Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotostafet Uge 14 Resultattråd (Navn)
Fra : Simon Nielsen

Dato : 08-04-05 14:15

Emnet for denne uge har været "naturens hånd"

jeg udnævner en vinder søndag aften kl. 20 eller deromkring. Billeder postet
efter kl. 10 søndag formiddag deltager uden for konkurrence. Billeder skal
være taget i perioden fra den 1. offentliggørelse af emnet den 21. marts og
indtil den 10. april om morgenen. Så er der givet lidt spillerum på reglerne
for stafetten. Der bliver postet en resultattråd torsdag eftermiddag/aften.

Jeg forventer et billede der viser noget om hvad naturen gør og ikke blot et
dyrebillede. Det kan f.eks. være et væltet træ fyldt med mos, svampe og råd.
I finder nok selv på bedre eksempler og jeg glæder mig til at se hvad i
finder på alle sammen.

Jeg håber at alle deltager jo flere jo bedre, også jer der var med til at
starte fotostafetten i sin tid.

Ellers følger vi regler for fotostafetten som kan findes her
http://www.fotostafetten.dk/Regler.php

Der kan uploades billeder fotokritik, egne sider og andre billedsider eller
i dk.binaer.

Mvh
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-05 14:22

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse

> Emnet for denne uge har været "naturens hånd"

> Jeg håber at alle deltager jo flere jo bedre, også jer der var med til at
> starte fotostafetten i sin tid.

Jeg forsøger så at lægge ud med dette billede:

http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-42

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Food_life

Dato : 09-04-05 06:25

On Fri, 8 Apr 2005 15:22:06 +0200, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>Jeg forsøger så at lægge ud med dette billede:
>
>http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-42

Et godt foto med nogle dejlige markante farver.

MVH

Mogens

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-04-05 13:29

"Food_life"

> Et godt foto med nogle dejlige markante farver.

Det er noget sludder at fyre af. -max-

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-04-05 10:11

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> Jeg forsøger så at lægge ud med dette billede:
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-42

Pænt foto, det har meget rene linjer og dejlige fyldige farver der bare
fremhæver regnbuen endnu mere. Billedet i sig selv er også godt taget og jeg
må sige det lever helt op til forventningerne om denne uges emne,

Mvh
Simon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-04-05 13:12

"Buffy"

> Jeg forsøger så at lægge ud med dette billede:
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-42

Du har brugt noget auto farve/kontrast justering - det er
aldrig en god ide, brug dine øjne istedet for og gør det
manuelt.
Hvad er det for mørke hjørner, har du filter på.?
Billedet står virklig dårligt, det er uskarpt, det er
kornet og farverne er helt ude i skoven. Jeg tror
for så vidt ideen er ok og du nok med lidt mere
følsom efterbehandling vil kunne få noget interessant
ud af det. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 16:19

-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> "Buffy"

> Du har brugt noget auto farve/kontrast justering - det er
> aldrig en god ide, brug dine øjne istedet for og gør det
> manuelt.

Det vil jeg skam også gerne, men har som sagt ikke styr på alle kameraets
muligheder endnu og hvordan det kan udnyttes. Læser stadig på lektien.
Synes at billedet fik mere liv ved hjælp af stretch detail justeringen, men
det er jo nok også et spørgsmål om smag.

> Hvad er det for mørke hjørner, har du filter på.?

Ikke så vidt jeg ved ??

> [...]
> for så vidt ideen er ok og du nok med lidt mere
> følsom efterbehandling vil kunne få noget interessant

Ok, tak for din kommentar.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-04-05 16:45

Buffy wrote:

> Jeg forsøger så at lægge ud med dette billede:
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-42

Og billedmæssigt er det, på trods af de tekniske mangler, langt mere
spændende end det meste vi ser. Linierne,kompositorisk, farverne
(overdrevne, godt nok) og den grafiske effekt. Har du det liggende i den
fulde opløsning, bør du rode mere med det. Det fortjener det

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-04-05 18:50

On Fri, 8 Apr 2005 15:22:06 +0200, Buffy wrote:

> Jeg forsøger så at lægge ud med dette billede:
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-42

Ideen i billedet synes jeg er helt fin. Farverne har fået lidt for meget
knald på årstiden taget i betragtning sammen med er det er uskarpt -
regnbuen burde være skarp da jeg mener at det er den centrale del af
billedet. Der er også meget støj i billedet, men gør ikke så meget.
Hvilken iso er det taget på? Også burde det være beskåret lidt så de mørke
hjørner kom væk.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 21:17

Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> billedet. Der er også meget støj i billedet, men gør ikke så meget.
> Hvilken iso er det taget på? Også burde det være beskåret lidt så de mørke

Har nu lagt et billede i binaer med billedets oprinelige farver, hvor jeg
også har beskåret lidt, så de mørke hjørner burde være kommet væk.

