Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
resultat af tidligere indlæg "undre mig ov~
Fra : Soliema

Dato : 13-04-05 22:31

Hejsa i gruppen igen...
Så har jeg hygget mig med at lave S/H billeder med afvigende farve, da jeg
syntes at dette ser rigtig godt ud, men fand da hurtigt ud af, at det var
ikke hvilket som helst billede man kunne bruge, fordi jeg syntes at det
bliver flottere, når det kun er en lille bette detajle, som stadig er i
farver..

nåå men her er resultatet, og husk på jeg er en MEGET stor amatør, men jeg
vil gerne havde kritik, da jeg gerne vil lære....

http://www.megapixel.dk/vis/billede/303722/3//hundene.jpg

/Anne Mette

Fra : Holst

Dato : 13-04-05 22:41

Soliema wrote:

> [...]
>
> nåå men her er resultatet, og husk på jeg er en MEGET stor amatør, men jeg
> vil gerne havde kritik, da jeg gerne vil lære....

Det virker ikke ...!

Fra : Anders Lund

Dato : 14-04-05 01:04

"Soliema" <soliema@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse
> Hejsa i gruppen igen...
> Så har jeg hygget mig med at lave S/H billeder med afvigende farve, da jeg
> syntes at dette ser rigtig godt ud,

Jeg har også hygget mig lidt. Fandt et gammelt billede af en rose frem igen.
Syntes selv ret godt om resultatet
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=138883

Mvh
Anders Lund

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 14-04-05 08:29

On Thu, 14 Apr 2005 02:03:54 +0200, "Anders Lund"
<Anders@SLET-DETTEZaim.dk> wrote:

>Jeg har også hygget mig lidt.

Tænk, det har jeg faktisk også
http://www.ejberg.dk/external/dpreview/perle3.jpg

M.v.h. Mikael

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-04-05 09:01

"Mikael Ejberg Pedersen" <mikael@ejberg.no_spam_here.dk> skrev i en
meddelelse news:ct6s51hkf1ffe96t0co4qtuo9no67c2ah3@4ax.com

> Tænk, det har jeg faktisk også
> http://www.ejberg.dk/external/dpreview/perle3.jpg

Og med stor succes.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Holst

Dato : 14-04-05 08:42

Anders Lund wrote:

> Jeg har også hygget mig lidt. Fandt et gammelt billede af en rose frem igen.
> Syntes selv ret godt om resultatet
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=138883

Er det ikke en meget langsommelig affære at skulle følge konturerne af
det, man gerne vil have fremhævet i farver?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-04-05 08:56

Holst wrote:

> Er det ikke en meget langsommelig affære at skulle følge konturerne af
> det, man gerne vil have fremhævet i farver?

Alt er jo relativt, men jeg vil tro at det vil tage max. 1/2 minut at
afmaske rosenblomsten i Photoshop.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-04-05 08:40

Soliema wrote:

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/303722/3//hundene.jpg

Velkommen i den spændende verden af 'mørkekammerleg'.

Om dit billede: Du har en ide, men jeg synes, der er en konflikt. Billedet
fortæller mig først og fremmest en historie om to dejlige hunde, der leger.
Den lille farvede knogle er ikke fokus for noget som helst i billedet - men
sikkert for hundene - hvorfor jeg som betragter forvirres og mangler et sted
at rette opmærksomheden hen. I virkeligheden vil jeg helst se på hundene,
der leger, men du har gennem dit valg af et lille område med en farve
fortalt mig, at jeg skal rette opmærksomheden mod knoglen.

Jeg kan bedre lide teknikken brugt, når man vil have noget til at springe op
i ansigtet på betragter.
Se. f.eks.
http://jan.boegh.net/Album/Natur/slides/_DSC2923%20Gul%20blomst%20i%20ørken.html
og
http://jan.boegh.net/Album/Natur/slides/_DSC2931%20Gul%20blomst%20i%20ørken%202.html
hvor teknikken er brugt.

Prøv i øvrigt at arbejde mere med selve sort-hvidkonverteringen. Der er slet
intet hvidt, men alt over en vis intensitet er af samme grålige farve.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Erik W.

Dato : 14-04-05 09:41

"Jan Bøgh" skrev i news:425e1e67$0$73802$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> der leger, men du har gennem dit valg af et lille område med en farve
> fortalt mig, at jeg skal rette opmærksomheden mod knoglen.

Det er sgu en god analyse. Og jeg er helt enig. Til Soliema: Prøv at bruge
teknikken på hundene, det kunne være interessant at se effekten brugt på
noget som er sort.

> Jeg kan bedre lide teknikken brugt, når man vil have noget til at springe
> [...]

Gode eksempler og fede billeder. Jeg kan bedst lide det sidste selv om det
godt kunne bruge lidt eksperimenteren med beskæringen.

Man kan også bruge det til at dæmpe en for rodet baggrund. Man behøver
heller ikke at tage al farve ud men kan nøjes med at dæmpe farverne lidt for
en lidt mere subtil men stadig effektiv effekt.

Mvh Erik

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 10:32

God analyse Jan.

Efter inspiration af http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=132423
legede jeg også: http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=130279, se
Xtra #3

Mvh. Henrik

Fra : Soliema

Dato : 14-04-05 11:25

> [...]
> slet
> intet hvidt, men alt over en vis intensitet er af samme grålige farve.

okay, jeg forstår godt hvad du mener, men er lidt på bar bund over hvordan
man gør det, har leget lidt med et billede mere, hvad siger det så :
http://www.megapixel.dk/vis/billede/303857/3//mimmi.jpg
jeg er nemlig i tvivl, da hun i forvejen er meget lys, så jeg kan ikke blive
enig med mig selv om, det er rigtig...

/Anne Mette

Fra : Gertmad

Dato : 14-04-05 20:49

Soliema wrote:
> [...]
>
> nåå men her er resultatet, og husk på jeg er en MEGET stor amatør, men jeg
> vil gerne havde kritik, da jeg gerne vil lære....

Hej igen

Lige en variant over samme tema (teknik)

Når du har dit billede - og du har fjernet "låsen" (dobbelklik på
layer), så kan du i Layer menuen vælge "Add layer mask" -> bevare alle,
så får du i Layer paletten en hvid firkant med en kæde til billedet..
Nu kan du - igen med penslen eller et andet maleværktøj - male med sort
- så forsvinder billedet der hvor du maler. Det kan f.eks. bruges til at
lave spændende rammer afhængig af din penseltype eller andre effekter.

God fornøjelse.

Gert Hansen

www.mados.dk

Fra : Gert Hansen

Dato : 14-04-05 06:39

Hej igen

Fint nok, men pas på din farvede detalje ikke bliver så lille at beskueren
overser den.

Hvis du bruger den metode jeg beskrev, kan du eksperimentere med tonen i det
sort/hvide via "skyderne" i Channel Mixer (umiddelbart efter du har fået
konverteret til sort/hvid). Det kan give noget mere "knald" i billedet.

Hilsen

Gert Hansen

www.mados.dk
----