Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Macro-objektiv til 300D
Fra : Kim Jensen

Dato : 21-04-05 18:03

Hej!

Jeg har et EOS 300D med et EF-S 17-85/4-5,6 USM IS objektiv.
Dette objektiv er jeg yderst tilfreds med, bortset fra et par enkelte ting;

1) jeg synes ikke rigtig at jeg kan komme HELT tæt på - mao. jeg mangler
noget bedre makrofunktionalitet
2) det kunne være rart med noget mere lysstærkt til fx indendørsbilleder
og portrætter

Jeg overvejer derfor at supplere med et fast-brændvidde objektiv (da jeg
kan læse mig til, at disse som oftest giver den bedste skarphed) der kan
løse begge ovennævnte opgaver.

Jeg kigger primært på Canons nye EF-S 60mm/2,8 USM macro (til ca. €400
er dette samtidig i toppen af budgettet) men skeler også til Canons
ældre EF 50mm macro, der er godt €100 billigere. Så vidt jeg kan se, har
sidstnævnte dog 1:2 som største "forstørrelse" sammenlignet med 1:1 for
60mm'eren. Desuden har jeg læst at 60mm'eren skulle have en utrolig
lækker bokeh. Canons 100mm macro ligger noget over budgettet og jeg har
også min tvivl om, hvor god den vil være til fx portrætter pga. den
store brændvidde.

Er der nogle muligheder jeg overser (evt. noget "non-Canon")? - er jeg
helt galt på den? - eller skal jeg bare få købt mig den 60mm i en ruf?

På forhånd tak!

--
med venlig hilsen
Kim Jensen

Fra : Brian Lund

Dato : 21-04-05 18:53

> [...]
>
> Er der nogle muligheder jeg overser (evt. noget "non-Canon")? - er jeg
> helt galt på den? - eller skal jeg bare få købt mig den 60mm i en ruf?

Jeg blev også anbefalet EF-S 60mm da jeg spurgte om noget lignende for ikke
alt for længe siden, da EF 50mm var for langsom med autofokus og pga 1:2!
Jeg har dog efter hvad der står i reviews rundt omkring kunne læse mig til
at Sigmas EX 50mm f/2,8 DG skulle være noget bedre end Canons 50mm makro -
Og det til ca. samme pris!

Jeg er selv på udkig efter noget telemakro og har øje for Sigmas objektiver,
jeg tror arbejdsafstanden vil blive for lille for mig med eks. 50-60mm, og
måske endda med 105mm, så står valget jo på deres 150 eller 180mm, men den
sidstenævnte er langt billigere, så det ender nok med at blive dén, for
mig... :)

Brian

Fra : Alex W

Dato : 21-04-05 19:09

Subject: Macro-objektiv til 300D

> [...]
>
> Er der nogle muligheder jeg overser (evt. noget "non-Canon")? - er jeg
> helt galt på den? - eller skal jeg bare få købt mig den 60mm i en ruf?

Hej Kim

Du skal købe den 60 mm
Tamron laver en macro 90 mm f:2.8 som er guf for kendere. , den kunne
også være en mulighed.
Jeg har i øvrigt Tamrons objektiv og er meget glad for det.

Hvis jeg var dig ville jeg købe den 60mm. Den er hurtig og er god til
portrætter. Og du går ikke galt i byen mht. kvaliteten.

/Alex W

Fra : Kim Jensen

Dato : 21-04-05 22:27

Alex W wrote:
> Du skal købe den 60 mm
> Tamron laver en macro 90 mm f:2.8 som er guf for kendere. , den kunne
> også være en mulighed.
> Jeg har i øvrigt Tamrons objektiv og er meget glad for det.

Ok - efter lidt research på nettet kan jeg se at Tamron'en får fin
kritik, men kan se at den skulle have (meget) langsom autofokus?

> Hvis jeg var dig ville jeg købe den 60mm. Den er hurtig og er god til
> portrætter. Og du går ikke galt i byen mht. kvaliteten.

Tak for inputtet - jeg tror efterhånden jeg har fået overbevist mig selv
(med bl.a. din og Brians hjælp så der nu skal skarpe argumenter på
bordet for at jeg skal vælge noget andet end 60'eren

Fra : Alex W

Dato : 22-04-05 11:33

> [...]
> (med bl.a. din og Brians hjælp så der nu skal skarpe argumenter på
> bordet for at jeg skal vælge noget andet end 60'eren

Tamronen larmer og er langsom. Dette betyder ikke noget ved macro, da det er
nemmere at låse focus og derefter rykke kameraet frem og tilbage indtil det
ønskede er skarpt. Det er fint som almindelig tele. Jeg har brugt det til
scenefotografering og som sådan tegner det eksemplarisk også.

60'eren er fin til portræt mv. og jeg tror at du bliver glad for en hurtig
autofocus - trods alt.

God fornøjelse med objektivet og meld gerne tilbage i gruppen din vurdering.

/Alex W

Fra : Jan F.

Dato : 22-04-05 00:56

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ting;
>
> 1) jeg synes ikke rigtig at jeg kan komme HELT tæt på - mao. jeg mangler
Hvad er det mere præcist du skal bruge makro til?

> 2) det kunne være rart med noget mere lysstærkt til fx indendørsbilleder
> og portrætter
Makroobjektiver er normalt ikke særlig lysstærke...

> Er der nogle muligheder jeg overser (evt. noget "non-Canon")? - er jeg
> helt galt på den? - eller skal jeg bare få købt mig den 60mm i en ruf?

Jeg kender ikke Canons nye 60 mm, men jeg har Canon 100 mm macro som er OK.
Skulle jeg købe en ny i dag ville jeg vælge Tamron 90 mm macro.

--

Jan F.

Fra : Kim Jensen

Dato : 22-04-05 14:54

Jan F. wrote:
> Hvad er det mere præcist du skal bruge makro til?

Som sagt, vil jeg generelt gerne kunne komme tættere på end med mit
nuværende objektiv. Mere konkret kunne det fx være fotos af mindre
produkter, men også udendørs knipseri af blomster og insekter.

> Makroobjektiver er normalt ikke særlig lysstærke...

Men f/2,8 er vel helt fint - også til indendørs portrætter - eller har
jeg galt fat i noget?

> Jeg kender ikke Canons nye 60 mm, men jeg har Canon 100 mm macro som er OK.
> Skulle jeg købe en ny i dag ville jeg vælge Tamron 90 mm macro.

På grund af den længere tele, større "arbejdsafstand", eller ...?

Fra : Jan F.

Dato : 23-04-05 08:33

> Som sagt, vil jeg generelt gerne kunne komme tættere på end med mit
> nuværende objektiv. Mere konkret kunne det fx være fotos af mindre
> produkter, men også udendørs knipseri af blomster og insekter.

Netop derfor bør du vælge et objektiv på ca 100 mm, insekter flyver hvis du
går for tæt på og lyslægning er nemmere ved større afstand.

> Men f/2,8 er vel helt fint - også til indendørs portrætter - eller har jeg
> galt fat i noget?
Makroobjektiver er altid mindre lysstærke end fastbrændvidde objektiver, om
f/2.8 er nok må du selv afgøre, jeg foretrækker f/1.8 til indendørs
optagelser.

> På grund af den længere tele, større "arbejdsafstand", eller ...?
Ja, efter min erfaring er 90-100 en god all-round brændvidde.

--

Jan F.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-04-05 18:18

Jan F. wrote:

> Makroobjektiver er altid mindre lysstærke end fastbrændvidde
> objektiver, om f/2.8 er nok må du selv afgøre, jeg foretrækker f/1.8
> til indendørs optagelser.

De fleste egtentlige makroobjektiver er fastbrænviddeobjektiver. Zooms med
makromuligheder er IMHO ikke meget værd rent optisk, men kan være behagelige
at arbejde med.

> Ja, efter min erfaring er 90-100 en god all-round brændvidde.

Enig.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : HKJ

Dato : 23-04-05 18:26

Jan Bøgh wrote:

> De fleste egtentlige makroobjektiver er fastbrænviddeobjektiver. Zooms med
> makromuligheder er IMHO ikke meget værd rent optisk, men kan være behagelige
> at arbejde med.

Bjørn Rørslett har dog givet topkarakter til en macro zoom, ihvertfald
når den bruges på D2X.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-04-05 18:51

HKJ wrote:

> Bjørn Rørslett har dog givet topkarakter til en macro zoom, ihvertfald
> når den bruges på D2X.

Til makrobrug eller til alm. brug?
Har du et link?

vh