Har ikke fundet ud af, hvad iso det er taget på. Har svjv ikke kunne kommet
til, at pille ved den indstilling endnu, så det må muligvis være den iso,
som fabrikken har sat kameraet på ? Hvad burde den have været sat til ?
Kan godt se at der er noget støj på billedet. Hvad skyldes det ?
Har nemlig taget en masse andre billeder, som har været pænt skarpe og uden
støj, men jeg kløjser stadig rundt i alle indstillingerne, og det går så
galt ind imellem.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Erik JP

Dato : 09-04-05 19:33

> Jeg forsøger så at lægge ud med dette billede:

> [...]

Jeg synes det er velkomponeret, men der er lige en tand for meget farve på,
selv om jeg kan lide den fremhævede regnbue. Billedet er generelt bare for
uskarpt og så er der de mørke hjørner.

hilsen
Erik JP

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 10-04-05 07:58

Buffy wrote:

> Jeg forsøger så at lægge ud med dette billede:
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-42

Buffy, motivet er godt men kan sagtens strammes lidt op, du har fået
skruet lidt for meget op for farverne, og har ikke fået regnbuen til at
stå skarp, hvilket jeg vil mene er et most i den slags billeder, du kan
sikkert redde den i ps, men det er jo for sent nu til konkurrencen.

Tommy

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 10-04-05 15:35

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote:

>Jeg forsøger så at lægge ud med dette billede:
>
>http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-42

Idé, sted og tidspunkt er absolut gode.
Men som andre har skrevet, så er farverne lidt for kraftige.
Jeg har det også lidt dårlige med hegnet i nederste venstre hjørne.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-04-05 17:27

Buffy wrote:

> Jeg forsøger så at lægge ud med dette billede:
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-42

Motivet er sjovt, men det er noget blegt og diffust. Prøv at skrue lidt ned
for lysstyrken i efterbehandlingen.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-04-05 03:32

"Simon Nielsen"
> Emnet for denne uge har været "naturens hånd"

Ved ikke om det helt lever op til emnet, en lille rovfyr.
http://www.amarzone.dk/natur.html

Fra : Food_life

Dato : 09-04-05 06:22

On Sat, 9 Apr 2005 04:31:46 +0200, ";o\)-max-" <max@amarzone.dk>
wrote:

>"Simon Nielsen"
>
>Ved ikke om det helt lever op til emnet, en lille rovfyr.
>http://www.amarzone.dk/natur.html

Godt motiv; men jeg kan ikke lide udtoningen øverst i billedet.

MVH

Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 16:23

"Food_life" <noname@tdc.dk> skrev i en meddelelse

> Godt motiv; men jeg kan ikke lide udtoningen øverst i billedet.

Den forstyrre også billedet lidt for mig ellers er det et rigtig flot
billede.
Hvordan laver du / man billledet så baggrunden bliver sløret og fuglen
fremstår skarp ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-04-05 18:55

"Buffy"
> [...]
> billede.
> Hvordan laver du / man billledet så baggrunden bliver sløret og fuglen

Til det skal du bruge et dslr kamera. Den lille sensor i dit kamera og
alle andre digicam, gør at dybdeskarpheden blir meget større og dermed
får et helt andet udtryk, det er en fordel ved makro fotografering og til
landskaber hvor alt skal være skarpt. Til portrætter, reportage og natur
er dslr bedre imo.. -max-

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-04-05 10:13

"-max-" <max@amarzone.dk> wrote in message
> "Simon Nielsen"
>
> Ved ikke om det helt lever op til emnet, en lille rovfyr.
> http://www.amarzone.dk/natur.html

Godt bud max, men jeg føler mig forstyret af grenen i toppen af billedet og
jeg skulle lige studere billedet lidt mere for at finde det egentlige motiv.
Jeg syntes måske ikke selv det lever helt så meget op, men ok, det er ude i
naturen og det vi ser er jo ikke menneske skabt, så det er bestemt et bud.

Mvh
Simon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-04-05 13:29

"Simon Nielsen"

> [...]
> naturen og det vi ser er jo ikke menneske skabt, så det er bestemt et bud.

