Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
telekonverter og autofokus
Fra : Søren Hjelholt

Dato : 28-04-05 15:49

Hej NG

Har lige fået en kenko telekonverter ind af døren, og skulle selvfølgelig
lige prøve den.
Til syneladende ser den ikke ud til at fungere helt optimalt sammen med
autofokusen på mit Minolta Dynax 5, den kan ikke rigtigt ramme fokus. Når
jeg fokuserer manuelt, kan det sagtens blive skarpt.

/Søren Hjelholt

Fra : KNL DtP

Dato : 28-04-05 17:04

"Søren Hjelholt" <hjelholt@_nospam_mail.dk> skrev i en meddelelse

> Til syneladende ser den ikke ud til at fungere helt optimalt sammen med
> autofokusen på mit Minolta Dynax 5, den kan ikke rigtigt ramme fokus. Når
> jeg fokuserer manuelt, kan det sagtens blive skarpt.

Hvilket objektiv benytter du sammen med teleconverteren? Du kan måske løbe ind
i, at lyssstyrken bliver så ringe, grundet lystabet ved teleconverteren, at AF
har svært ved at fungere.

Mange kameraer nægter at bruge AF, hvis lysstyrken bliver lavere f/5.6. Flere
uoriginale teleconvertere omgår dog dette ved ikke at fortælle kameraet, at den
sluger en blænde eller to. Nogle taper kontakterne til, så kameraet lever i
uvidenhed om teleconverterens tilstedeværelse. Resultatet med haltende
AF-egenskaber kan man dog ikke rende fra.

Såfremt det er ovenstående problem du sidder med, må du leve med at fokusere
manuelt - eller finde et objektiv med større lysstyrke - en 300 mm f/4 bliver jo
til en 420 mm f/5.6, og skulle dermed være brugbar.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 28-04-05 22:40

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in
news:42710956$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk in dk.fritid.foto:

> [...]
> fokusere manuelt - eller finde et objektiv med større lysstyrke - en
> 300 mm f/4 bliver jo til en 420 mm f/5.6, og skulle dermed være

Det kunne lyde til at det er noget lignende der er problemet, jeg ser hvad
der sker når jeg får den ud i noget mere lys, og ellers er der jo altid MF.

/Søren