Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto spørgsmål/problem med lys...
Fra : Magnus

Dato : 26-04-05 18:26

Er der nogne der kan svare/hjælpe mig med følgende problem vedrørende at
fotografere på et fodboldstadion.

Med et Canon 20D kampera og en Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM objektiv
fotografere jeg fodboldkampe fra sidelinien.

Men problemmet er at i dette sommervejr så danner den ene tribunes tag
skygge på 1/3 til 1/2 af banen på langs. Derved opstår der en stor forskel
på lys styrken på banen og de gør at når spillerne er i skyggen så bliver de
meget mørke og nogle gange uskarpe når man fotografere på tværs af banen og
baggrunden er meget lys mens spilleren som der focuseres på er i skyggen.

Hvad skyldes dette problem og hvordan kan jeg opnå et bedre resultat.... vil
det være bedre at fotografere fra baglinien og på langs af banen således at
jeg vil have spilleren og baggrunden i enten sol eller skygge siden?

Jeg benytter indstillingen "sport" på Canon 20D.

/Magnus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-04-05 18:38

In article <426e799a$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Magnus wrote:
> [...]
> jeg vil have spilleren og baggrunden i enten sol eller skygge siden?
>
> Jeg benytter indstillingen "sport" på Canon 20D.

Skyd i RAW, så kan du hente +/- 2-3 EV = ekspojneringstrin ved Fremkaldelse.
Det kommer du til ved at kyde i f.eks. Av hvor du selv bestemmer dybde-
skarphed, eller Tv hvor du bestemmer lukketid.

Derudover skal lysmåling stå til cirklen uden prik. Så målder den kun lyset
i den midterste cirkel i søgeren.

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-04-05 19:09

Povl H. Pedersen wrote:

> Skyd i RAW, så kan du hente +/- 2-3 EV = ekspojneringstrin ved Fremkaldelse.

6 trin - det er meget
Nå, 3 trin er også meget - skyder du ikke lidt højt ? Hos mig giver over
1.5 trin ret megen støj.

> Det kommer du til ved at kyde i f.eks. Av hvor du selv bestemmer dybde-
> skarphed, eller Tv hvor du bestemmer lukketid.

Tvivler på at Canon går aut. i raw ved Av eller Tv ? Skal det (raw) ikke
stilles separat ?

> Derudover skal lysmåling stå til cirklen uden prik. Så målder den kun lyset
> i den midterste cirkel i søgeren.

Spotmåling

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:

Fra : Morten Hessellund

Dato : 26-04-05 19:28

On Tue, 26 Apr 2005 20:09:06 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk>
wrote:

>Tvivler på at Canon går aut. i raw ved Av eller Tv ? Skal det (raw) ikke
>stilles separat ?

Jo, det skal vælges manuelt.

>Spotmåling

Faktisk ikke. 20D mangler netop spot-måling, hvilket er et af de (få)
store minusser ved kameraet.

I stedet kan man vælge mellem evaluative, centerweighted avg. og
partial - sidstnævnte er måling i cirklen, og det er også den rigtige
at bruge, når baggrunden er kraftigt oplyst som i det aktuelle
tilfælde.

/Morten

__________________________________
Morten Hessellund
http://foto.hesses.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-04-05 19:29

In article <426e83bb$0$205$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Ole Larsen wrote:

> 6 trin - det er meget
> Nå, 3 trin er også meget - skyder du ikke lidt højt ? Hos mig giver over
> 1.5 trin ret megen støj.

Hvis du kører din ISO op 3 gange, så får du også støj. Så det er det samme.
Som regel kan man vist rigeligt hente 2 EV i det højlys som mange andre
kalder for udbrændt. Men i skyggerne kommer der ofte støj med ret
hurtigt hvis du skal hente noget der.

> Tvivler på at Canon går aut. i raw ved Av eller Tv ? Skal det (raw) ikke
> stilles separat ?

Jo, men det kan ikke vælges i dummernak indstillingerne, da man ikke
forventer de ved hvad de skal gøre med RAW.

> Spotmåling

Det er den vist for grov til at kunne kaldes

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-04-05 20:02

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvis du kører din ISO op 3 gange, så får du også støj. Så det er det
> samme.

Nej - det er ikke det samme.
Ved at undereksponere i stedet for at øge ISO mindsker man, alt andet lige,
sensorens opløsningsevne.

En forøgelse af ISO øger den analoge forstærkning inden signalet konverteres
til digital værdi.

Hvis man (ikke korrekt - men det er ligegyldigt) antager at hver pixel's har
8 bit opløsning (8 bit A/D konverter), så vil hver pixel kunne antage
værdier mellem 0 og 255.
Hvis dette område er udnyttigt ved højeste ISO, så vil en 3 blænder lavere
ISO give værdier mellem 0 og 32 - altså svarende til 3 bit mindre opløsning
på A/D konvereten.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-04-05 20:19

In article <426e8fec$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Mogens Hansen wrote:

> [...]
> ISO give værdier mellem 0 og 32 - altså svarende til 3 bit mindre opløsning

Men en eksponeringskompensation på +3EV vil bringe de 32 tilbage til 255.
Der vil dog opstå banding da nogle mellemliggende farver vil mangle.
Men du vil stadig have det samme dynamiske område (dog med større afstand
mellem de enkelte værdier).