Det er min nye stil - find fuglen - en ide til en børnebogs serie,
lær at spotte og genkende dine fugle, hehe.. Det behøver ikke
at være så let det hele, fandt du larven (eller hva det nu er han
prikker i). Jeg er ked af du føler dig forstyrret Simon, damn jeg
kender den fornemmelse ) Men er i øvrigt helt enig, der er
for meget udenoms fjums, ellers havde det været et sødt lille
billede - tak for kommentarerne. -max-

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-04-05 18:59

On Sat, 9 Apr 2005 04:31:46 +0200, -max- wrote:

> "Simon Nielsen"
>
> Ved ikke om det helt lever op til emnet, en lille rovfyr.
> http://www.amarzone.dk/natur.html

Dejligt flot og skrapt billede fra din side som sædvanligt. Grenen i
toppen virker ikke for mig. Du burde have flyttet dig lidt så du fik noget
mere af musvitten. Men det er ikke nemt med de småfugle, der skal jo intet
til før de flyver. Du har jo været ret tæt på den, selv med dine 500mm.
Det der reder det hele i dette billede er larven.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-04-05 19:12

"Jens Stadsgaard"

> [...]
> til før de flyver. Du har jo været ret tæt på den, selv med dine 500mm.
> Det der reder det hele i dette billede er larven.

- ja jeg mente ligsom også at larven var pointen
i forhold til ugens tema, uden er det bare et fugle-
portræt.. Toppen virker heller ikke for mig, men som
du så klogt siger, der skal ikke meget til, så trixet er
at skyde og hvis den stadig sidder der prøve at flytte
den ene fod og rekomponere, det lykkes sjældent -
jeg er bedre til svaner og andre vandfugle, får nervøse
ticks af de små fyre, men søde ser de ud.. -max-

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-04-05 19:19

On Sat, 9 Apr 2005 20:11:51 +0200, -max- wrote:

> [...]
> jeg er bedre til svaner og andre vandfugle, får nervøse
> ticks af de små fyre, men søde ser de ud.. -max-

Det er vi vel alle. Jeg har taget utallige ud af mit vindue af blåmejser,
bogfinker. Men en forkert bevægelse og de er væk.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-04-05 19:38

> [...]
>
> Det er vi vel alle. Jeg har taget utallige ud af mit vindue af blåmejser,
> bogfinker. Men en forkert bevægelse og de er væk.

Gad vidst om man klædte sig ud i blåmejsedragt og
sagde pip pip - hvis nogen lige gider tjekke det ud

Fra : Erik JP

Dato : 09-04-05 19:41

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> "Jens Stadsgaard"

> Gad vidst om man klædte sig ud i blåmejsedragt og
> sagde pip pip - hvis nogen lige gider tjekke det ud

Nu du kommer med ideen vil jeg ikke tage den fra dig ) Så god tur Max.

Hilsen
Erik JP

Fra : Erik JP

Dato : 09-04-05 19:35

"-max-" <max@amarzone.dk> wrote in message
> "Simon Nielsen"
>
> Ved ikke om det helt lever op til emnet, en lille rovfyr.
> http://www.amarzone.dk/natur.html

Max for søren da, vi ved vist alle her at du kan mere. Som alle har nævnt så
forstyrrer grenen mere end den gavner. En tættere beskæring kunne bruges for
at afhælpe det forstyrrende og for larven mere i fokus. For lige net med
denne har du vis fødekæden og "naturens hånd" temmeligt fremragende.

Hilsen
Erik JP

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 10-04-05 08:02

-max- wrote:

> "Simon Nielsen"

> Ved ikke om det helt lever op til emnet, en lille rovfyr.
> http://www.amarzone.dk/natur.html

Max, her skulle du have været nede på knæ op have taget billedet lidt
opad i stedet for oppefra og ned, ellers godt motiv med larven som det
bærende element.

Tommy

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-04-05 14:04

"Tommy Hjorth"

> Max, her skulle du have været nede på knæ op have taget billedet lidt
> opad i stedet for oppefra og ned, ellers godt motiv med larven som det
> bærende element.
>
> Tommy

Desværre Tommy en gammel motorcykel skade forhindrer den slags
akrobatiske udskejelser Du har ret det var det jeg skulle have gjort.
-max-

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 10-04-05 15:44

";o\)-max-" <max@amarzone.dk> wrote:

>Ved ikke om det helt lever op til emnet, en lille rovfyr.
>http://www.amarzone.dk/natur.html

Endnu et af Max' spændende og skarpe skud.

Det driller også mig at den stakkels Musvit nærmest er halshugget.

