Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
undre mig over nogen billeder !
Fra : Soliema

Dato : 13-04-05 09:30

hejsa i gruppen..
nu har jeg kigget med her inde i længere tid, og har altid undret mig over
nogen af de billeder som bliver linket til...
Det er de billeder, hvor der er i S/H med noget af billedet er i farver,
hvordan søren gør man det ??
det kan give en meget spændende udtryk til billede, men er det program eller
selve kameraet, som kan det ??

/Anne Mette

Fra : Holst

Dato : 13-04-05 09:42

Soliema wrote:

> [...]
> hvordan søren gør man det ??
> det kan give en meget spændende udtryk til billede, men er det program eller

Ja, det kan give en helt speciel og meget kraftig effekt.

Det er helt klart et program, hvori man efterfølgende bearbejder
billedet. PhotoShop kan helt sikkert gøre det, men spørg mig ikke
hvordan, idet jeg intet kender til PhotoShop.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-04-05 09:48

Soliema wrote:
> [...]
> farver, hvordan søren gør man det ??
> det kan give en meget spændende udtryk til billede, men er det
> program eller selve kameraet, som kan det ??

Det er noget, man laver i efterbehandlingen af billedet - Photoshop,
Paintshop, Micrographx Picture Publisher, Picasa m. fl.

Hvis du linkede til et eksempel, er det lettere at give dig en ide om,
hvordan det er lavet.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Holst

Dato : 13-04-05 09:51

Jan Bøgh wrote:

> Hvis du linkede til et eksempel, er det lettere at give dig en ide om,
> hvordan det er lavet.

Kig på det forrige emne, postet af René Ernst Nielsen om hans
malerserie. Her er det sidst billede et sådant og sikkert det, der har
afstedkommet spørgsmålet i denne omgang.

Fra : Soliema

Dato : 13-04-05 10:10

> Kig på det forrige emne, postet af René Ernst Nielsen om hans malerserie.
> Her er det sidst billede et sådant og sikkert det, der har afstedkommet
> spørgsmålet i denne omgang.

Nemlig, det var dette billede, som fik min nysgerrighed til at bryde ud, da
jeg tit har undre mig over det...
Altså, jeg har selv photoshop CS, men har aldrig faldet over noget, som
kunne det, så det var derfor jeg spurgte

/Anne Mette

Fra : Holst

Dato : 13-04-05 10:34

Soliema wrote:

> [...]
> Altså, jeg har selv photoshop CS, men har aldrig faldet over noget, som
> kunne det, så det var derfor jeg spurgte

Jeg har ingen idé om, hvordan det foregår. Det er sikkert en simpel
funktion i PhotoShop at konvertere et billede fra farve til s/h. Det kan
de fleste billedbehandlingsprogrammer sikkert klare.

Jeg kunne så forestille mig, at man i et bedre program kunne udvælge et
område af billedet, f.eks. den venstre halvdel, og så lade
konverteringen kun finde sted for denne halvdel.

I dette tilfælde har man vel udvalgt området rundt om maleriet og
konverteret dette område.

Men jeg aner det ikke. Jeg gætter bare

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-04-05 10:45

Soliema wrote:

> [...]
> Altså, jeg har selv photoshop CS, men har aldrig faldet over noget,
> som kunne det, så det var derfor jeg spurgte

Piece of cake!

Der er mange veje, der alle fører til Roma - her er én måde at gøre det på:
Når du har det oprindelige billede indlæst i Photoshop så:
1) Dubler laget (kan du ikke se lagboksen, så tryk på F7) ved at højreklikke
på baggrundslaget og vælge 'dubler lag'
2) Klik på kopilaget, hvorved dette bliver aktivt for redigering.
3) Brug et maskeværktøj til at afmaske det, du vil have til at beholde
farven.
4) Når masken er placeret, så slet indholdet (tryk på Del).
5) Gør så laget SH på den måde, som du nu foretrækker det.
Herved har du et SH lag med et hul, der hvor den farvede del fra
baggrundslaget skinner igennem.

Det var blot en måde at gøre det på.

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Casper

Dato : 13-04-05 11:37

On Wed, 13 Apr 2005 11:45:16 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

> [...]
>5) Gør så laget SH på den måde, som du nu foretrækker det.
>Herved har du et SH lag med et hul, der hvor den farvede del fra

En anden måde (med lidt flere muligheder) er at maske det ønskede
objekt ud (fx. et ansigt) og "invertere" sin maske. Herved er alt
undtagen ansigtet masket ud.

