Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 70-300 test
Fra : bb

Dato : 16-04-05 20:46

Jeg har købt en Sigma APO 70-300 linse til mit D70 kamera.
Jeg har testet den og vil gerne have lidt feedback på linsens
kvalitet.
http://users.cybercity.dk/~dsl122012/sigma/index.htm

Jeg har vedlagt et billede taget med 70mm brændvidde til
sammenligning, og 4 stk ved 300mm (max).
300mm billederne er lidt bløde i det, men jeg har ikke prøvet andre
telelinser. Er dette hvad man kan forvente med denne linse som koster
knap 2000,-? Eller kan man få bedre uden at det koster mere end 50%
mere? Det skal for ordens skyld nævnes at billederne er taget
håndholdt i københavns zoo, er taget fra Raw filen, croppet, og gemt
direkte som jpg.

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-04-05 10:03

On Sat, 16 Apr 2005 21:45:41 +0200, bb
<vakseviggoNO@SPAMvip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>sammenligning, og 4 stk ved 300mm (max).
>300mm billederne er lidt bløde i det, men jeg har ikke prøvet andre

Jo sigma's 70-300 går ned i skarphed ved over 200 mm. Dog kan det
hjælpe en del at blænde 1-2 trin ned - dvs. bl. 10-11 ved 300 mm. (Jeg
kender det selv fra min DL-version af samme objektiv.

> [...]
>mere? Det skal for ordens skyld nævnes at billederne er taget
>håndholdt i københavns zoo, er taget fra Raw filen, croppet, og gemt

Jo - den er såmænd på niveau med de øvige 70-300 - selv med nikons
egen, som nogle har fundet lidt ringere. Være opmærksom på at den er
meget fornuftig til prisen op til 200 mm.

Hvis du vil have bedre zoom skal du nok et stykke højere op af
prisklassen, eller fast objektiv med stor blændeåbning. Her får du
virkelige skarpe billeder.

Du kan få hæderlige billeder ud af de viste med lidt kontrast og USM,
samt ikke så lave lukkertider ved reelt 450 mm på D70. Alm. siger mang
kræver 1/500 sek. Som er et problem uden støtte når du skal blænde ned
til 10-11.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Henrik Vejgaard

Dato : 17-04-05 14:05

> [...]
> mere? Det skal for ordens skyld nævnes at billederne er taget
> håndholdt i københavns zoo, er taget fra Raw filen, croppet, og gemt
Fine billeder , men har du nogen idé om hvor hurtig autofokus'en er ?

Jeg skal bruge en tilsvarende pakke til at fotografere racerbiler, og
spørgsmålet er om den kan klare det? Jeg er ikke proooooof, så jeg kan
ikke se hvis der er en mikoskobisk uskarbhed ude i 300 mm.

mvh
Vejgaard

Fra : bb

Dato : 17-04-05 22:53

> [...]
>spørgsmålet er om den kan klare det? Jeg er ikke proooooof, så jeg kan
>ikke se hvis der er en mikoskobisk uskarbhed ude i 300 mm.

Jeg synes autofokusen er forholdsvis hurtig men har ikke noget andet
sammenligningsgrundlag end 18-70 kit linsen, som er lidt hurtigere.
Jeg har læst mig til at den hverken er specielt hurtig eller langsom.