Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fugle nord for Århus?
Fra : Thomas

Dato : 24-04-05 00:19

Hej alle,

Hvor skal man køre hen, hvis man vil "skyde" lidt fugle i området nord for
Århus.

I min lokale andedam (Hinnerup) har vi lidt fede ænder, men de bliver
efterhånden lidt kedelige at øve sig på.

http://www.tschmidt.dk/temp/_DSC2387.jpg

Mvh.
Thomas

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 24-04-05 00:32

"Thomas" <tsFJERN@tschmidt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I min lokale andedam (Hinnerup) har vi lidt fede ænder, men de bliver
> efterhånden lidt kedelige at øve sig på.

Hej

Hvis det ikke behøves at være mod nord kan jeg anbefale brabrandsø og
engsøen

Peter Michael Nielsen

Fra : Thomas

Dato : 24-04-05 07:27

"Peter Michael Nielsen" <pmn@post10.tele.dk> wrote in message

> Hvis det ikke behøves at være mod nord kan jeg anbefale brabrandsø og
> engsøen

Hej,

Hvad snakker vi om - er det fede ænder eller noget lidt mere eksotisk?

Thomas

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 24-04-05 07:40

Thomas wrote:
> Hvad snakker vi om - er det fede ænder eller noget lidt mere eksotisk?

http://www.dofbasen.dk/IBA/lokalitet.php?lokid=134

Årslev engsø er på rekordtid blevet et meget værdifuldt fugle område.
Der arrangeres ofte guidede ture i området www.naturnet.dk

M.v.h
Niels

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-04-05 07:39

> "Peter Michael Nielsen" <pmn@post10.tele.dk> wrote in message

> Hej,
>
> Hvad snakker vi om - er det fede ænder eller noget lidt mere eksotisk?

Årslev Engsø og Brabrand Sø huser nogle ret interessante arter. Jeg har set
observationer af fiskeørn, og har selv også set vandrefalk og tårnfalk der.
Eventuelt kan du checke www.fugleognatur.dk og se på deres
observationsliste. Mener at man kan søge på lokaliteter der. Men der er
selvfølgelig også ænder der, men det er der alle steder

MVH
Thomas

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 24-04-05 08:12

Thomas wrote:
> Hvor skal man køre hen, hvis man vil "skyde" lidt fugle i området
> nord for Århus.
> I min lokale andedam (Hinnerup) har vi lidt fede ænder, men de bliver
> efterhånden lidt kedelige at øve sig på.

Hej Thomas

Er du færdig med at udforske _alle_ de lokale vandhuller? Rønbæksøen er
jo hurtigt overstået.

Teglværkssøerne, men der tror jeg ikke der er mange fugle.
Søen i Hattemagerskoven, indgang ved det skarpe sving på Brushøjvej.
Svært tilgængeligt moseområde.
Mergelgravene i de to nye skove, Bærmoseskov og Himmerigskov (jeg har
ikke været der endnu). Der er fisk i søerne, så mon ikke der også er
fugleliv. Op ad Trigevej, på venstre hånd, de to skove ligger på hver
sin side af motorvejen http://makeashorterlink.com/?M122213FA se de to
første under "Frie fiskerier".
Til sidst er der stien der går fra regnvandsbassinet overfor Falck og
til Engdalsvej. Stykket der går fra Damsbrovej til Engdalsvej er faktisk
et fuglereservat, hvor man bl.a kan høre nattergalen. En stor del af
pigtrådshegnet ind mod mosen, er fjernet i vinterens løb og færistene er
også væk, så det nu er lettere at færdes i området.

M.v.h
Niels, Søften

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 24-04-05 17:20

"Thomas" <tsFJERN@tschmidt.dk> wrote:

>Hej alle,
>
>Hvor skal man køre hen, hvis man vil "skyde" lidt fugle i området nord for
>Århus.

Der er også det nye område "Vorup Enge", næsten midt i Randers.
Efter bare et års tid er der ligesom i Årslev Engsø et rigt fugleliv. Både
standfugle og trækfugle. Jeg har talt 68 Sangsvaner og 43 Canadagæs, som de
største fangster i den forgangne vinter.

De nemmeste adgange er enten fra Randers Regnskov eller Infoteria Gudenå Øst.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : .J.S...

Dato : 24-04-05 19:43

> [...]
>
> I min lokale andedam (Hinnerup) har vi lidt fede ænder, men de bliver
> efterhånden lidt kedelige at øve sig på.

På sigt kan der måske blive noget i området vest for lystrupvej, der er
noget snak om at det skal oversvømmes.
Det er jo sådan set allerede mose, det er blot et spørgsmål om at de holder
op med at pumpe vandet væk.

mvh/JS