Hvis du øger ISO med et niveau, så halverer du i praksis lukketiden.
Hvis du undereksponerer med 1EV, så halverer du også lukketiden.
Sensoren modtager i begge tilfælde nøjagtig samme mængde lys.

Forskellen er, at ved den øgede ISO lagres værdierne muligvis som dobbelt
så store end ved -1 EV. Hvorvidt der hældes værdier ind på de ulige
værdier ved jeg ikke. Det er muligt der er samme banding på de 2 billeder.

-1EV har dog den fordel, at den har plads til flere detaljer i højlys.

Det kunne være sjovt med eksempler på et samme billede taget eksempelvis
ved ISO 800 og ved ISO 400 -1EV og så boostet +1EV ved fremkaldelse.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-04-05 20:39

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Men en eksponeringskompensation på +3EV vil bringe de 32 tilbage til 255.

Ja, men informationen er væk og kan ikke genskabes.

> Der vil dog opstå banding da nogle mellemliggende farver vil mangle.
> (dog med større afstand
> mellem de enkelte værdier).

Netop - en øgning af ISO eller senere efterbhandling det er _ikke_ det
samme.
Se eventuelt http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Brian Lund

Dato : 26-04-05 19:33

> Tvivler på at Canon går aut. i raw ved Av eller Tv ? Skal det (raw) ikke
> stilles separat ?

Jo, det skal man selv indstille den på, men man kan ikke bruge RAW på
sport-mode!

Brian

Fra : Kenneth K.

Dato : 26-04-05 19:30

On Tue, 26 Apr 2005 19:25:49 +0200, Magnus <arnason@email.dk> wrote:

> [...]
> at
> jeg vil have spilleren og baggrunden i enten sol eller skygge siden?

Problemet er at forskellen mellem sol og skygge er for til at kameraet kan
fange det som du ser det. Vores øjne kan godt kompensere for den store
forskel, men digitale kameraer og så vidt jeg ved visse filmtyper har
svært ved at fange det hele. Det nemmeste er at holde skygge og lys
adskilt. Bruger du rawformat kan du godt til en vis grænse justere skygger
op, men det er ikke altid at det bliver godt.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 26-04-05 19:38

..

> vh,
> Kenneth
>
> --
> http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Tillad mig lige at komplimentere dig for dine billeder, de er super flotte!
(og lækkert site)

Morten

Fra : Kenneth K.

Dato : 26-04-05 19:52

On Tue, 26 Apr 2005 19:38:24 +0100, Morten Sten Andersen <no@thanks.dk>
wrote:

> Tillad mig lige at komplimentere dig for dine billeder, de er super
> flotte!
> (og lækkert site)

Jamen mange tak, Morten!

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Magnus

Dato : 26-04-05 20:19

> [...]
> adskilt. Bruger du rawformat kan du godt til en vis grænse justere skygger
> op, men det er ikke altid at det bliver godt.

1)
Vil det være bedre at benytte en af de andre standard funktioner end "sport"
når der er så meget lys?

2)
Vil jeg løse problemmet hvis jeg sørgede for at placere mig således at jeg
enten havde både spiller og baggrund i enten skygge eller den solbeskinnede
side?

/Magnus

Fra : Peter Rongsted

Dato : 26-04-05 22:26

>1)
>Vil det være bedre at benytte en af de andre standard funktioner end "sport"
>når der er så meget lys?

Det er ikke så meget mængden af lys, som giver problemer. Men den store
kontrast (forskel mellem lys og skygge).

Motivprogrammerne er normalt ikke særligt gode til at opnå kontrol med
resultatet. De er til for at gøre det nemmere for nybegynderen.

> [...]
>enten havde både spiller og baggrund i enten skygge eller den solbeskinnede

Det vil hjælpe kameraets automatik. Hvis du skifter til partiel
lysmåling kan du bedre styre hvor lyset måles.

Jeg læste fornyligt om en prof. fotograf, som altid stillede sig med
solen i ryggen ved udendørs sport.

Peter

Fra : Kenneth K.

Dato : 27-04-05 10:04

On Tue, 26 Apr 2005 21:19:08 +0200, Magnus <arnason@email.dk> wrote:

> 1)
> Vil det være bedre at benytte en af de andre standard funktioner end
> "sport"
> når der er så meget lys?

Jeg ved ikke hvordan et Canon 20D hænger sammen, så det ved jeg ikke.

> [...]
> jeg
> enten havde både spiller og baggrund i enten skygge eller den

Ja, det vil jeg mene. Du kan godt ta' billeder i det blandede lys, men
hvis f.eks baggrunden er i solsiden og spilleren i skyggen, vil du hvis
spilleren eksponeres rigtigt, få en meget lys og overeksponeret baggrund.
Det kan måske endda hjælpe med at isolere motivet fra baggrunden, men det
ser ikke særlig naturligt ud. _Jeg_ ville holde mig til enten sol eller
skygge.

vh,
Kenneth

--