Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon 350d vs 20d
Fra : Peter Holm

Dato : 26-04-05 20:58

hejsa
jeg står foran en upgrade af mit 300D.
Jeg mangler primært:
- Hastighed (start, fremvisning, gemme til kort) og større buffer.
- Servo fokus.
- Stik til kabel til flashanlæg.

Hvad er det man får ved køb af 20D frem for 350D rent funktionsmæssigt?

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Morten Hessellund

Dato : 26-04-05 21:09

On Tue, 26 Apr 2005 21:58:20 +0200, "Peter Holm"
<phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

>Hvad er det man får ved køb af 20D frem for 350D rent funktionsmæssigt?

Her er en ganske udmærket artikel, der beskriver forskellene på de to
kameraer:

http://www.bobatkins.com/photography/digital/eos_digital_rebel_xt_vs_20d.html

Morten

__________________________________
Morten Hessellund
http://foto.hesses.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 26-04-05 21:21

> Her er en ganske udmærket artikel, der beskriver forskellene på de to
> kameraer:
>
> http://www.bobatkins.com/photography/digital/eos_digital_rebel_xt_vs_20d.html

thx - google hvade også lige vist mig vej dertil.
Jeg forstår ikke helt dette:
Both have buffer which holds 6 RAW files
The EOS 20D can shoot a burst of 23 high resolution JPEG frames before the
buffer fills, The Digital Rebel XT can shoot 14 frames

Hvordan hænger det sammen?

Jeg tror dog dette gør udslaget for mig:
The EOS 20D has a high performance shutter designed for increased
reliability (100,000 cycles), the Digital Rebel XT has the normal Canon
shutter (about 50,000 cycles).

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Thomas Hupfeldt

Dato : 26-04-05 21:38

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> The EOS 20D can shoot a burst of 23 high resolution JPEG frames before the
> buffer fills, The Digital Rebel XT can shoot 14 frames

Hvordan hænger hvad sammen ?

> Jeg tror dog dette gør udslaget for mig:
> The EOS 20D has a high performance shutter designed for increased
> reliability (100,000 cycles), the Digital Rebel XT has the normal Canon
> shutter (about 50,000 cycles).

Hvis det er den eneste forskel, så husk lige at læg mærke til den markante
prisforskel mellem de to kameraer..

MVH
Thomas H.

Fra : Peter Holm

Dato : 27-04-05 07:03

Thomas Hupfeldt wrote:
> "Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan hænger hvad sammen ?

først skrives der, at de to kameraer har plads til samme mængde i bufferen.
Dernæst skrives, at 20d kan tage en del flere jpeg før buffer er fuld.
Skyldes det, at 20D er hurtigere til at komprimere til JPEG eller skrives
der hurtigere til kortet, så bufferen tømmes mens de 23 JPEG skydes.
Al ventetiden man oplever med 300D er primær grunden til jeg opgraderer, så
dette er et vigtigt punkt for mig at få opklaret. Men uanset, så tyder
tallene jo på, at 20D er noget hurtigere end 350D.

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 27-04-05 07:36

> [...]

> dette er et vigtigt punkt for mig at få opklaret. Men uanset, så tyder
> tallene jo på, at 20D er noget hurtigere end 350D.

Ja okay, de kan være lidt modstridende de oplysninger..

Der er ingen tvivl om, at hvis du opgradere fra en 300D, vil du mærke
markant forskel til en 350D. Det gjorde jeg selv.

Hvis man ellers køber et hurtigt CF kort, kan man tage flere end de 14
billeder de foreskriver, før kameraet begynder at gå ned i hastighed.

20D er hurtigere end 350D, men også væsentlig dyrer..

MVH
Thomas H.

Fra : jhvl

Dato : 27-04-05 11:26

Hej

Jeg kan ikke lade være med at kommentere...

Peter Holm wrote:

> [...]

> The EOS 20D has a high performance shutter designed for increased
> reliability (100,000 cycles), the Digital Rebel XT has the normal Canon

Hvor mange billeder har du taget med dit 300D indtil nu?

Jeg tror personligt det er de færreste der overhovedet når at komme i
nærheden af 100.000 billeder med et 20D. Måske hvis man er prof - men så
nøjes man nok ikke med et 20D

Selv har jeg 20D+batterigreb. Der er nogle issues med grebet, men når
man har vænnet sig til at der er noget at holde på er det sgu' svært at
undvære. Problemet er at det ikke ligefrem er lomme-størrelse. (Det er
også et faktum at der på nogle 20D'ere er problemer med "backfocus" -
men alle mærker har vist deres akilleshæl.)

