Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En fugl og en total begynder
Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-04-05 15:17

Jeg har fået en fugl i kassen, som et udgangspunkt. Nu vil jeg gerne
vide hvad jeg kunne have gjort for at tage et bedre billede, samt hvad
jeg kan gøre for at forbedre det jeg har taget, f.eks. i Photoshop.

Billedet: http://hjem.tele2adsl.dk/stokholm/misc/IMG_2708.JPG (1,2MB).

Det er taget med et PowerShot S1 IS i P-mode (faktisk Auto). Jeg har
zoomet helt ind (10X, ingen digital zoom). Vejret var/er overskyet.
Det er taget i kvaliteten "fin" (der er også en "meget fin"). Spørg
hvis I skal vide mere - der er jo også EXIF.

Det der umiddelbart generer mig allermest er gløden omkring bollen.
Hvorfor kommer den, og er der noget jeg kan gøre for at slippe lidt
for den (på kameraet)? Er der noget jeg kan gøre i Photoshop?

Det ser også ud som om jeg har fået en fugleklat på linsen, lige over
krydderbollens venstre side. Jeg aner ikke hvad det er, og den er ikke
på de andre billeder, så bare ignorer den, hvis I kan. Nej, det er
ikke en snor. ;)

Hvad er der ellers at sige? Det er vel ikke kun mig der synes det er
lidt for mørkt? Og hvad med farverne?

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-04-05 15:56

"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er der ellers at sige? Det er vel ikke kun mig der synes det er
> lidt for mørkt? Og hvad med farverne?

Mit forslag: http://fotolog.dk/dk-fritid-foto/Graaspurv.jpg

Jeg har beskåret det kraftigt, "skarpnet" den en smule med FocalBlade og til
sidst givet det en tur med Velvia Vision.

Jeg sletter billedet fra min server i morgen.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-04-05 16:15

Jens Bruun wrote:

> Mit forslag: http://fotolog.dk/dk-fritid-foto/Graaspurv.jpg

Tak.

> Jeg har beskåret det kraftigt

Ja, det havde jeg også tænkt mig. :)

> "skarpnet" den en smule med FocalBlade og til sidst givet det en
> tur med Velvia Vision.

Okay, tak for dine svar.

Fra : John T.

Dato : 30-04-05 23:23

> [...]
> til sidst givet det en tur med Velvia Vision.
>
> Jeg sletter billedet fra min server i morgen.

FLOT !!
Det får lige nogle dage på skrivebordet hos mig.
Hilsen John

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-04-05 15:59

"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Det der umiddelbart generer mig allermest er gløden omkring bollen.

Den kan du nok ikke slippe for med det kamera. Det er et ganske udmærket
kamera, men det har sine begrænsninger. Du ser én af dem her.

> Hvorfor kommer den, og er der noget jeg kan gøre for at slippe lidt
> for den (på kameraet)?

Ja, opgradere til et kamera med bedre optik Må jeg anbefale et dSLR?

> Er der noget jeg kan gøre i Photoshop?

Ikke med det problem.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-04-05 16:14

Jens Bruun wrote:

> Den kan du nok ikke slippe for med det kamera. Det er et ganske udmærket
> kamera, men det har sine begrænsninger. Du ser én af dem her.

Fair nok. Har (d)ef(f)ekten et teknisk navn, så jeg ikke skal omtale
den "gløden"? Og hvorfor opstår den? Er det kontrasten mellem bollen
og græsset? Altså hvad skal jeg passe på? - billedet er jo nærmest
ødelagt.

> Ja, opgradere til et kamera med bedre optik Må jeg anbefale et dSLR?

Nah, ikke lige nu, kameraet er ikke ret gammelt. ;)

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-04-05 16:28

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> den "gløden"? Og hvorfor opstår den? Er det kontrasten mellem bollen
> og græsset? Altså hvad skal jeg passe på? - billedet er jo nærmest

Hvis gløden er den røde stribe, er der tale om en art kromatisk
abberation/purple fringe (lidt kan rettes i en raw-konverter hvis du
havde benyttet raw) Ellers er det optikken/sensor, der er årsag.
Mener du mener den helt hvide del, skyldes det at højlys blokker. Lidt
mindre eksp. havde forhindret det.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-04-05 16:48

Ole Larsen wrote:

> Hvis gløden er den røde stribe, er der tale om en art kromatisk
> abberation/purple fringe (lidt kan rettes i en raw-konverter hvis du
> havde benyttet raw) Ellers er det optikken/sensor, der er årsag.

