Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digitalzoom eller Forstørsel i FX paint sh~
Fra : thomas pedersen

Dato : 23-04-05 19:10

ja mit digitalcam har 3 gange digitalzoom.
og har hørt at det så er pixel der blive forstøret og ikke selve billedet.
er det rigitgt ???
skal jo på ferie som så mange andre her til sommer og skal have mit cam med
så jeg kan få taget mange mange billeder.
men kan det så betale sig at bruge digitalzoom.
eller skal jeg barer forstører det når jeg kommer hjem til min computer i
paint shop ???????

håber at i forstå hvad jeg sprøge om

mit cam er :

travler dc-5300

5.25 megapixel

Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-04-05 19:28

"thomas pedersen" <twp@twp.dk> wrote in message
> [...]
> men kan det så betale sig at bruge digitalzoom.
> eller skal jeg barer forstører det når jeg kommer hjem til min computer i

Nej, efter min opdattelse er matematikken i programmeren bedre end det, der
sker i kameraet. En anden fordel er også at du under beskæringen hjemme, kan
tilrette det bedste udsnit.

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-04-05 19:38

In article <426a9392$0$5113$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> [...]
> sker i kameraet. En anden fordel er også at du under beskæringen hjemme, kan

Helt enig. Digital zoom er noget skåj.
Det kommer kun til sin ret hvis kameraet er godt, og du skyder i en
lavere opløsning end max opløsning.

Hvis du eksempelvis skyder dine billeder i 1600x1200 pixels (jeg ser ingen
grund til ikke altid at køre max opløsning) som er 2 mpix på et 4 mpix
kamera, så vil de gode kameraer ved 2x digital zoom bruge de midterste
2 mpix, og du vi undgå skalerede pixels.

Men det kræver godt firmware i dit kamera, og at du af en eller anden
tåbelig grund ikke kører max opløsning.

Fra : Pico

Dato : 23-04-05 23:11

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
KLIP
..

> Hvis du eksempelvis skyder dine billeder i 1600x1200 pixels (jeg ser
> ingen grund til ikke altid at køre max opløsning) som er 2 mpix på et

Hvis man er på ferie og ikke har noget lagringsmidel udover et givent
antal memery kort kan man have flere billeder med hjem ved at gå lidt
ned i opløsning, anden grund kan jeg heller ikke finde.
Pico