Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Compact Flash og Microdrive
Fra : Jimbo

Dato : 13-04-05 17:02

Jeg har undret mig lidt over det her....

Hvad er forskellen på Compact Flash og Microdrive kort?

Er det det samme?

Hvilken type kort kan jeg kype til mit FujiFilm S7000?

Mvh.

Jimmy

Fra : Brian Lund

Dato : 13-04-05 17:40

> Jeg har undret mig lidt over det her....
>
> Hvad er forskellen på Compact Flash og Microdrive kort?
>
> Er det det samme?
>
> Hvilken type kort kan jeg kype til mit FujiFilm S7000?

Microdrive, er som navnet siger det et lille drev! - Dvs. en lille harddisk.
CF kort er bare ROM, dvs. ikke noget bevægeligt mekanik!

Kan dit kamera tage type-II kort? - Hvis ja, så kan du smide begge dele i,
hvis den kun kan tage type-I er du nødt til at holde dig til alm. CF, men
det er heller ingen ulempe da high-speed CF kort og microdrives vist er
nogenlunde lige hurtige...

Alm. CF er mindre skrøbelige mht. stød og rystelser!

Brian

Fra : Steen Larsen

Dato : 13-04-05 17:51

In article <425d4b4a$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> wrote:

> ROM

Jeg regner med du mener RAM selv om o sidder ret langt fra a på mit
tastatur.
ROM = Read Only Memory

Fra : Brian Lund

Dato : 13-04-05 18:18

> Jeg regner med du mener RAM selv om o sidder ret langt fra a på mit
> tastatur.
> ROM = Read Only Memory

Mjah, jeg er faktisk ikke helt inde i om det er noget ala EEPROM eller om
det faktisk er non-volatile RAM eller hvad det er...

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 13-04-05 18:28

> Mjah, jeg er faktisk ikke helt inde i om det er noget ala EEPROM eller om
> det faktisk er non-volatile RAM eller hvad det er...

Glemte at tilføje: Men fordi CF bliver slidt op formoder jeg at det er ROM
og ikke RAM da de RAM typer jeg kender holder "uendeligt" længe ;)

Brian

Fra : Steen Larsen

Dato : 13-04-05 19:57

In article <425d56ad$0$250$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,

> Glemte at tilføje: Men fordi CF bliver slidt op formoder jeg at det er ROM
> og ikke RAM da de RAM typer jeg kender holder "uendeligt" længe ;)
>

> Brian

Hvem kender nogen som har slidt et op?
Med en MTBF på 1.000.000 timer som svarer til ca. 114 år så kan man vel
dårligt forlange mere

Fra : Brian Lund

Dato : 13-04-05 20:08

ROM

> Hvem kender nogen som har slidt et op?
> Med en MTBF på 1.000.000 timer som svarer til ca. 114 år så kan man vel
> dårligt forlange mere

Mener du ikke 1.000.000 skrivninger? - Det er ihvertfald hvad jeg har læst
om nogle CF kort, mellem 100.000 og 1.000.000 skrivninger!
Ikke at man slider dem op lynhurtigt i et kamera, men hvis man nu fik den
idé at erstatte en harddisk med et CF kort ;)

Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-04-05 20:34

"Steen Larsen" <steen.remove@this.lykking.dk> wrote in message

> Hvem kender nogen som har slidt et op?
> Med en MTBF på 1.000.000 timer som svarer til ca. 114 år så kan man vel

Du kender ikke mig. Jeg har for ca 2 år siden testet en del flash kort til
industriel anvendelse, med det formål at finde levetiden. Og den ligger (for
de typer jeg testede) på mellem 1.5 og 2 mill skrivinger på samme adresse.
Heldigvis sidder der en fornuftig controler i kortet, der sørger for at
fordele skrivningerne nogenlunde jævnt, så man ikke slider een adresse op.
Derfor lever kortene væsenligt længere, men controlleren mapper de døde
områer ud. Dermed bliver kortets kapacitet mindre med tiden. Det sker dog
ikke før du har slidt adskillige lukkere op i kameraet. Læsninger fra kortet
har ingen grænser.

Memory typen hedder flash prom (programmable, read only) og er ikke en RAM.
Den husker selv om der ikke er batteri i den.

Bo //

Fra : Steen Larsen

Dato : 13-04-05 21:40

In article <425d7434$0$13772$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote:

> [...]
> de typer jeg testede) på mellem 1.5 og 2 mill skrivinger på samme adresse.

OK, jeg mente om der er nogen der slidt et op i et digital-kamera og dit
vidne underbygger min formodning om at det er det ingen som gør.
Var disse kort industrial grade?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-04-05 22:26

> OK, jeg mente om der er nogen der slidt et op i et digital-kamera og dit
> vidne underbygger min formodning om at det er det ingen som gør.

Jo, som skrevet står: lukkeren og al mekanikken er sikkert slidt op inden
kortet.

