Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panoramabilleder
Fra : Grev Dracula

Dato : 22-04-05 08:19

Har du lyst til at eksperimentere med panoramabilleder, så kig lige
her:

http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html

Et meget avanceret program, udviklet af en ung forsker på University
of British Columbia, som samtidig er meget simpelt at bruge.

Det finder helt automatisk ud af, hvor og hvor meget et stort antal
billeder overlapper hinanden og sætter dem derefter sammen til ét
stort billede.

Billedeksempler:
http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/panorama/panorama.html

Download programmet gratis her:
http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.zip

Fra : Kim Jensen

Dato : 22-04-05 09:05

Grev Dracula wrote:
> [...]
> Det finder helt automatisk ud af, hvor og hvor meget et stort antal
> billeder overlapper hinanden og sætter dem derefter sammen til ét

WOW! Fra eksemplerne at dømme ser det absolut prøve-værdigt ud.
Tak for tippet!

--
med venlig hilsen
Kim Jensen

Fra : Jakob

Dato : 22-04-05 09:56

In article <078h61lfotd66d4lgehlviqrmpg06n66is@4ax.com>,
beta@praxinfo.dk says...

> Billedeksempler:
> http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/panorama/panorama.html
>
> Download programmet gratis her:
> http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.zip

Sypercool, det skal sgu da prøves af :0), tak for tippet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Brian Lund

Dato : 22-04-05 19:05

> [...]
>
> Det finder helt automatisk ud af, hvor og hvor meget et stort antal
> billeder overlapper hinanden og sætter dem derefter sammen til ét

Det virker da meget godt, bedre end alle andre auto-programmer jeg har
prøvet!
Men jeg synes billederne bliver lidt uskarpe efter at have været igennem
programmet, og så er det meget langsommeligt, og det virker ikke hver gang!

Fejlsammensætning
http://www.geronimo.mobilixnet.dk/billeder/image1.jpg

Og sådan så det vandfald absolut ikke ud ;)

Brian

Fra : Grev Dracula

Dato : 22-04-05 19:30

On Fri, 22 Apr 2005 20:04:59 +0200, "Brian Lund"
<geronimo@nomail-mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
>programmet, og så er det meget langsommeligt, og det virker ikke hver gang!

****
Du skal nok prøve eksperimentere med at ændre på værdierne inde i
Edit/Options

Sæt JPEG Quality til fx. 95. Det giver en bedre billedkvalitet og
dermed også en mulighed for evt. at gøre det færdige billede skarpere
i et billedbehandlingsprogram bagefter.

På kan få programmet til at arbejde hurtigere ved at øge System Memory
til 0,5 eller mere hvis din computer har meget ram

Husk at programmet ikke 'husker' de ændringer, du har foretaget. Det
vender automatisk tilbage til default værdierne næste gang.

>Fejlsammensætning
>http://www.geronimo.mobilixnet.dk/billeder/image1.jpg
>
>Og sådan så det vandfald absolut ikke ud ;)

****
Det ser ud som om, der ikke har være billeder nok til at genere et
komplet panorama.

Fra : Brian Lund

Dato : 22-04-05 19:53

> [...]
>
> Sæt JPEG Quality til fx. 95. Det giver en bedre billedkvalitet og
> dermed også en mulighed for evt. at gøre det færdige billede skarpere

Ja det så jeg bagefter, jeg har sat den til 100 nu :)

> På kan få programmet til at arbejde hurtigere ved at øge System Memory
> til 0,5 eller mere hvis din computer har meget ram

Jeg har 768 MB så jeg har sat den til 0,6 :)

> Husk at programmet ikke 'husker' de ændringer, du har foretaget. Det
> vender automatisk tilbage til default værdierne næste gang.

Nej, det er lidt åndsvagt, det kan sgu ikke være så svært at lave dét...
Avanceret panoramaprogram som ikke kan gemme indstillingerne, hehe...

> Det ser ud som om, der ikke har være billeder nok til at genere et
> komplet panorama.

Nej, jeg har fundet ud af det, programmet mener åbenbart at et panorama
absolut kun kan være et vandret billede! - Jeg prøvede at rotere billederne
og prøve igen, og så virker det!

Brian

Fra : Emil

Dato : 22-04-05 20:29

On Fri, 22 Apr 2005 20:53:27 +0200, Brian Lund wrote:

>Nej, jeg har fundet ud af det, programmet mener åbenbart at et panorama
>absolut kun kan være et vandret billede! - Jeg prøvede at rotere billederne
>og prøve igen, og så virker det!

Genialt. Må vi se resultatet til sammenligning?

m.v.h. Emil

Fra : Brian Lund

Dato : 23-04-05 00:58

> Genialt. Må vi se resultatet til sammenligning?

Jo;
http://www.geronimo.mobilixnet.dk/billeder/image2.jpg
Og for dem der ikke har en browser der kan finde ud af at resize....
http://www.geronimo.mobilixnet.dk/billeder/image3.jpg

Brian