Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tokina 12-24
Fra : Dav

Dato : 02-05-05 12:25

Er der en af jer, der har erfaringer med Tokina AT-X 12-24?
Og vil dele erfaringerne med mig?
På forhånd tak.
Venligst,
Dav.

Fra : Morten Hessellund

Dato : 02-05-05 13:16

On Mon, 2 May 2005 13:25:18 +0200, "Dav" <hftgtFJERN1960@hotmail.com>
wrote:

>Er der en af jer, der har erfaringer med Tokina AT-X 12-24?
>Og vil dele erfaringerne med mig?

Jeg fik min 12-24 i sidste uge og har haft en smule lejlighed til at
prøve den af på mit 20D.

Indtil videre er jeg godt tilfreds med den. Opbygningsmæssigt er den
af ret god kvalitet, selvom jeg synes, zoom-ringen kører lige lovlig
stramt (og det er ikke kun hos mig, der er tilfældet - har tjekket på
Google ).

Der er virkelig tale om vidvinkel på godt og ondt, hvilket altså også
vil sige, at nære objekter i billedkanten bliver temmelig forvrænget.
Jeg måtte bl.a. slette et par billeder, hvor min kæreste var placeret
i yderkanten af motivet og desværre så ud til at være en meter høj og
nogenlunde det samme bred, hvilket ikke er helt i overensstemmelse med
virkeligheden - og absolut ikke i overensstemmelse med hendes billede
af sig selv.

Men mit indtryk indtil videre altså positivt, og jeg glæder mig til
vejret bliver bedre, så jeg kan komme ud og prøve det af for alvor.

/Morten

__________________________________
Morten Hessellund
http://foto.hesses.dk

Fra : Dav

Dato : 02-05-05 15:18

> [...]
> nogenlunde det samme bred, hvilket ikke er helt i overensstemmelse med
> virkeligheden - og absolut ikke i overensstemmelse med hendes billede

Tak for dit svar.
Vil du lægge et par billeder ud på din hjemmeside, så jeg kan se HVOR
kraftig vidvinkel vi taler om?
(Det skal nok ikke være som de omtalte af kæresten). (c:
Vh
Dav.

Fra : Morten Hessellund

Dato : 02-05-05 16:48

On Mon, 2 May 2005 16:18:22 +0200, "Dav" <hftgtFJERN1960@hotmail.com>
wrote:

>Vil du lægge et par billeder ud på din hjemmeside, så jeg kan se HVOR
>kraftig vidvinkel vi taler om?

Jeps. Kig på http://www.hesses.dk/tokina/

Men som nævnt er det ikke meget, jeg har haft tid til at
eksperimentere endnu. Dog giver billederne gode eksempler på styrtende
linjer i kanterne.

/Morten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-05-05 19:45

In article <bric719nn0u69f130k0cpsh4kho5jvp4mt@4ax.com>, Morten Hessellund wrote:

> Jeps. Kig på http://www.hesses.dk/tokina/
>
> Men som nævnt er det ikke meget, jeg har haft tid til at
> eksperimentere endnu. Dog giver billederne gode eksempler på styrtende
> linjer i kanterne.

Ja, de er ikke til at vurdere objektivet på. Min umiddelbare vurdering er
at det sokker sammenlignet med EF-S 10-22 - Men vi skal se billeder med
mere lys, og forskellig blænde.

Fra : michael bs

Dato : 02-05-05 21:54

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk>

> Ja, de er ikke til at vurdere objektivet på. Min umiddelbare vurdering er
> at det sokker sammenlignet med EF-S 10-22 - Men vi skal se billeder med
> mere lys, og forskellig blænde.

Hej Povl

Hvad er det nu for et pol filter du har til din 10-22?
Jeg har lige modtaget objektivet i dag og håber at jeg kan bruge det Hoya
Super HMC Pro 1 77mm pl cir, som jeg har anskaffet til at et andet objektiv.
Bruger du UV-filter til 10-22? hvilket?

mvhMichael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-05-05 05:54

In article <4276937d$0$651$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, michael bs wrote:
> [...]
> Super HMC Pro 1 77mm pl cir, som jeg har anskaffet til at et andet objektiv.

