Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gode råd ved køb af brugt objektiv.
Fra : Magnus

Dato : 11-04-05 13:22

Jeg står for at skal købe et brugt objektiv til mit Canon 20D kamera.
Derfor er der nogen som har erfaring med det og kunne give mig nogle råd til
hvad jeg skal kontrollere og se efter når jeg tager ud og ser på det selve
objektivet?

/Magnus

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-04-05 15:39

"Magnus" <arnason@email.dk> wrote in message
> [...]
til
> hvad jeg skal kontrollere og se efter når jeg tager ud og ser på det selve

Allerførst skal du tjekke dets kosmiske side, ser det ud til at have været
brugt som kasteskyts så hold dig fra det. Ridser og små ting er ikke noget
problem det får sådanne objektiver.

Kig på frontlinsen og tjek efter ridser evt. udendørs i godt lys eller i et
godt belyst rum så du kan se alle tingende, så skal du tjekke baglinsen
ligeledes efter ridser, støv kan børstes væk.

Så skal du mærke om zoomen går jævnt og blødt, en zoom der går jævnt er
virkeligt godt bygget og går den ikke jævnt betyder det ikke at der er noget
galt, det er bare ikke så godt bygget. En hård zoom betyder at det er svært
at zoome hurtigt men også at hvis kameraet står på stativ med objektivet
nedad så vil det ikke falde i zoom området. De fleste zooms idag er bygget
sådan når man zoomer så skifter objektivet størrelse enten bliver længere
eller kortere, du vil i de fleste tilfælde kunne trække i frontlinsen og
derved hive i zoomen. En blød zoom bliver for det meste brugte i interne
zooms som f.eks Sigma 70-200 f/2.8 den zommer internt og har ikke tunge
linse elementer inden i derfor kan den have en blød og hurtig zoom der gør
den interessant til pressebrug. Hvis zommen går bare en smule sløjt eller
ujævnt med små hak så skal du passe på så kan der sidde støvsamlinger eller
sandkorn i zoomsystemet.

Så skal du tjekke fokus, både på kamera med autofokus og manuelt. Den
manuelle fokus burde køre helt glat uden problemer, larmer/rasler den er der
sikkert noget løs så skal du passe på. Når fokuseringen kører glat og
problemfrit er der ingen fare på færde. Det skal siges, er der først sand
eller støj i zoom og fokus systemet så kan det lettere snige sig ind i
objektivet og så skal det sendes til reperation for at få det ud. På
kameraet skal fokusen helst være hurtigt og præcis for at få taget sine
billeder så hurtigt som muligt. Her det vigtigt at zommen ikke stopper med
et klak.

Disse lyd eksempler er fra du trykker på fokusknappen til den har fundet
fokus punkt

Fokusen er god når det lyder sådan:

-h

Fokusen er dårlig når det lyder sådan

klankzzklank
el
ssssssscccccchhhhhhshunk
el
zzklanktjank

Håber du kan følge mig i hvad jeg mener. Desuden må fokus ringen aldrig
sætte sig fast da du så ødelægger både fokusmotor og objektiv.

Så skal du holde objektivet op mod en lampe og kigge igennem det, og se
grundigt efter støv og skidt inde i objektivet. Kig også igennem det med et
kamera og be om at tage et billede med det mod en blå himmel og tjek om der
sidder ting inde i objektivet og se efter bestemte former for pletter og
sammenlign med de billeder der er at finde på denne guide
http://www.photo-gallery.dk/pletter/plet.html

Mvh
Simon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-04-05 15:51

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> wrote in message
> [...]
> godt belyst rum så du kan se alle tingende, så skal du tjekke baglinsen
> ligeledes efter ridser, støv kan børstes væk.

En halogenspot er det allerbedste til at se ridser og støv med. Ved
objektiver, der har levet i varme og fugt, kan der i visse tilgælde være
mug/svamp i det. Ses også let med en halogenspot.

Check også blænden, om den er ren og tør, eller der er oliespild på den. Den
skal også arbejde præcist. Ingen blade, der hænger. Den skal reagere let og
hurtigt på nedblænding, når spejlet i kamerahuset går op.

Se også efter fatningen: den fortæller meget om brugeren: snavset og slidt
eller ren og pæn?

