Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Krav til objektiver
Fra : Erling Hansen

Dato : 24-04-05 10:06

Af ren nysgerrighed - måske én af jer har teorien i orden:

Er de samme kriterier gældende ved digitale objektiver som til analoge?
Altså: Når et Leica objektiv tegner skarpt og kontrastrigt, er der andre
fabrikater, som tegner fuldt så skarpt som Leicas, men kontrasten er
svagere - eller dårligere afbalanceret.

Er kravene anderledes ved digitalt foto? Jeg ser f.eks. at Sigma er
meget brugt, og det var da et hæderligt objektiv i 'gamle' dage, men
ikke ligefrem noget at råbe højt om.

Det kan godt være at spørgsmålet lyder tosset, men det har altså spøget
i tossekassen i et par dage.

Mvh
Erling

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-04-05 10:36

"Erling Hansen" <email@domain.com> wrote in message
> [...]
> ikke ligefrem noget at råbe højt om.

> Det kan godt være at spørgsmålet lyder tosset, men det har altså spøget

Lad os lige slå fast: objektivet er ikke et digital objektiv. Lyset er det
samme, uanset om billederne dannes på en chip eller en film.

1. chips har ofte et mindre areaf end de film (24x36mm) som de sammenlignes
med. Derfor er der krav om at opløseligheden er lidt bedre.

2. Mange foretrækker nu om dage zoom objektiver, fordi de på en billig måde
kan dække et det vi andre bruger 3-4 objektiver til. Samtidigt forventer man
at få samme optiske kvalitet til ca 1/4 af prisen. Der laves stadig
objektiver, der leverer en sublim billed kvalitet, men de er ikke billige.

Når chip'en er mindre end filmen, bruger man følgelig kortere brændvidde for
at opnå samme "synsvinkel". En ting, som chips ikke kan så godt et at
modtage lyset under en spids vinkel. Det kan filmen til gengæls. Derfor
designes objektiver med kort brændvidde til chip kameraer på en anden måde.

-det er mit bidrag

se så at komme ud i det gode vejr og tage billeder, uanset om det er med
film eller fotoceller...

Bo //

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-04-05 12:25

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> se så at komme ud i det gode vejr og tage billeder, uanset om det
> er med film eller fotoceller...

Enig i din opfordring. Problemet i min ende er, at fruen har dekreteret
forårsrengøring. Øv

Jeg opdagede ved et tilfælde, at der blev spillet amerikansk fodbold på
Hvidovre Stadion i går. Desværre var det mere eller mindre slut, da jeg
endelig nåede hjem fra min løbetur, så heller ingen billeder af dén
begivenhed

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-04-05 10:42

On Sun, 24 Apr 2005 11:06:10 +0200, email@domain.com (Erling Hansen)
wrote:

>Er de samme kriterier gældende ved digitale objektiver som til analoge?

Jo det er grundlæggende ens. Men de fleste digitale sensorer er 2/3 af
35 mm film, så en del af randen skæres bort. Da randskrapheden er et
af de vanskelige områder for objektiver, har denne mindre betydning
ved digital.

Til gengæld bliver bliver sensoren forstørret mere op end filmen -
hvis begge ønkes i 20x30 - så det stiller større krav til skarpheden i
"centrum". Ligeledes bliver det digitale billede/fil set i 100% på
skærmen, som skulle være grunden til at der sælges flere høj
kvalitetsobjektiver idag.

>Altså: Når et Leica objektiv tegner skarpt og kontrastrigt, er der andre
>fabrikater, som tegner fuldt så skarpt som Leicas, men kontrasten er
>svagere - eller dårligere afbalanceret.

Leica havde et ry - men jeg har aldrig haft et. Jeg tro dagens
kvalitets objektiver er fuldt på højde hermed (Canon L-serie, de
bedste i Nikon ED serien mv.).

>Er kravene anderledes ved digitalt foto? Jeg ser f.eks. at Sigma er
>meget brugt, og det var da et hæderligt objektiv i 'gamle' dage, men
>ikke ligefrem noget at råbe højt om.

Sigma og Tamron laver også høj kvalitetsobjektiver, men er måske mest
kendt for de "billigere" objektiver. Jeg tro det hænger meget sammen
med prisen man vil betale. Eksempelvis er Tamron SP90 makro et af de
mest skarptegnede.

Tag evt. et kig på www.photodo.com hvor der er mange forskellige
fabrikater testet - primært for skarphed - her ser du en passende
rangordning. Men husk også skarphed og konstrast kun er én del af et
objektivs kvaliteter, hertil kommer at det er retvinklet gengivelse og
evt. ønske til bokeh (blændeudforming mv.) .

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-04-05 12:50

hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk (Henning Jensen) writes:

> [...]
> 35 mm film, så en del af randen skæres bort. Da randskrapheden er et
> af de vanskelige områder for objektiver, har denne mindre betydning

Jeg har hørt påstande om at de specielle "digital-objektiver" (f.eks
EF-S og DX) har en fordel fremfor de "klassiske" objektiver: at de
skulle have en coating på det inderste linse element som reducerer
(gen) spejlinger fra den blanke sensor-overflade.

Er der nogen som kan af/bekræfte dette, og evt ved hvor meget det
skulle betyde?

Kai

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-04-05 12:56

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> [...]
> (gen) spejlinger fra den blanke sensor-overflade.

> Er der nogen som kan af/bekræfte dette, og evt ved hvor meget det

Ja, men jeg ka nikke henvise til noget sted, hvor det er beskrevet.
Problemet er at bayerfilteret på chip'en desværre spejler mere end film.
Bare se reklamefotos af CCD/CMOS chips. De er meget flotte og stråler i alle
farver.

Jeg beskrev i mit indlæg lidt længer oppe at den vinkel chip'en rammes under
ikke må være ret afvigende fra 90 grader. Det er ikke noget stort problem
ved film. Derfor har jeg også set beskrivelser om at man laver en
linse(gruppe) der sørger for at det løses ved chip kameraer.

Bo //

Fra : Erling Hansen

Dato : 24-04-05 13:49

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> Er de samme kriterier gældende ved digitale objektiver som til analoge?
> [...]

Selvfølgelig en kluntet formulering, Bo. Den gamle dansklærer var ikke
vågen.
Det glæder mig at se, at objektiver til digital brug skal konstrueres ud
fra andre præmisser end de 'gamle' - ellers ville de skyhøje priser vel
heller ikke være retfærdiggjorte ? ?

Jeg deler iøvrigt din modvilje mod zoom-objektiver - jeg har et par ikke
særligt imponerende i min samling, hvorimod mine bedste klart er
fast-brændvidde .

Mvh
Erling