Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fornuftig foto-printer?
Fra : SørenFisker

Dato : 28-04-05 15:49

Hej Gruppe!
Jeg har et fint digitalkamera, men synes det blir lidt dyrt at få mine
billeder på print.
Derfor overvejer jeg at købe en printer. Men hvilken?
Der findes mange - også til rimelige priser - men hvordan hænger økonomien
sammen?
Blækpatroner er jo dyre, men det kunne måske tænkes, at der er nogle
printere, der er billigere i drift end andre?
Har I nogle råd til én, som ikke ved meget om printere til fotos?
Hilsen
Søren

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-04-05 16:48

SørenFisker wrote:
> Derfor overvejer jeg at købe en printer. Men hvilken?
> Der findes mange - også til rimelige priser - men hvordan hænger
> økonomien sammen?

Du sparer IKKE noget ved at printe selv - det du opnår er en større frihed
til selv at bestemme det færdige resultat af billedet.

Men hvis du "bare" skal have printet det hele ud i 10x15 billeder - så er
det billigere og nemmere, at gå i Kvickly, Bilka, Føtex eller tilsvarende og
få dem lavet.

Men hvis du selv vil sidde og kæle lidt for billederne og eksperimentere dig
lidt frem til de perfekte billeder - så er en fotoprinter en god ting.

Og samtidig får du så billederne med det samme.

Mit bud på en god printer til ca 1000 kr er Canon Pixma IP4000

> Blækpatroner er jo dyre, men det kunne måske tænkes, at der er nogle
> printere, der er billigere i drift end andre?

Canon-printere er billige i drift i forhold til flere andre mærker.

> Har I nogle råd til én, som ikke ved meget om printere til fotos?

Jeg håber, at det var lidt til hjælp.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-04-05 17:20

In article <42710596$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> lidt frem til de perfekte billeder - så er en fotoprinter en god ting.

Jeg får da suverænt gode resultater ved pixum.de - Men nu anvender jeg også
en hjemmelavet farveprofil - og har kalibreret min skærm, og hælder rigeligt
med USM på (først ned i 300 dpi, så 0,3 radius, 300 - få slemt ud på skærmen,
men er perfekt på print).

> Og samtidig får du så billederne med det samme.

Det er en af fordelene. Og så at hjemmeprint har lidt bedre gamut, specielt
er der flere grønne farver.

> Mit bud på en god printer til ca 1000 kr er Canon Pixma IP4000

> Canon-printere er billige i drift i forhold til flere andre mærker.

Og gode uoriginale er endnu billigere. Dårlige uoriginale stopper
dyserne, og ender hurtigt med at være dyrere.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-04-05 17:32

Povl H. Pedersen wrote:
> Og gode uoriginale er endnu billigere. Dårlige uoriginale stopper
> dyserne, og ender hurtigt med at være dyrere.

Jeps - jeg har hørt om problemet - men har selv været "heldig" med
MMC-patroner fra Printmore til 25 kr / stk og nogle fra England til 20 kr /
stk - de har fungeret perfekt både i min forhenværende Canon i850 og min
nuværende Pixma IP4000.

Mht Pixma'en og uoriginalt blæk, så har der været en del skriveri her i
gruppen - dem må Søren kunne finde ved at søge lidt baglæns i gruppen, hvis
det skulle have interesse.

Fra : Bo Andersen

Dato : 28-04-05 17:54

> Jeg har et fint digitalkamera, men synes det blir lidt dyrt at få mine
> billeder på print.
Nu ved jeg ikke hvilken størrelse du snakker om
men 10x15cm laves lige nu til 0,75 dkr pr stk,
uden ordregebyr (min. 10 stk)

> Der findes mange - også til rimelige priser - men hvordan hænger økonomien
> sammen?

Prøv at tænke på hvor mange "fremkaldte" billeder du kan købe for f.eks.
1500,- dkr !!!

> [...]
> printere, der er billigere i drift end andre?
> Har I nogle råd til én, som ikke ved meget om printere til fotos?

Jeg har en Canon PIXMA 5000 med 5 blæktanke som kan skiftes hver
for sig. Uoriginalt blæk kan fåes til ca 25,- pr. stk (ca. 65.- for org.
blæk)
Jeg har ikke prøvet det, men mange siger kvaliteten er OK.
Det dyreste er noget godt foto-papir, det billigste jeg har set er 1,- pr
stk (10x15)
Det bedste jeg har prøvet er Canons eget PP-101 og PR-101

Dertil kommer at "fremkaldes" billederne hos en fotohandler så holder
faverne i
meget længere tid. Uden at falme.

Summeret op:
Canon printeren er super god og hurtig, printer knivskarp og
har god kontast. Kan også printe direkte på CD/DVD.
har to papirbakker.

HP, har nogle med 6farve system som også leverer utroligt flotte udskrifter.
De har det KÆMPE minus at patroner er DYRE, og de har ikke seperate
blæktanke.
Til gengæld er de billigere i indkøb.

Konklusion:
Som supplement til foto-handleren, og hvis du
alligevel skal have en printer til dit word-dokument og
lidt udskrivning fra nettet, så anbefaler jeg en fra Canons PIXMA serie
en god all-round printer.
Kun til fotoprint kan det ikke svare sig.

Venligst, Bo Andersen

Fra : KNL DtP

Dato : 28-04-05 18:52

"Bo Andersen" <qwertydotcom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Som supplement til foto-handleren, og hvis du
> alligevel skal have en printer til dit word-dokument og
> lidt udskrivning fra nettet, så anbefaler jeg en fra Canons PIXMA serie
> en god all-round printer.

Jeg er helt enig. Jeg købte efter nytår en PIXMA iP4000-printer, som jeg har
haft stor glæde af. Efter lidt tid med at finde de bedste indstillinger,
papirtyper og kalibrering, har udskriftskvaliteten været særdeles høj.

Økonomien kommer meget an på, om man bruger Canon's eget gode, men hunde dyre
PR-101 papir eller kan nøjes med Ilford's Printmania til 2 kr/ark. Jeg vil dog
mene, at en A4-udskrift skulle kunne laves til under 10 kr., så det behøver ikke
at koste kassen.

Har man en stak billeder, som skal ud på 10 x15 cm, vil jeg dog ikke betænke mig
med at bruge pixum.com eller den lokale fotohandler - her synes jeg det kræver
for meget arbejde at printe på egen maskine. Det er istedet de gange, hvor man
gerne vil sidde og pusle med noget fint papir og bruge det store farverum, at
hjemmeprint kommer til sin ret. Det er nu en god fornemmelse at kunne lave en
A4-forstørrelse af dagens bedste skud blot få timer efter man er kommet hjem fra
fototuren.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 28-04-05 22:36

Min gamle S900 har printet nogle rigtig flotte farve fotos den kan ikke lide
uorginal blæk patroner men de orginale holder til gængæld også rigtig længe,
sidst jeg så den kostede den som demo kun 1400kr.
Venligst Glenn