Og Max, hvis dine knæ ikke er til det, var dette motiv ikke godt nok til at
smide sig helt ned på jorden ?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-04-05 17:25

-max- wrote:
> "Simon Nielsen"
>
> Ved ikke om det helt lever op til emnet, en lille rovfyr.
> http://www.amarzone.dk/natur.html

På en gang et lækkert billede og så alligevel ikke godt. Jeg kan rigtig godt
lide situationen - bare I fugleknipsere dog ville (som her) bringe lidt
adfærd ind i jeres billeder - men som de fleste andre generer den pind der
foroven er foran skarphedsplanet så meget, at det IMHO ødelægger
helhedsindtrykket totalt. Men samtidigt er det faktsik et billede, der
vækker ens opmærksomhed.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-04-05 23:34

"Jan Bøgh"

> [...]
> foroven er foran skarphedsplanet så meget, at det IMHO ødelægger
> helhedsindtrykket totalt. Men samtidigt er det faktsik et billede, der

Hva faen sker der - både Jan og Ove's indlæg er på sunsite serveren,
men de dukker ikke op på min tiscali konto.. Nogle gange er det omvendt,
så sorry hvis jeg ikke får svaret.,,
Tak for komentarerne jeg er helt enig Det er ikke fedt - og alligevel,
der er noget ved at se et vildt rovdyr i aktion, selvom det så kun er en
lille pip fugl.. en edderkop kan også være facinerende, en flue, en myre
og så videre ned igennem fødekæden, haps haps.. -max-

Fra : Food_life

Dato : 09-04-05 06:21

Her er mit bud:

http://home3.inet.tele.dk/go-on.mp/foto.htm

MVH

Mogens

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-04-05 10:15

"Food_life" <noname@tdc.dk> wrote in message
> Her er mit bud:
>

> http://home3.inet.tele.dk/go-on.mp/foto.htm

Teknisk set er dette billede fint. Kunne jeg få dig til at uddybe hvorfor du
mener det passer til emnet, der er nok en faktor jeg ikke har set. Så det
ville være rart at få belyst fra din side hvorfor du mener dette billede
passer.

Mvh
Simon

Fra : Food_life

Dato : 09-04-05 14:45

On Sat, 9 Apr 2005 11:14:48 +0200, "Simon Nielsen" <news@siho.dk>
wrote:

> [...]
>ville være rart at få belyst fra din side hvorfor du mener dette billede

kærlighed, 2 individer mødes og slægten fortsætter må da være "
naturens hånd", sådan set helt basalt!

MVH

Mogens

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-04-05 13:29

"Food_life"
> Her er mit bud:
>

> http://home3.inet.tele.dk/go-on.mp/foto.htm
>
> MVH
>
> Mogens

Joh jae ohh - hmm konstruktivt - vil jeg mene det
vil gøre sig bedre i s/h den jydske blå i baggrunden,
laver ridster i mine øjne. Du kan sku osse beskære
den væk og beskære halvdelen af hovedet, jeg beskærer
selv meget tit hoveder, ved godt der er folk der ikke bryder
sig om det, smag og behag. En helt tight beskæring er hvad
jeg ville gøre her. -max-

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-04-05 19:06

On Sat, 09 Apr 2005 07:20:40 +0200, Food_life wrote:

> Her er mit bud:
>

> http://home3.inet.tele.dk/go-on.mp/foto.htm
>
> MVH
>
> Mogens

Anderledes løsning. Kunne godt være lidt større. Har sidet og kigget på
det et stykketid men siger mig ikke ret meget. Du har et pænt lys imellem
dem uden at hendes hals udbrænder. Det er noget af det jeg synes er svært
at få til at virke ordenligt trods al automatikken.

Fra : Erik JP

Dato : 09-04-05 19:37

"Food_life" <noname@tdc.dk> wrote in message
> Her er mit bud:
>

> http://home3.inet.tele.dk/go-on.mp/foto.htm
>
> MVH
>
> Mogens

Pænt billede som ikke lige rykker ved mig. Måske lidt for tænkt i forhold
til emnet.

Hilsen
Erik JP

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 10-04-05 08:05

Food_life wrote:

> Her er mit bud:
>

> http://home3.inet.tele.dk/go-on.mp/foto.htm

Jow, her er der forår i luften, godt belyst billed men det siger mig
ikke noget, ligner lidt et som extra posten kunne bruge på forsiden den
første forårsdag.

