Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Portræt linse til d20
Fra : Søren Vissing Strasz~

Dato : 02-05-05 19:29

Hej

Jeg er på udkig efter en rigtig god protrætlinse til mit canon d20.

Hvad bruger i?, hvad kan anbefales?

på forhånd tak for jeres input

Søren

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-05-05 19:42

In article <1gvybhi.l8k0n819ofpr0N%reklame@straszek.dk>, Søren Vissing Straszek wrote:
> Hej
>
> Jeg er på udkig efter en rigtig god protrætlinse til mit canon d20.
>
> Hvad bruger i?, hvad kan anbefales?
>
> på forhånd tak for jeres input

Du kan bruge en 50mm f/1.8 eller 50mm f/1.4. Andre bruger en 85mm.
Andre igen bruger 105, 135 eller 200mm.
Jeg har også hørt om dem der bruger 28-75mm f/2.8L

50mm f/1.8 er det billigste gode, og f/1.8 tillader lav dybdeskarphed.
f/1.4 er lidt blødere fuldt åben, men skarpere når nedblændet, og bedre bokeh.

De lange kan begrænse dybdeskarpheden endnu mere ved samme blænde.

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 02-05-05 20:05

> Jeg er på udkig efter en rigtig god protrætlinse til mit canon d20.
>
> Hvad bruger i?, hvad kan anbefales?

Hej
Jeg kan anbefale et Sigma 70-200 f:2,8 HSM objektiv. Dejligt skaprttegnende,
og god stor blænde til at gve baggrunden den ønskede uskarphed.

Tjek evt. min hjemmeside for eksempler på billeder taget med objektivet..

www.fotographi.dk

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 02-05-05 20:48

"Søren Vissing Straszek" <reklame@straszek.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er på udkig efter en rigtig god protrætlinse til mit canon d20.

Som Povl har nævnt, som er Canon EF 50 mm f/1.8 et hit til prisen. Vil man
have lidt mere kvalitets-feeling, så er f/1.4-udgaven noget bedre. Monteret på
et 20D'er svarer billedvinkelen til 80 mm i film-format.

Vil du lave nogle lidt mere "intime" portrætter, er Canon EF 85 mm f/1.8
rigtig lækker. Den tegner meget skarpt og den korte tele giver et glimrende
tæt portræt på cirka 1½-2 meters afstand. Blænder du ned til f/2.8 får du
meget høj opløsning og skarphed, og en tilpas lille dybdeskarphed, så
baggrunden henligger i et flot blur. Dermed kommer hovedmotivet til at fremstå
mere intens. Billedvinkelen svarer til den klassiske 135 mm'er.

Vælger du en længere brændeividde, skal du noget længere væk for at få hele
ansigtet med. Det kan være en fin idé, hvis du vil helt tæt på, men kan også
betyde at du får lidt for meget afstand til modellen. Jeg ville nok starte på
en af de ovenstående.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-05-05 22:44

KNL DtP wrote:
> [...]
> baggrunden henligger i et flot blur. Dermed kommer hovedmotivet til at fremstå
> mere intens. Billedvinkelen svarer til den klassiske 135 mm'er.

På 2 meters afstand skal der godt nok blændes lidt mere ned hvis du
spørger mig

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-05 21:25

Linser køber man hos bageren...
Med forlængelsen på 1,6 vil et Canon f1:8 (eller endnu bedre f1:4) OBJEKTIV
- som nævnt af flere - være et rigtig godt sted at starte.
Og så er de til at komme til for penge...
MVH Rune

Fra : michael bs

Dato : 02-05-05 21:40

> [...]
> Hej
>
> Jeg er på udkig efter en rigtig god protrætlinse til mit canon d20.

Efter min mening er 70-200L 2.8 IS fuldkommen ud af kroppen oplevelse
fantastisk til portrætter men det er jo også en tung sag at slæbe rundt med.

Michael