Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 og Sigma EF-500 DG Super NA-iTTL blitz~
Fra : Preben Holm

Dato : 15-04-05 20:38

Hej alle

Jeg har netop også købt en Sigma blitz (subj.), men har lidt problemer!

Lige da jeg fik den indstillet første gang til trådløs mode virkede det
fint nok og den blitzede på det rigtige tidspunkt, men i dag (fik den i
går) virker det ikke længere - hvorfor?

Den virker fint nok med iTTL påsat kameraet, men i slave mode blitzer
den før kameraet tager selv billedet!
Jeg har dog fundet ud af at jeg selv skal indstille blænde-tal, afstand
osv. på blitzen, men hvis jeg finder den rigtige afstand til blænden
fyrer den ikke nok lys af ad gangen!
Jeg kan slet ikke finde ud af hvad der er galt!
Første gang jeg fik det til at virke, virkede det bare "ud af bogen" og
jeg var rigtig glad, men nu virker det ikke længere!

Glemmer jeg at indstille noget eller hvad? Somebody help me, please!!!

Med venlig hilsen
Preben Holm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-04-05 21:32

In article <42601822$0$79455$14726298@news.sunsite.dk>, Preben Holm wrote:
> [...]
> jeg var rigtig glad, men nu virker det ikke længere!
>
> Glemmer jeg at indstille noget eller hvad? Somebody help me, please!!!

Nu har jeg Canon - Men, står den eksterne blitz til iTTL + Slave mode ?
Du kan nemlig sætte den op som "dum" slave, hvor det er det pre-flash
der udsendes for at lysmåle der trigger den (den fyrer for tidligt).

Fra : Nyrup

Dato : 16-04-05 08:52

Er du opmærksom på, at for at indstille Sigma-blitzen til iTTL-slave mode,
så skal den sidde på D70!? (Underligt og besværligt!!!!!!!!!....)
Så indstiller du D70 til master og trykker på mode på Sigma'en til der står:

C C1 F5.6

og ændrer det med SEL og + til

C C3 F5.6

Derefter har det som regel virket på min.

Men det tog li'som lidt tid inden jeg fandt ud af hvordan det hang sammen,
da man gør det MEGET anderledes end på Nikons blitz. Jeg måtte også omkring
denne gruppe og dpreview inden jeg nåede så langt...
Man må lide lidt for at Sigma'en er billigere end SB800...

mvh,
Nyrup.

Fra : Nyrup

Dato : 16-04-05 09:03

"Nyrup" <p(spam-fjerner)nyrup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så skal den sidde på D70!? (Underligt og besværligt!!!!!!!!!....)
> Så indstiller du D70 til master og trykker på mode på Sigma'en til der

NEJ!!...
Jeg har lavet en fejl!

Den skal stilles på

1 C3 F5.6

1 er gruppe A og C3 kanal 3, i Nikon terminologi.

I øvrigt kan det ind imellem godt lykkes mig at få det til at fungere uden
at sætte Sigma'en på D70 mens jeg indstiller 1 C3 F5.6. - Mystisk at det er
nødvendigt at den sidder på D70 andre gange!... Dårlig programmering fra
Sigma må være forklaringen. -

mvh,
Nyrup

Fra : Nyrup

Dato : 16-04-05 10:06

> står:

> NEJ!!...
> Jeg har lavet en fejl!
>
> Den skal stilles på
>
> 1 C3 F5.6
>
> 1 er gruppe A og C3 kanal 3, i Nikon terminologi.

Se, det var også lidt forkert for den skal selvflg. stå på SL = slave!
altså:

1 C3 SL

MEN...
Det fik mig lige til at eksperimentere lidt...

Det ser for mig ud som om blitzen underbelyser med ca. 1-2 bl. når man
bruger den i iTTL - slave mode! - Man kan selvflg sætte D70 på +1EV
blitz-kompensering, men det undrer mig. Hvorfor mon den undereksponerer i
Slave-mode i forhold til når Sigma'en er monteret direkte på D70 (i iTTL)??
Det virker i øvrigt som om at når man hiver den lille plastic opblødnings
plade ud så fyrer den noget mere af, så den IKKE underbelyser!... Hmmm...
Nogen der har en ide om dette?

mvh,
Nyrup

Fra : Preben Holm

Dato : 22-04-05 08:01

> [...]
> plade ud så fyrer den noget mere af, så den IKKE underbelyser!... Hmmm...

Jeg har ikke nogen kanal 3, men kun en kanal 0 - jeg ved ikke om dette
skulle være en almindelig slave-mode eller hvad?, men i hvert fald fyrer
den af når jeg trykker på udløseren på kameraet.

Desværre skal jeg reducere afstanden til objektet og jeg kan ikke hæve
blitzhovedet til 60 grader for så fyrer blitzen ikke nok af med mindre
jeg justerer blændetallet op. (hvis afstanden er for stor fyrer blitzen
for tidligt)

Med venlig hilsen
Preben Holm

Fra : Max[DK]

Dato : 22-04-05 09:11

> [...]
> justerer blændetallet op. (hvis afstanden er for stor fyrer blitzen for

Okay, hvordan fungere det ellers? har den nogle fede effekter eller
hvor(stobe osv.)

/Max

Fra : Preben Holm

Dato : 28-04-05 19:24

Max[DK] wrote:

> Okay, hvordan fungere det ellers? har den nogle fede effekter eller
> hvor(stobe osv.)

Jeg har ikke haft så meget tid, men perfekt iTTL funktionalitet på selve
kameraet kan jeg absolut ikke klage over!

Synes dog at det er lidt dårligt at "foden" er af plastik - frygter
meget at "hamre" blitzen mod en bordkant eller lign. når jeg vandrer
rundt med den på kameraet - der skal nok ikke meget til at den knækker!