Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digital støj i mørke optagelser
Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 01-05-05 11:44

Optagelser med låg på objektivet giver normalt et totalt mørkt optagelse med
et SLR kamera,
På mit EOS D-SLR er der en ganske lille lysende dio på optagelsen med iso
400,
jeg kan se den lille lyse dio med Photoshop når jeg zoomer 100% ind i højre
nederste hjørne. Optagelser med låg på er ikke normalt men den er der også i
nat optagelser med lange lukke tider. Ved normal optagelser er der intet at
se.
Er det helt normalt ?
Venligst Glenn

Fra : Kenneth K.

Dato : 01-05-05 13:37

On Sun, 01 May 2005 12:44:29 +0200, Glenn Hagedorn <glennh@jubiimail.dk>
wrote:

> [...]
> også i
> nat optagelser med lange lukke tider. Ved normal optagelser er der intet

Jeg går ud fra at med "dio" mener du mener diode... eller en enkelt
lysende pixel. Det kaldes for en "hot pixel" og det er ikke unormalt at
nogle DSLR kameraer får dem på lange eksponeringer. Hvis den generer kan
den fjernes eller rettere, mappes ud så du ikke ser den. Prøv at spørg din
fotoforhandler.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 01-05-05 15:50

> Jeg går ud fra at med "dio" mener du mener diode... eller en enkelt
> lysende pixel.
Ja en lysende. På et af mine potræt optagelser er der totalt mørkt i højre
side lige der hvor den lysende pixen skulle kunne findes, men der intet at
se hvis det var en hot pixel ville den vel stadig lyse ?

> nogle DSLR kameraer får dem på lange eksponeringer. Hvis den generer kan
> den fjernes eller rettere, mappes ud så du ikke ser den. Prøv at spørg din
> fotoforhandler.
Vel det sige at nogle mærker ikke har problemet med hot pixel ?
Den genere mig ikke andet end hvis det skyldes et defekt kamera hus
så skal den enten laves eller byttes.
Takker for dit svar Kenneth. Venligst Glenn.

PS: Ved en fejl har jeg kommet til at sende mit spørgsmål to gange :)

Fra : Kenneth K.

Dato : 01-05-05 19:44

On Sun, 01 May 2005 16:50:10 +0200, Glenn Hagedorn <glennh@jubiimail.dk>
wrote:

> [...]
> at
> se hvis det var en hot pixel ville den vel stadig lyse ?

Hot pixels kommer ved lange eksponeringer, 10-30 sek. eller mere. Så du
burde ikke få nogle ved portrætter.

> Vel det sige at nogle mærker ikke har problemet med hot pixel ?

Det tror jeg ikke man kan sige. Hot pixels skyldes så vidt jeg ved
imperfektioner i billedsensoren så det varierer fra kamera til kamera hvor
og hvor mange. DSLR'erne bliver hele tiden bedre, så jeg vil tro at jo
nyere kameraet er, jo bedre er det til at håndtere billedstøj og hot
pixels.

Jeg tager selv en del aften/nat billeder med et Nikon D70, mange gange med
flere minutters lukkertid og jeg har ingen problemer med hot pixels. Jeg
har dog læst og nogle som havde hot pixels på deres D70, så det er svært
at sige noget generelt.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 02-05-05 18:17

>Hot pixels kommer ved lange eksponeringer, 10-30 sek. eller mere. Så du
>burde ikke få nogle ved portrætter.

Jeg har nu flere gange afprøvet min Canon 350D ved næsten 30 sek lang
exponeringstid og
ja nu optræder den hver gang, inden jeg sender den retur skal jeg lige have
undersøgt om
Canon abseptere en eller to hot pixel på det kamera.
Du har været en stor hjælp.

Venligst Glenn