> Var disse kort industrial grade?

Ja, i den dyre ende.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-04-05 21:00

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> wrote in message

> Mjah, jeg er faktisk ikke helt inde i om det er noget ala EEPROM eller om
> det faktisk er non-volatile RAM eller hvad det er...

Det er, som navnet CF (Compact Flash) antyder, hvad man kalder Flash memory.
Se f.eks.
http://www.intel.com/design/flash/index.htm?iid=embnav1+flash&
http://www.amd.com/us-en/FlashMemory/ProductInformation/0,,37_1447,00.html
http://www.atmel.com/products/Flash/
for yderligere information.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Futte

Dato : 13-04-05 17:44

"Jimbo" <scheel@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det det samme?
>
> Hvilken type kort kan jeg kype til mit FujiFilm S7000?

Hej.

Microdrive er en lille harddisk med en roterende plade, Compact Flash har
ingen bevægelige dele, og er derfor meget mere robust.

Til S7ooo kan du bruge både Xd picture card og Compact Flash

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-04-05 17:55

Futte skrev bl.a.:

>Microdrive er en lille harddisk med en roterende plade, Compact Flash har
>ingen bevægelige dele, og er derfor meget mere robust.

Det aktuelle nummer af Digital Foto udsatte 5 kort-typer for 7 tests:

- frit fald på gulv fra 1,5 m
- 3 timer ved 80 grader
- 6 timer ved -18 grader
- 2 timer i vand
- frit fald på fliser fra 10 m
- maskinvask med 90 grader med vaskemiddel og hård centrifugering
- 1 hårdt salg med hammer

CF klarede de 6 første, Microdrive klarede ingen.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 13-04-05 18:22

> Det aktuelle nummer af Digital Foto udsatte 5 kort-typer for 7 tests:
>
> - frit fald på gulv fra 1,5 m

Ja det har mit kingston elite pro også klaret et par gange, godt jeg ikke
har microdrive ;)

> - 6 timer ved -18 grader

Meget aktuelt hvis man f.eks. skal til Grønland!

> - 2 timer i vand
> - frit fald på fliser fra 10 m
> - maskinvask med 90 grader med vaskemiddel og hård centrifugering

Utroligt at CF kortene overlevede dét...

> - 1 hårdt salg med hammer

Kunne de bare ikke li dem, eller var de _meget_ optimistiske? - Jeg kender
ikke noget medie der ville overleve sådan en behandling!

Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-04-05 20:35

> Ja det har mit kingston elite pro også klaret et par gange, godt jeg ikke
> har microdrive ;)

> Meget aktuelt hvis man f.eks. skal til Grønland!

-så køber du et kort af "industrial grade". De er specificeret fra -40
grader. Kamera og batterier er et større problem.

Bo //

Fra : Casper

Dato : 14-04-05 08:02

On Wed, 13 Apr 2005 19:22:10 +0200, "Brian Lund"

Hvad med en avis?

/Casper

Fra : Brian Lund

Dato : 14-04-05 14:32

> Hvad med en avis?

Lager-medie that is, men det kan man vel også kalde en avis ;)

Brian

Fra : HKJ

Dato : 13-04-05 19:04

Peter Loumann wrote:
> [...]
> - 1 hårdt salg med hammer
>
> CF klarede de 6 første, Microdrive klarede ingen.

Hvor mange af prøverne klarede kameraet?

Fra : Steen Larsen

Dato : 13-04-05 19:32

In article <6hjq51tjl78jio168s8r4u27221gfkd2cu@4ax.com>,
Peter Loumann <me@privacy.net> wrote:

> CF klarede de 6 første, Microdrive klarede ingen.

Jeg kan have læst den forkert men for mig så det ud som MD ikke klarede
den første og dermed diskvalificeredes til resten af prøverne.

Fra : KASO

Dato : 14-04-05 07:22

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Det aktuelle nummer af Digital Foto udsatte 5 kort-typer for 7 tests:
>
> - frit fald på gulv fra 1,5 m
> - 3 timer ved 80 grader
> - 6 timer ved -18 grader

OK så langt - disse ting kan forekomme, hvis man ikke tænker sig om - men
hvordan tager kameraet disse test?

> - 2 timer i vand
> - frit fald på fliser fra 10 m
> - maskinvask med 90 grader med vaskemiddel og hård centrifugering
> - 1 hårdt salg med hammer

Komplet uinteressant - hvor ofte forekommer det - og hvor ofte har man brug
for disse "egenskaber"?

> CF klarede de 6 første, Microdrive klarede ingen.

Mon dog? Jeg tror ikke, at 3 timer á 80 gr. eller 6 timer á -18gr. vil skade
et MD permanent - men de var måske startet med at smide med kortet - eller
vaske det først - og så havde de ikke et kort til de næste tests?

Jeg bruger både MD og alm. CF kort - og har ikke problemer med nogen af
dem - men jeg mishandler heller ikke mit udstyr.