Fra : Brian Østergård

Dato : 26-04-05 21:25

> [...]
> - Servo fokus.
> - Stik til kabel til flashanlæg.
>
> Hvad er det man får ved køb af 20D frem for 350D rent funktionsmæssigt?

Hej

Jeg har desværre hverken prøvet en 300 el. 350D, men da jeg skulle købe nyt
kamera prøvede jeg at holde en 350D i hånden og derefter en 20D og så var
det afgjort.
En 350D er for lille til min hånd, nu er du jo vandt til 300D så det er
næppe et problem for dig ?

Ellers må man sige at merprisen for en 20D er en del hvis man sammenligner
rå data.

Brian Østergård

Bare lige et input

Fra : Thomas Hupfeldt

Dato : 26-04-05 21:39

"Brian Østergård" <mantabrian@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> En 350D er for lille til min hånd, nu er du jo vandt til 300D så det er
> næppe et problem for dig ?

Det tror jeg afgjort et batterigreb vil kunne gøre noget ved

> Ellers må man sige at merprisen for en 20D er en del hvis man sammenligner
> rå data.

Helt enig.. Der er stor prisforskel mellem de to kamera.

MVH
Thomas H.

Fra : michael bs

Dato : 26-04-05 23:05

"Thomas Hupfeldt" <condor-9@mail.xx> skrev i en meddelelse

> Helt enig.. Der er stor prisforskel mellem de to kamera.

Derfor: køb det billige (350d) om få år griner man alligevel af så
"forældet" et kamera og brug i stedet pengene på optik. Objektiverne holder
prisen meget bedre (hvis man vælger de gode).

mvh Michael

Fra : Peter Holm

Dato : 27-04-05 06:59

michael bs wrote:

> Derfor: køb det billige (350d) om få år griner man alligevel af så
> "forældet" et kamera og brug i stedet pengene på optik. Objektiverne
> holder prisen meget bedre (hvis man vælger de gode).

om få måneder har jeg glemt hvad jeg gav for kameraet, så jeg vil bare ha'
det der passer mine krav bedst.

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-04-05 07:05

> om få måneder har jeg glemt hvad jeg gav for kameraet, så jeg vil
> bare ha' det der passer mine krav bedst.

Det var noget af det mest fornuftige, jeg længe har hørt i denne slags
tråde.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Thomas H.

Dato : 27-04-05 07:37

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> om få måneder har jeg glemt hvad jeg gav for kameraet, så jeg vil bare ha'
> det der passer mine krav bedst.

Jah, det ville ikke være dårligt at have mulighed for at sige det..

MVH
Thomas H.

Fra : Peter Holm

Dato : 27-04-05 11:20

Thomas H. wrote:
> "Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> Jah, det ville ikke være dårligt at have mulighed for at sige det..

naturligvis med visse begrænsninger :)
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 27-04-05 11:24

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> naturligvis med visse begrænsninger :)

Nååh.. Det bedste er vel at gå ind i en foto forretning, og prøve og
holde begge to, og så se hvilket et der ligger bedst i hænderne..

MVH
Thomas H.

Fra : Erik W.

Dato : 27-04-05 14:25

"Peter Holm" skrev i news:426f2a1a$0$639$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> om få måneder har jeg glemt hvad jeg gav for kameraet, så jeg vil bare ha'
> det der passer mine krav bedst.

Har du EF-optikker i forvejen? - Hvis ikke skal du tage optikken med i dine
overvejelser.

Hvis du har omkring 10-tusind Dkr at købe kamera + optik for så har du
eksempelvis valget mellem en

20D + Efs 18-55mm (kitlens) til 10.272 Dkr.
eller en
350D + EF 17-40mm L (Superoptik) til 10793 Dkr.
Begge priser hos en tysk webshop ekscl. forsendelse.

Jeg ved godt hvad jeg ville vælge hvis jeg skulle starte fra bunden.

Mvh Erik (Der har en Canon 20D og en pæn lille samling optikker efterhånden

Fra : Peter Holm

Dato : 27-04-05 14:37

Erik W. wrote:
> [...]
>
> Jeg ved godt hvad jeg ville vælge hvis jeg skulle starte fra bunden.
>
> Mvh Erik (Der har en Canon 20D og en pæn lille samling optikker

det er kun kamera jeg skal bruge - jeg har et par L-glas.