Vælg så justering af saturation (afhænger af program) og skru ned for
farverne. Man kan så gøre alt, udenom ansigtet, nøjagtig så S/H som
det ønskes.

Det kan være en sjov effekt at nedtone farverne så meget så man stadig
kan se farverne, men de ser S/H ud... eller fjerne alle grønne og blå
farver så kun den røde er tilage... Hvem husker ikke effekten fra
"Schindlers Liste" med pigen i den røde frakke...

Håber du kan bruge lidt af ovenstående.

/Casper

Fra : Holst

Dato : 13-04-05 12:19

Casper wrote:

> [...]
> farver så kun den røde er tilage... Hvem husker ikke effekten fra
> "Schindlers Liste" med pigen i den røde frakke...

Ja, en stærk effekt, som jeg slet ikke synes, at Spielberg fik udnyttet
godt nok. Mest af alt virkede det som en gimmick, synes jeg.

Fra : Soliema

Dato : 13-04-05 12:27

> [...]
> farver så kun den røde er tilage... Hvem husker ikke effekten fra
> "Schindlers Liste" med pigen i den røde frakke...

Hejsa Casper...
Tak, dette kunne jeg få til at virke, det er jo sikkert mig, som var på gale
veje før...

/Anne Mette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-04-05 14:05

Casper wrote:

> En anden måde (med lidt flere muligheder) er at maske det ønskede
> objekt ud (fx. et ansigt) og "invertere" sin maske. Herved er alt
> undtagen ansigtet masket ud.

Nej, det giver mig bekendt ikke flere muligheder. Om du arbejder i lag eller
bare på det flade billede handler mere om muligheden for at tænde, slukke og
justere på effekterne efterhånden. Du kan nøjagtig det samme.

> Vælg så justering af saturation (afhænger af program) og skru ned for
> farverne. Man kan så gøre alt, udenom ansigtet, nøjagtig så S/H som
> det ønskes.

Jeg ville nok vælge en anden måde at konvertere til S/H på - men det er der
skrevet masser af sider om. Prøv at google på 'black and white conversion'
eller bare 'B&W conversion'

Et værktøj til konvertering kan findes her:
http://www.thelightsright.com/DigitalDarkroom/PhotoshopTools/TLRB&WConversion.htm

På samme site er der en glimrende gennemgang af
konverteringsproblematikkerne.

vh
Jan

Fra : Casper

Dato : 13-04-05 15:34

On Wed, 13 Apr 2005 15:04:42 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Nej, det giver mig bekendt ikke flere muligheder. Om du arbejder i lag eller
>bare på det flade billede handler mere om muligheden for at tænde, slukke og
>justere på effekterne efterhånden. Du kan nøjagtig det samme.

Du har ret. Men for en nybegynder som ikke har den store erfaring med
lag, virkede det nemmere at forklare de "flere muligheder". Jeg synes
umiddelbart ikke at metoden med at klippe en del af et billede ud, og
lade det underliggende lag "skinne igennem" er specielt elegant. Men
hvis det er sådan det skal gøres så fint nok.

>Jeg ville nok vælge en anden måde at konvertere til S/H på - men det er der
>skrevet masser af sider om. Prøv at google på 'black and white conversion'
>eller bare 'B&W conversion'

Det var jo netop meningen at man kunne skrue ned for farverne. Det var
ikke en opskrift på en B/W konvertering. Effekten kan være ret flot
(på de rigtige billeder) hvis f.eks. en baggrund bliver NÆSTEN
sort/hvid...

/Casper

Fra : Peter T.

Dato : 13-04-05 11:10

Soliema leverede følgende historie fra de varme lande:

> Nemlig, det var dette billede, som fik min nysgerrighed til at bryde
> ud, da jeg tit har undre mig over det...

Pærenemt. Her er en ekstrem simpel måde, at lave det på.

Brug dit lasso-tool til at omkranse billedet på væggen. Invertér så det
valgte areal, så alt andet end billedet, vælg desaturate i menuen image->
adjustment og vupti - alt udenom billedet er i gråtoner.

--
Folk er sære... de brokker sig over prisen på 1 l. benzin,
men betaler gladeligt 14 kr for en ½ l. postevand.

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-05 10:20

"Soliema" <soliema@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan søren gør man det ??
> det kan give en meget spændende udtryk til billede, men er det program

Hej Anne Mette

Der er mange måder at gøre det på, men én af de hurtige forklaringer kunne
være:
Lav en kopi af laget med billedet. Kopien ændrer du til s/h. Derefter mærker
du det af, der skal være i farve og sletter det fra det sort-hvide lag, og
der er opstået et hul, som du kan se det farvede billede igennem. Du kan
også bruge viskelæderet. En simpel men effektiv måde...
Der er også mulighed for at anvende masker osv...