Det var mest den røde, den springer meget i øjnene synes jeg.
Jeg kan vist ikke benytte raw med det her kamera, jeg kan i
hvert fald ikke finde noget om det, hverken i kamera eller
instruktionsbog.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-04-05 20:11

"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> wrote in message

> Fair nok. Har (d)ef(f)ekten et teknisk navn, så jeg ikke skal omtale
> den "gløden"? Og hvorfor opstår den? Er det kontrasten mellem bollen
> og græsset? Altså hvad skal jeg passe på? - billedet er jo nærmest

d'fekten hedder farveforvrængning. eller kromatisk abberation/purple fringe.
Den skyldes for "dårlig" optik, der bryder rødt og blåt lys forskelligt.

Det eneste, der kan gøres et at bruge bedre optik, og det er ikke
nødvendigvis billigt

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-04-05 20:23

Bo Bjerre wrote:
> [...]
> Den skyldes for "dårlig" optik, der bryder rødt og blåt lys forskelligt.
>
> Det eneste, der kan gøres et at bruge bedre optik, og det er ikke

Ja, jeg mener at have læst (luminous ?) at skiven over sensor skulle
kunne medvirke.
Og så en strøtanke: Normalt har det ikke helt denne farve. Mon
kontrasten mell. grønt græs og udbrændte højlys her er medvirkende ?

Fra : Jacob

Dato : 30-04-05 22:47

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen, Ole Larsen.
> Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:

for mig at se er det tempraturen på billedet der er for høj. du ville med
fordel kunne sænke den lidt.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-04-05 23:21

Jacob wrote:

> for mig at se er det tempraturen på billedet der er for høj. du ville med
> fordel kunne sænke den lidt.

Er det hvidbalancen? Jeg har vist ikke noget der kommer nærmere.

Fra : Flemming Gram Christ~

Dato : 02-05-05 09:44

Flot billede!

Det er nok svært, men det ville hjælpe hvis fokus lå mere præcist på
spurvens øje.
Det generer mig at skarphedsdybden ikke er lige fordelt mellem forgrund og
baggrund
(hermed mener jeg at der er for lidt skarpt græs bag fuglen).

Mvh
Flemming

Fra : Lars Stokholm

Dato : 02-05-05 11:02

Flemming Gram Christensen wrote:

> Flot billede!

Tak.

> [...]
> baggrund
> (hermed mener jeg at der er for lidt skarpt græs bag fuglen).

Ja, det generer også mig lidt. Jeg tror jeg er kommet til at fokusere
på krydderbollen i stedet for fuglen, så det har nok lidt med det at
gøre. Måske jeg skulle prøve at se hvad jeg kan få ud af manuelt fokus.

Men ellers kunne jeg vel skrue op for blændeværdien, ikke? Jeg forstår
på manualen at det skulle sprede fokus ud over en større afstand. Den
tekniske baggrund for blænden er ikke lige gået op for mig.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 03-05-05 16:56

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> vide hvad jeg kunne have gjort for at tage et bedre billede, samt hvad
> jeg kan gøre for at forbedre det jeg har taget, f.eks. i Photoshop.

Jeg har beskåret ovenstående billede en del, for jeg har vist ikke
krav på ret meget båndbredde fra Tele2s webspace. Ellers er det
uændret - ingen grund til at hente det igen hvis I har set det. :)

Nå, jeg ville egentlig bare vise dem her, da jeg synes de er en del
bedre end det andet: <http://hjem.tele2adsl.dk/stokholm/spurve/>.
Jeg har formindsket dem lidt (det er måske dumt? - jeg skulle nok
bare have taget mindre billeder fra start af), beskåret dem og sat
en lille ramme om. Ellers er de urørte, og jeg er faktisk lidt
imponeret over hvad det kamera kan præstere.