svar.

Ud fra jeres svar glemmer vi lige HP lidt. Casio Z750 ser meget spændende
ud. Nu skal vi ud at finde et sted hvor de forhandler Casio. Nogen der
kender et sted i Aarhus?
Hvordan med netbutikker, er der nogen man skal undgå?

Venlig hilsen
Jens og Poul

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-05-05 11:49

Nyrup wrote:

> Hvordan med netbutikker, er der nogen man skal undgå?

Kun af ideologiske grunde. Generelt er du bedre stillet med
netbutikker, da der gives 14 dages returret ved fjernhandel.

Der er flere herinde, der mener at man bør støtte fotohandlere med
fysiske butikker, så man fortsat kan nyde godt af deres vejledning.
--
JPEGCrops 0.6.22 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/