Endelig er der den mulighed at bruge næsen. Rygerobjektiver har ofte en tynd
belægning på glasfladerne.

Bo //
-har handlet brugt optik mange gange.

Fra : Thomas

Dato : 11-04-05 20:16

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> wrote in message

Med den slags anbefalinger må du jo reelt fraråde, at man køber brugte
objektiver på f.eks. Ebay.de

Jeg er selv på jagt efter en 300 mm Nikon og udvalget er langt større på
Ebay end i f.eks. Den Blå Avis. Men den slags test du beskriver kræver jo at
objektivet er inden for rækkevidde.

Mvh.
Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-04-05 20:23

"Thomas" <tsFJERN@tschmidt.dk> wrote in message
> [...]
> Ebay end i f.eks. Den Blå Avis. Men den slags test du beskriver kræver jo

eller at man kan skaffe tilstrækkeligt med billeder, og at man undersøger
hvem sælgeren er. Jeg har selv købt en del brugt optik på eBay.de og kun
fået 1'ste klasse. Jeg har med vilje undgået alt, der så bare det mindste
mistækneligt ud. Mangelfulde beskrivelser, mangel på stelnumre, dårlige
forklaringer. Der er kun een måde: spørg meget, og få nærbilleder. Vurdér
sælgeren lige som du vurderer optikken.

Bo //

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-04-05 21:13

> [...]
> Ebay end i f.eks. Den Blå Avis. Men den slags test du beskriver kræver jo

Og dog ikke. Selv køber jeg tit objektiver via nettet dog med en af sælger
udfærdiget beskrivelse. Og så sikrer jeg mig at er det ikke i
overenstemmelse med sælgers beskrivelse så kan jeg levere det tilbage, det
pludselig besværligt når objektivet kommer fra USA eller Hong kong og er
brugt, så er der en fare for at sende det tilbage.

Når jeg får objektiver fra en sælger der efter mine kritik punkter virker
pålidelig så går jeg som regel ikke galt i byen, en gang fik jeg et Sigma
400 mm objektiv der larmede som bare pokker i det det fokuserede, og fokus
ringen hoppede lidt frem og talbage efter fokuseringen var stoppet, dog
satte det sig aldrig fast eller fokuserede upræcist, men det med larmen har
været et kndetegn på Sigmas ældre modeller, men ikke med fokusring-slør, det
gjorde mig lidt betænkelig da sælger havde nævnt at det var i tip top stand,
så ham handler jeg aldrig mere med. Jeg vælger som hoved regel at sige alt
under 2000 kan man godt være lidt let ved, men over 2000 så skal det enten
være nyt eller jeg skal se det. og som Bo skriver benyt halogen spots til at
finde fejl, støv osv.

Det er ikke tilrådeligt aat købe på ebay bare fordi det er billigere, jeg
valgte selv da jeg købte mit kamera at give 1500 mere for det og købe det i
danmark i stedet for på ebay da jeg så var sikker på hvilken stand det var
i. Men det er heller ikke frarådeligt at købe på ebay, man skal bare sikker
på at handel uden at se tingende er en farlig ting ligegyldig hvor godt man
kender personen man handler med eller under hvilke love man er beskyttet.

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-04-05 09:05

Simon Nielsen wrote:

> Det er ikke tilrådeligt aat købe på ebay bare fordi det er billigere,

Så kan jeg godt nok ikke lige se formålet med det!

Jeg vil personligt helt afgjort ikke fravælge eBay - jeg har efterhånden
købt en del og har endnu aldrig oplevet problemer mht. at effekterne har
levet op til beskrivelsen.
På den anden side set, skal man gøre sig klart, at risikoen naturnødvendigt
må være større end i en forretning. Når man sender 1000 Euro afsted via en
bankoverførsel kigger man naturligvis spændt efter postkassen.
Der en nogle, der hævder at tyskerne er til bøjelig til at undersælge. Er
der 'kleine kratzen', så kan man roligt gå ud fra, at de virkelig er
'kleine'. Benytter man derimod UKudgaven af Ebay skulle det modsatte være
tilfældet - altså at sælger var tilbøjelig til at underdrive fejl.

Hermed har jeg så givet mit bidrag til fordomme om tyskeres henholdsvis
englænderes nationalkarakter

vh
Jan

--