Claus

Fra : Soliema

Dato : 13-04-05 10:48

> [...]
> også bruge viskelæderet. En simpel men effektiv måde...
> Der er også mulighed for at anvende masker osv...

Hejsa Claus.

1000 tak for det, jeg ved lige hvordan man gør det nu...!
også tak for de andre indlæg, nu skal jeg så bare havde taget nogen
billeder, hvor det kan bruges
Det skal jo prøves

/Anne Mette

Fra : Soliema

Dato : 13-04-05 11:22

> [...]

Åh kender i det, at "lortet" ikke vil, som en selv, nu har jeg prøvet alle
forslag, men det vil bare ikke som mig.

Claus : dit forslag, gør at selve det orginale billede, bliver sort/hvid,
selv om jeg har kopiert billede og står på dette layer.

Jan : jeg har prøvet at markere det, som skal blive i farve, men det hele
bliver sort/hvidt.

Peter : hvor i adjustment, skal jeg trykke, da der er flere forskellige
muligheder ??

Mange opgivende suk fra
Anne Mette

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-05 11:24

> Claus : dit forslag, gør at selve det orginale billede, bliver sort/hvid,
> selv om jeg har kopiert billede og står på dette layer.

Du skal sørge for at markere det lag, som du vil gøre noget ved, inden du
konverterer. Det er det lag, der er "blåt"

Claus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-04-05 14:08

Soliema wrote:
> "Soliema" <soliema@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse

> Jan : jeg har prøvet at markere det, som skal blive i farve, men det
> hele bliver sort/hvidt.

Det er vigtigt at du gør de på kopilaget og så husker at slette det
afmaskede. Derved bliver der et hul i kopilaget så du kan se gennem det ned
på originalbilledet. Det er kopilaget, der skal gøres til SH og det
originale farvebillede ses så gennnem hullet.
I virkeligheden er Claus' og min metode den samme blot beskrevet med andre
ord.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Brian Lund

Dato : 13-04-05 12:34

> [...]
> hvordan søren gør man det ??
> det kan give en meget spændende udtryk til billede, men er det program

Jeg bruger Paintshop Pro og plejer at gøre følgende;
Åbner billedet to gange, konverterer det ene til S/H, bruger clone-tool til
at klone noget fra det farvede billede over på S/H, eller omvendt :)

Brian

Fra : Gertmad

Dato : 13-04-05 17:32

Soliema wrote:
> [...]
> hvordan søren gør man det ??
> det kan give en meget spændende udtryk til billede, men er det program eller

En mere kretiv vej er i PhotoShop følgende:

Åbn billdet (RGB) -> i Layer dobbeltklik på Baggrundslag (så låsen fjernes).

Nederst i Layer panelet klikkes på den runde cirkel der er farvet halvt
sort-halvt hvid -> i menuen der åbnes vælges Channel Mixer -> nederst
sættes et flueben i Monocrome (så bliver billedet til sort/hvid).
Billedets toner kan evt. justeres i de tre kanaler - summen skal helst
ende omkring de 100%. I Layer panelet er der nu kommet et nyt lag med
dels den runde "dims" der er halvt sort og halvt hvid og en kæde til et
rent hvidt lag (firkant).

Nu kan du med penselværktøjet (sort som forgrundsfarve) male det der
skal være farvet, idet penslen maler de oprindelige farver tilbage der
hvor du maler.

Hilsen
Gert Hansen

www.mados.dk

Fra : Soliema

Dato : 13-04-05 18:24

> [...]
> være farvet, idet penslen maler de oprindelige farver tilbage der hvor du

Hej Gert
endelig en metode, som selv jeg kunne fatte
takker mange gange

/Anne Mette

Fra : Gertmad

Dato : 13-04-05 19:59

Soliema wrote:

> Hej Gert
> endelig en metode, som selv jeg kunne fatte
> takker mange gange
>
> /Anne Mette

Your welcome - og så glæder vi (jeg) os til at se nogle af dine
mesterværker.

Gert Hansen

www.mados.dk

Fra : Casper

Dato : 14-04-05 08:15

On Wed, 13 Apr 2005 18:32:01 +0200, Gertmad <gert@FJERNmad.dk> wrote:

> [...]
>
>Nu kan du med penselværktøjet (sort som forgrundsfarve) male det der
>skal være farvet, idet penslen maler de oprindelige farver tilbage der

Wow... den kendte jeg ikke. Tak for den!

/Casper