Jeg bruger netop Hoya Pro 1. Du kan dog ikke stacke et UV + Circ.Pol uden
at få mørke hjørner. Så kun 1 slim-filter.

Fra : michael bs

Dato : 03-05-05 09:18

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk>

> Jeg bruger netop Hoya Pro 1. Du kan dog ikke stacke et UV + Circ.Pol uden
> at få mørke hjørner. Så kun 1 slim-filter.

Ok, tak.
Bare lige af nysgerrighed. Jeg ville gerne vide om jeg har gjort en god
handel. Jeg har købt filtrene fra et Hong Kong firma. 600kr for pol filteret
og lidt under det halve for UV filteret. Begge Hoya pro 1 77mm.
Hvad måtte du betale og hvor?

mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-05-05 15:50

In article <427733ae$1$724$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, michael bs wrote:

> [...]
> handel. Jeg har købt filtrene fra et Hong Kong firma. 600kr for pol filteret
> og lidt under det halve for UV filteret. Begge Hoya pro 1 77mm.

UR Galaxy. Og jeg fik fik presset prisen lidt ved køb sammen med objektiv.
Asiater kan man som regel handle med :)

Fra : michael bs

Dato : 03-05-05 17:01

> UR Galaxy. Og jeg fik fik presset prisen lidt ved køb sammen med objektiv.
> Asiater kan man som regel handle med :)

aha.. jeg købte faktisk objektiv og filtre samme sted. Utroligt at det
slipper gennem tolden uden problemer.
Jeg vidste ikke man kunne handle om de priser de har opgivet på ebay.
Hvordan gjorde du det? Hvad gav du?

mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-05-05 17:13

In article <4277a050$0$700$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, michael bs wrote:
> Jeg vidste ikke man kunne handle om de priser de har opgivet på ebay.
> Hvordan gjorde du det? Hvad gav du?

Det er let nok. Du byder på nogle varer, og så kan de give rabat i form
af billigere porto, gratis tilbehør etc. Jeg har både fået lidt porto rabat,
og mere sidste gang jeg handlede - men da betalte jeg også til hans engelske
bank så han sparede eBay/Paypal gebyr.

Fra : ab©

Dato : 02-05-05 21:56

> Ja, de er ikke til at vurdere objektivet på. Min umiddelbare vurdering er
> at det sokker sammenlignet med EF-S 10-22 - Men vi skal se billeder med
> mere lys, og forskellig blænde.

Har lagt et par i dk.binaer - er egentlig rimelig godt tilfreds efter de
første lynforsøg, men vil da gerne vende tilbage med nogle større filer.

ab

Fra : Dav

Dato : 02-05-05 22:03

> Har lagt et par i dk.binaer - er egentlig rimelig godt tilfreds efter de
> første lynforsøg, men vil da gerne vende tilbage med nogle større filer.

Jeg synes kun, jeg kan se én fil.
En container på en gårdsplads. Svært at fornemme vidvinkel eller kvalitet på
den.
Er det taget med Tokina eller Canon?
Det synes jeg ikke lige fremgår...
Venligst,
D.

Fra : ab©

Dato : 02-05-05 22:13

"Dav" <hftgtFJERN1960@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det taget med Tokina eller Canon?
> Det synes jeg ikke lige fremgår...

Det kan du vel ikke mene helt alvorligt ?

ab (der har lagt 2 fotos under den første du kan se
så der også er noget binært her - p.g.a. brok (-:)

Fra : Dav

Dato : 02-05-05 21:56

> Ja, de er ikke til at vurdere objektivet på. Min umiddelbare vurdering er
> at det sokker sammenlignet med EF-S 10-22 - Men vi skal se billeder med
> mere lys, og forskellig blænde.

Sokker?
D.

Uanset hvad sokker betyder, kan 10-22 ikke sidde på 10D.
Så deeet...