Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forkortelser på objektiver - hjælp
Fra : Peter

Dato : 11-04-05 22:36

Hej,

jeg har lige købt et Pentax Ist DS kamera og leder efter nogle linser.

Sigma laver en del Pentax linser, men hvad betyder forkortelserne ?

Eksempel
Sigma EX 28-70/2,8 DF

Jeg er naturligvis med på 28-70/2,8 men hvad med "DF" - nogle gange står der
DC eller DG - hvad betyder det ?

tak

Fra : Carsten Kolind

Dato : 11-04-05 23:04

Hej Peter

Tillykke med dit nye camera.
Du kan læse om forkortelserne på www.sigmaphoto.com

Hilsen
Carsten

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-04-05 04:32

Peter wrote:
> [...]
> Sigma EX 28-70/2,8 DF
>
> Jeg er naturligvis med på 28-70/2,8 men hvad med "DF" - nogle gange står der

Find den Danske importørs site (husker ikke) der står det.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 12-04-05 05:39

> Peter wrote:
> Find den Danske importørs site (husker ikke) der står det.

Den er her : http://www.fovitech.dk/fotodok/sigma/sigmobj/index.htm

mvh Gerner

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-04-05 06:00

In article <425aedab$0$268$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Peter wrote:
> [...]
> Sigma EX 28-70/2,8 DF
>
> Jeg er naturligvis med på 28-70/2,8 men hvad med "DF" - nogle gange står der

DC eller DG betyder den kun virker på digitale kameraer.
Den anden betyder de har lagt en coating på bagerste linselement. De har
næsten alle objektiver til DG (?) på seneste messe. Det ligner et salgstrick
for at se om de kan få folk til at opgradere for 2 bogstavers skyld.

Fra : Brian Lund

Dato : 12-04-05 06:43

> [...]
salgstrick
> for at se om de kan få folk til at opgradere for 2 bogstavers skyld.

Sådan som jeg forstår hvad der står på sigmaphoto.com er DC kun til DSLR
mens DG også _kan_ bruges på film analog men er optimeret til digital...

Brian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-04-05 16:21

In article <425b5fe2$0$203$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Brian Lund wrote:

> Sådan som jeg forstår hvad der står på sigmaphoto.com er DC kun til DSLR
> mens DG også _kan_ bruges på film analog men er optimeret til digital...

DG betyder de har brugt 2 kr på at coate bagerste linseelement.
Skulle betyde at reflektioner fra glaspladen foran sensoren ikke
sendes tilbage. Så de er ikke specielt optimerede til digital, da
fænomenet også kan optræde på film.

Nu mangler vi bare DG kameraer, altså hvor filteret foran sensor er
coated.