Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede filer - strukturering?
Fra : Dennis Meng

Dato : 14-04-05 13:06

Hejsa,

Spørgsmålet er nok stillet før, men jeg kan ikke umiddelbart finde noget
konkret ved at kigge tilbage i gruppen - så jeg tillader mig at spørge :)

Med tiden får man samlet sig en heeeel del digital fotos, som man ligger på
sin harddisk, i en eller mere eller mindre struktureret struktur.
Jeg har ikke været alt for god til dette, og jeg synes heller ikke jeg har
fundet den "rette" måde at strukturere filerne på.
Jeg har gjort lidt i at lave nogle emne folders, som jeg så inden under har
oprettet div. folders der passer til emnet..... men, hvad gør folk? man har
jo også ofte flere kopier af det samme billede (det originale, det
beskårede, det med boostede farver og måske endda et endeligt til noget
tryk, eller noget til en special ting etc.) ...

Jeg er som sådan ikke interesseret i et program der kan en pokkers masse
smarte finesser etc, men mere interesseret i hvordan andre folk har tænkt på
at lave deres filstruktur
(Ok, jeg kan også været interesseret i at høre om et program, der kan
vedligeholde ens struktur for en på en smart måde måske??)

Håber nogen har nogle gode erfaringer at dele ud af gode råd og ideer
etc....

/Dennis

Fra : Jesper

Dato : 14-04-05 15:38

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vedligeholde ens struktur for en på en smart måde måske??)
>
> Håber nogen har nogle gode erfaringer at dele ud af gode råd og ideer

Hej.

Jeg har gjort følgende i mappen billeder:

Der er en mappe for hver år – heri er der så igen en mappe for "hver
begivenhed" og denne mappe døbes et sigende navn som f.eks. "Jørgens 60 års
fødselsdag" eller "Dyrehaven den xx.xx.xxxx" o.s.v.

Hvis et billede er blevet behandlet, så gør jeg det, at jeg tilføjer et "B"
efter filnavnet for derved at signalere, at dette billede er blevet
behandlet i forhold til original billedet.

Så gør jeg i øvrigt det, at jeg indimellem tager en backup på en ekstern
harddisk, som ligger i min bankboks sammen med negativer fra tidligere
tider.

Mvh

Jesper.

Fra : Holst

Dato : 14-04-05 15:47

Jesper wrote:

> Der er en mappe for hver år – heri er der så igen en mappe for "hver
> begivenhed" og denne mappe døbes et sigende navn som f.eks. "Jørgens 60 års
> fødselsdag" eller "Dyrehaven den xx.xx.xxxx" o.s.v.

Enig. Jeg ynder dig at give mapperne for begivenheder eller hvad det
måtte være navnet "ÅÅMMDD Jørgens 60 års fødselsdag", for så bliver de
sorteret i tidsmæssig rækkefølge og ikke alfabetmæssig rækkefølge. Men
smag og behag - nogen vil måske foretrække det andet.

Fra : [HCS] 4000

Dato : 14-04-05 16:53

Jeg laver min strukturering således.

En hovedmapper for hver år f.eks. 2004 2005 o.s.v.

Under hver hovedmappe ligger en undermapper for hver måned 01 02 03 o.s.v.

Under hver af disse mapper ligger originale optagelser fra tilhørende måned
IMG_0001 IMG_0002 o.s.v

De billeder jeg redigerer lægges i en mappe under 01 (måneden) eller hvilken
måned de tilhører, mappen kaldes Behandlet og billedet bliver 'døbt' f.eks.
Sunrise_0001, hvor nummeret stammer fra originalen.

Specielle begivenheder lægges i mapper under tilhørende måned f.eks.
Fastelavn.

De billeder jeg laver til papirbillede lægges under hver måned i en mappe
kaldet Print. Billedet omdøbes ved blot at sætte et P foran (P_IMG_0001).

For mig fungerer det system. Jeg kan altid finde et bestemt billede
lynhurtigt. Men det er nok ikke for alle, min hukommelse er god til
sammensætte begivenhed/dato, og det er ikke alle som er sådan indrettet. Man
kan kalde det en slags 'Hvornår var de nu det var'.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Pico

Dato : 14-04-05 22:43

[HCS] 4000 wrote:
> Jeg laver min strukturering således.

Pudsig sammenhæng, når jeg læser din beskrivelse skulle man tro du havde
kigget i min Pc
Jeg brugte nogenlunde samme system til analoge negativer og overførte
det så til komputeren, det virker for mig, men der er sikkert nogen der
heller vil kunde finde et givent billed på en anden måde.
Det jeg synes der er fordelen ved "vort" system er at billederne er
samlet indenfor måneder, både orginale og til print, ja så har jeg også
en mappe til Web som jeg også gemmer billeder der sendes over nettet i.
Pico

Fra : Dennis Meng

Dato : 16-04-05 23:08

Nu har jeg fået nogle ideer til hvordan andre gør det, og I har
tilsyneladende success med at holde orden Så er det jo blot et spørgsmål
om for mig, at finde den bedste kombination til mit behov.....

Mange tak for input'ne

/Dennis