Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fjernstyring af SB800 fra Nikon D70
Fra : Michael L

Dato : 30-04-05 21:36

Hey folkens

Jeg anskaffede jo for kort tid siden en D70 sammen med en SB800 flash
blandt andet.
Jeg har desværre ikke haft ret meget tid til at lege med tingene, men er
stille og roligt ved at komme igang.

Efter hvad jeg har kunne læse mig til så skulle man med en SB800 kunne
fjernstyre denne direkte fra D70 huset så man kan have blitzen placeret
et andet sted for bedre belysning.
Jeg har læst både kmaeraets manual og manualen til blitzen uden held.
Jeg kan simpelthen ikke få det til at fungere og er sikker på jeg
overser et eller andet.

Jeg har haft kameraet sat i commander mode og blitzen er selvfølgelig
sat op til at blive fjernstyret osv.

Er der nogen der kan forklare mig rimelig præcist hvad jeg skal gøre for
at det virker eller evt. henvise til en side hvor jeg kan læse mig til det?

Eller er det mig der har misforstået tingene helt og at der skal noget
ekstra udstyr til før det virker?

Mvh
Michael

Fra : HKJ

Dato : 30-04-05 23:25

Michael L wrote:

> Jeg har haft kameraet sat i commander mode og blitzen er selvfølgelig
> sat op til at blive fjernstyret osv.

Åbenbart ikke, for så havde det virket.

> Er der nogen der kan forklare mig rimelig præcist hvad jeg skal gøre for
> at det virker eller evt. henvise til en side hvor jeg kan læse mig til det?

På kamera
CSM #19 "Flash mode" -> Commander TTL
Pop flashen op.

På flash:
Hold sel inde, vælg remote mode, hold sel inde igen.
Indstil CH 3 og Group B

Så skulle det virk.

> Eller er det mig der har misforstået tingene helt og at der skal noget
> ekstra udstyr til før det virker?

For at udnytte det fuldt skal du have mindst 3 stk SB800 mere

Fra : Michael L

Dato : 01-05-05 08:29

HKJ wrote:

> Åbenbart ikke, for så havde det virket.

Ja det siger jo sig selv :)

> [...]
> Pop flashen op.
>
> På flash:
> Hold sel inde, vælg remote mode, hold sel inde igen.

Det er alt sammen gjort, men stadigvæk ingen blitz fra SB'en.

> For at udnytte det fuldt skal du have mindst 3 stk SB800 mere

Ja, alt med måde :)

Fra : HKJ

Dato : 01-05-05 08:54

Michael L wrote:

> Det er alt sammen gjort, men stadigvæk ingen blitz fra SB'en.

Ups, jeg fik skrevet forkert, det skulle være "Group A"

> Ja, alt med måde :)

Se om du kan holde måde, når du har prøvet det.

Fra : CP

Dato : 01-05-05 10:35

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Ups, jeg fik skrevet forkert, det skulle være "Group A"

> Se om du kan holde måde, når du har prøvet det.

Hej HKJ

Jeg forstår dit svar som om du er nærmest mere end godt tilfreds med
systemet. Jeg har selv et D70 og een SB800, men jeg har endnu ikke prøvet
remote og jeg synes egentlig metoden med at udløse med kamera-flashen er
noget makværk i forhold til Canons system med infrarød udløser på kameraet.

Er Nikon-systemet så godt? Det vil da glæde mig, for så vil jeg nok
investere i en flash mere, inden jeg for alvor skal i gang med at bruge
grejet.

med venlig hilsen - carsten

Fra : Christer Holte

Dato : 01-05-05 12:04

"CP" <minmail@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Er Nikon-systemet så godt? Det vil da glæde mig, for så vil jeg nok
> investere i en flash mere, inden jeg for alvor skal i gang med at bruge
> grejet.
>
> med venlig hilsen - carsten

Jeg har netop investeret i en sb-800 og en sb-600 og har en plan om at styre
begge trådløs til portræt/model foto, hvor jeg kan lege med forskellige
opsætninger af de to flash. Jeg har endnu ikke leget med det, men er spændt
på om det vil bliver godt. Det er jo en mobilt studie som kan være en tasken
hvis det er :)

Hilsen Christer

Fra : HKJ

Dato : 01-05-05 12:33

CP wrote:

> Jeg forstår dit svar som om du er nærmest mere end godt tilfreds med
> systemet.

Jeg er godt tilfreds med systemet, det er lynhurtigt at flytte flashen
væk fra kameraet og den virker stadig lige så god som på kameraet.
Og det at flashen ikke kommer fra kameraet syntes jeg giver pænere billeder.

> Jeg har selv et D70 og een SB800, men jeg har endnu ikke prøvet
> remote og jeg synes egentlig metoden med at udløse med kamera-flashen er
> noget makværk i forhold til Canons system med infrarød udløser på kameraet.

Jeg kan ikke set at det giver den store forskel.
Har Canon uafhængig styring af flere flash?

> Er Nikon-systemet så godt? Det vil da glæde mig, for så vil jeg nok
> investere i en flash mere, inden jeg for alvor skal i gang med at bruge
> grejet.

En flash mere er desværre ikke nok, hvis du vil styre flere flashes
uafhængigt skal der sidde en SB800 på kameraet, til at styre.

Selvfølgelig kan du falde tilbage på manuel SU4 mode, så kan du
indstille styrken på de enkelte flash.

Så kombinationerne er:

D70+SB800:
1 lyskilde med fuld fjernstyring og TTL
1 lyskilder der styres uafhængig i SU4 manual mode + D70 flash i manual mode

D70+2*SB800
2 lyskilder der styres samlet med TTL
2 uafhængige lyskilder med TTL, den ene skal være monteret på kamera
2 lyskilder der styres uafhængigt i SU4 manual mode + D70 flash i manual
mode

D70+3*SB800
3 lyskilder der styres samlet med TTL
3 uafhængige lyskilder med TTL, den ene skal være monteret på kamera
3 lyskilder der styres uafhængigt i SU4 manual mode + D70 flash i manual
mode