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : michael bs

Dato : 27-04-05 16:55

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> det er kun kamera jeg skal bruge - jeg har et par L-glas.

> [...]

Jamen hvis penge ikke er et problem, så køb da 20d der er bygget mere solidt
og har et par ekstra features såsom marginalt bedre AF med vidtåbne hurtige
objektiver (i teorien i hvert fald) og kan skyde lidt flere frames pr
sekund.

350d er bygget lidt mere plastikagtigt for at retfærdiggøre prisforskellen,
når nu billedkvaliteten er identisk.

Hvis penge spiller ind, ville jeg ubetinget vælge 350d. Når du har L glas,
har du tunge glas og vil blive glad for det lette manøvrerbare kamera.

mvh Michael

Fra : Peter Holm

Dato : 27-04-05 17:51

michael bs wrote:

> [...]
>
> Hvis penge spiller ind, ville jeg ubetinget vælge 350d. Når du har L
> glas, har du tunge glas og vil blive glad for det lette manøvrerbare

hvis jeg har forstået dette korrekt:

a.. The EOS 20D has a PC terminal for use with an external flash or strobe,
the Digital Rebel XT does not.

så er jeg nødt til at købe 20D. Jeg har brug for at kunne cable til extern
flashanlæg.

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-04-05 18:35

Peter Holm wrote:
> [...]
> the Digital Rebel XT does not.
> så er jeg nødt til at købe 20D. Jeg har brug for at kunne cable til extern

Man kan få en adapter der sidder i flashskoen..

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Peter Holm

Dato : 27-04-05 19:12

Hans Joergensen wrote:

> Man kan få en adapter der sidder i flashskoen..
>
> // Hans

det har jeg kæmper for at finde frem til uden held. Canon kunne heller ikke
komme op med en løsning:

Jeg satte http://www.photoshop.dk/ på sagen og de kom med følgende svar:

Hej Peter

Så har jeg fået svar fra Canon DK/Nordic.

Der findes desværre ikke et originalt Canon produkt som kan ændre den
nuværende skokontakt på 300D til et synkro stik.

Hama´s sko (den du nævnte fra vores hjemmeside) er eneste løsning, men du
kan ifølge Canon risikere induktion af strøm, så du risikerer at brænde
skokontakten af. Ken fra Canon anbefaler at anvende den indbyggede blitz og
så flashanlæget med en slavekontakt (det talte vi også om igår). Ken har
talt med flere i samme situation, hvor man nærmest har blændet lysglimtet
fra kameraet så meget af, at lysglimtet kun lige er nok til at trække
slavesensoren.

Et alternativ er Canon skokabel 2 med monteret flash, der vendes bagud så
lysglimtet opstår men ikke i retning af motivet.

Det er lidt Storm P. agtigt, men det er desværre de eneste muligheder for at
opnå udladning af lys på et flashanlæg med dette kamera.

Venlig hilsen
PhotoShop Denmark ApS

Lars H. Holfelt

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Peter Sindrup

Dato : 27-04-05 20:37

> Der findes desværre ikke et originalt Canon produkt som kan ændre den
> nuværende skokontakt på 300D til et synkro stik.

Drejede det sig ikke om en 350D?

Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 28-04-05 06:34

Peter Sindrup wrote:

> Drejede det sig ikke om en 350D?

jo, men tror ikke der er forskel på 350D og 300D på dette punkt.
Under alle omstændigheder er det en extra dims der skal bruges før det
virker, og når man nu alligevel skal ud og købe nyt cam, kan man jo liså
godt købe et hvor det er integreret.

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-04-05 21:03

Peter Holm wrote:
> det har jeg kæmper for at finde frem til uden held. Canon kunne heller ikke
> komme op med en løsning:

Oh, jeg menet bare at man kunne den slags jeg synes jeg havde
set det et sted :)

// Hans, der også valgte 20D.
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Peter Holm

Dato : 27-04-05 11:26

Peter Holm wrote:
> [...]
> funktionsmæssigt?

a.. The EOS 20D has a PC terminal for use with an external flash or strobe,

er dette ikke netop det jeg søger? Jeg kender ikke helt termerne, men
betyder dette ikke, at 20D kan cables til extern flash og det kan 350d ikk?

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk