Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt Sigma 100-300mm f/4
Fra : Jan

Dato : 20-04-05 18:50

Hi

Jeg har lige købt <subj> som skal bruges med mit Nikon D70. Men objektivet
har problemer med at fokusere.
Jeg ved at der er et par andre her i gruppen som har samme objektiv. Har I
haft problemer med dette.

Når det skal fokuserer står det og hunter frem og tilbage og kan nogle gange
ikke finde ud af hvor det skal køre hen. Er det bare fokuseringsolien som
skal kører til eller skal jeg bare sende det tilbage hvor det kom fra?

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-04-05 20:23

Jan wrote:
> Når det skal fokuserer står det og hunter frem og tilbage og kan nogle gange
> ikke finde ud af hvor det skal køre hen.

Lyder godt nok weird. Povl har et sådan objektiv bare til Canon, og det
er så hurtig til at fokusere, at man næsten skulle tro det kan læse
tanker

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : Jan

Dato : 20-04-05 20:43

"Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> wrote in message

> Lyder godt nok weird. Povl har et sådan objektiv bare til Canon, og det er
> så hurtig til at fokusere, at man næsten skulle tro det kan læse tanker

Jeg kan desværre nå at tænke meget mens det prøver at fokusere. :-|

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : KNL DtP

Dato : 20-04-05 20:33

"Jan" <jms_dk@removemeyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige købt <subj> som skal bruges med mit Nikon D70. Men objektivet
> har problemer med at fokusere.

Er det på One Shot (altså den fokuserer på et objekt og stopper) eller Al
Servo (hvor den hele tiden forsøger at holde et bevægeligt motiv skarpt)?

> Jeg ved at der er et par andre her i gruppen som har samme objektiv. Har I
> haft problemer med dette.

Jeg bruger min 100-300 på Canon EOS 10D, og jeg synes bestemt ikke det giver
problemer. Dermed ikke sagt, at den ikke kan misse fokus, hvis jeg
fotograferer en måge på længere afstand mod en grå himmel.

> [...]
> ikke finde ud af hvor det skal køre hen. Er det bare fokuseringsolien som
> skal kører til eller skal jeg bare sende det tilbage hvor det kom fra?

Hvis det AF-punkt du fokuserer ud fra står på et kontrastløst motiv (en hvid
væg, ren blå himmel ect.) vil den stå og hunte. Prøv istedet at stil skarpt på
den del af motiver, hvor der er stor kontrast.

De eneste gange hvor mit objektiv har lidt tildens til hunting er, når jeg
smider en 1,4x teleconverter på. Det stjæler en blænde, og fotograferer jeg i
svagt lys kan den godt stå og køre frem og tilbage mellem nærgrænsen og
uendelig. Det går dog så hurtigt - sjuw..sjuw - at det egentlig ikke er noget
problem.

Hvis den laver vrøvl ved udendørs belysning på alle brændevidder, så kunne det
da tyde på, at AF på objektivet ikke virker efter hensigten.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jan

Dato : 20-04-05 20:42

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message

> Er det på One Shot (altså den fokuserer på et objekt og stopper) eller Al
> Servo (hvor den hele tiden forsøger at holde et bevægeligt motiv skarpt)?

Det er One Shot. (Selvom det hedder noget andet på Nikon)

> [...]
> skarpt på
> den del af motiver, hvor der er stor kontrast.

Det er nabohusets vinduer og hjørner og det skulle den gerne kunne uden
problemer.

> Hvis den laver vrøvl ved udendørs belysning på alle brændevidder, så kunne
> det
> da tyde på, at AF på objektivet ikke virker efter hensigten.

Ja, jeg tror det ryger retur.

Tak for svaret.

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : KNL DtP

Dato : 20-04-05 20:55

"Jan" <jms_dk@removemeyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det er One Shot. (Selvom det hedder noget andet på Nikon)

Hmmm - på min ryger den lige i fokus, når jeg rører knappen. Det kommer lige
med det samme og det føles faktisk som om "bip-bip" lyden (motivet er i
fokus-lyden) kommer i samme ojeblik som udløseren trykkes halvt ned.

> Det er nabohusets vinduer og hjørner og det skulle den gerne kunne uden
> problemer.

Ja, her skulle der være masser af kontrast.

> Ja, jeg tror det ryger retur.

Jeg tror også, at det kunne lyde som om, at det er den rigtige løsning. Hvor
har du købt?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jan

Dato : 20-04-05 21:30

> [...]
> med det samme og det føles faktisk som om "bip-bip" lyden (motivet er i
> fokus-lyden) kommer i samme ojeblik som udløseren trykkes halvt ned.

Det gør mit absolut ikke.

> Ja, her skulle der være masser af kontrast.

Yep

> Jeg tror også, at det kunne lyde som om, at det er den rigtige løsning.
> Hvor
> har du købt?

TechnikDirekt.

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-04-05 03:32

Jan wrote:

> [...]

Har du fokuseret så en af fokuseringsmarkeringer i søgeren er vinkelret
på "kontrastgrænsen" ?
Der var nyligt et link til check af back-focus hvoraf det fremgik at
markeringerne skal vende rigtigt. Tror det var Jan Bøgh, der gav linket.

Prøv evt at fokusere igen som nævnt

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:

Fra : Jan

Dato : 21-04-05 19:07

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> Der var nyligt et link til check af back-focus hvoraf det fremgik at
> markeringerne skal vende rigtigt. Tror det var Jan Bøgh, der gav linket.

Det er slet ikke det problem mit objektiv har. Det kører simpelthen for
trægt så det ryger retur. Jeg var egentlig bare ude efter om det måske bare
skulle "køres" til.

Men det ryger retur til TD asap.

Tak for alle svar.

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-04-05 21:34

In article <4267ebc6$0$308$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jan wrote:
> Det er slet ikke det problem mit objektiv har. Det kører simpelthen for
> trægt så det ryger retur. Jeg var egentlig bare ude efter om det måske bare
> skulle "køres" til.

Det skal det ikke. Det skal virke fra starten.

> Men det ryger retur til TD asap.

tror heller ikke der er problemer hermed. jeg fik pengene tilbageført
mit plastickort da jeg returnederede Sigma 24-70 f/2.8 der ike virkede
korrekt på 20D.

Fra : Jan

Dato : 22-04-05 08:50

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Det skal det ikke. Det skal virke fra starten.

Ja, men jeg kan bare huske at der var en der på et tidspunkt havde købt et
objektiv som kørte meget trægt i starten, så det var det jeg lige fiskede
efter om vedkommende reagerede igen. Jeg kan nemlig ikke huske hvem det var.

> tror heller ikke der er problemer hermed. jeg fik pengene tilbageført
> mit plastickort da jeg returnederede Sigma 24-70 f/2.8 der ike virkede
> korrekt på 20D.

Jeg har allerede haft fat i TD og de siger også bare at jeg kan returnere
det og få pengene tilbage eller varen ombyttet til noget andet. Men jeg
beder om at få det repareret.

(Objektivet virker heller ikke med mit F90, så det er ikke bare et D70
problem)

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : John Kukkerig

Dato : 20-04-05 20:59

På selve linsen, skal du evt. sætte den til f/32 (er der et rødt f-tal, så
sæt den til det).

Hvilken blænde du vil ha, kan du styre med blændeprioritering (A)

/John Kukkerig

--

Bemærk:Tilføj et j forrest i min e-mail adresse

Fra : John Kukkerig

Dato : 20-04-05 21:11

> Hvilken blænde du vil ha, kan du styre med blændeprioritering (A)

.... her mener jeg selvfølgelig på kameraet !!!

/John Kukkerig

Fra : Peter Rongsted

Dato : 21-04-05 02:32

"John Kukkerig" <ohn.kukkerig@get2net.dk> wrote:

>På selve linsen, skal du evt. sætte den til f/32 (er der et rødt f-tal, så
>sæt den til det).
>
>Hvilken blænde du vil ha, kan du styre med blændeprioritering (A)

Tja. Det er sådan set rigtigt nok... Men hvad har det med
fokuseringsproblemer at gøre?

Peter