Tommy

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 10-04-05 15:49

Food_life <noname@tdc.dk> wrote:

>Her er mit bud:
>http://home3.inet.tele.dk/go-on.mp/foto.htm

Et billede med varme i.
Men ellers ved jeg ikke, hvad jeg ellers skal sige om det.
Jeg er også lidt i tvivl om emnet holder...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-04-05 17:22

Food_life wrote:
> Her er mit bud:
>

> http://home3.inet.tele.dk/go-on.mp/foto.htm

Har IMHO ikke ret meget med opgaven at gøre.

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-04-05 18:41

On Fri, 8 Apr 2005 15:14:31 +0200, Simon Nielsen wrote:

> Emnet for denne uge har været "naturens hånd"

Mit bidrag findes her:
http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-61

Brugte et par timer på at finde et motiv lignende dette. Kom desuden i del
af skoven jeg aldrig har været i, så jeg fik en dejlig tur med masser af
fulge og et enkelt egern.

Fra : Erik JP

Dato : 09-04-05 19:40

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> wrote in message

> [...]
> af skoven jeg aldrig har været i, så jeg fik en dejlig tur med masser af

Har selv taget et par af dem for nogen uger siden og kan ikke bruge dem her.
Jeg kan lide alle farverne og forfaldet. Især med henblik på emnet. Ville
dog gerne have haft lidt a stubben lysere så det var muligt at se flere
detaljer.

Hilsen
Erik JP

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-04-05 19:57

On Sat, 9 Apr 2005 20:40:04 +0200, Erik JP wrote:

> [...]
> Jeg kan lide alle farverne og forfaldet. Især med henblik på emnet. Ville
> dog gerne have haft lidt a stubben lysere så det var muligt at se flere

Jeg har gjort mange af mine billeder for lyse på min gamle monitor. Efter
skiftet er jeg nok gået lidt i den anden grøft for ikke at lave dem for
lyse. De største problem ved dette billede er nok at jeg redigerede et
lidt anden beskæring først med lidt mere rum omkring og var der nogle lyse
blade der næsten var udbrædt og i behandligen måtte jeg gøre dem noget
mørkere og det fik virkning på hele billedet. Havde jeg startet med denne
beskæring kunne jeg nok godt have lavet det lidt lysere uden at risikere
udbrædthed. Men jeg får mere og mere ud af photoshop, så en dag kan jeg
nok gøre det.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-04-05 20:07

"Jens Stadsgaard"

> [...]
> af skoven jeg aldrig har været i, så jeg fik en dejlig tur med masser af

Meget smuk stub - Men hvad har du dog gjort ved de stakkels blade,
der ligger rundt omkring de ligner jo snebolde, har den fået en rigtig
knockout i photoshop.. Det er ikke fedt det udenom er lysere end
hoved motivet (kan være fedt men ikke i dette tilfælde) Vil godt se
originalen i formindsket størrelse. Er heller ikke vild med at farverne
går i alle mulige retninger, en mere afdæmpet harmonisk farvelade
ville passe bedre til motivet, syns jeg.. -max-

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-04-05 20:23

On Sat, 9 Apr 2005 21:06:58 +0200, -max- wrote:

> [...]
> går i alle mulige retninger, en mere afdæmpet harmonisk farvelade
> ville passe bedre til motivet, syns jeg.. -max-

Havde jeg skullet bestemme hvordan der så ud omkring stubben ville jeg
gerne at det var efterår. Den lidt mere farve i bladene.

Den ubeskårne original er her: http://www.stadsgaard.com/crw_5518.jpg i
1500 x 1000. Er taget i RAW. Her bare kørt igennem konvertering med
standard værdier og med Kameraets hvidbalance.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-04-05 20:31

> [...]
> 1500 x 1000. Er taget i RAW. Her bare kørt igennem konvertering med
> standard værdier og med Kameraets hvidbalance.

Ja da - uhadada, har du slået lysmåleren fra Det er da helt
fantastisk så meget lys du har lukket ind, du har måske brugt
centervægt måling af skygge området - Tjek dit histogram,
det her er mere end du kan redde selv med RAW. -max-

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-04-05 21:08

On Sat, 9 Apr 2005 21:30:57 +0200, -max- wrote:

> [...]
> centervægt måling af skygge området - Tjek dit histogram,
> det her er mere end du kan redde selv med RAW. -max-

Sådan som jeg læser manualen til 300d er der 3 muligheder for lysmåling -
Evaluative, partial og centerweighted. Evalutive bruges altid når de andre
ikke bruges. Partial kun i creative zone under AE lock og Centerweighted i
manuelmode.

Jeg må så lære at bruge mit histogram noget mere. Bruger det lidt engang
imellem, men alt forlidt.

Fra : Erik JP

Dato : 10-04-05 08:43

> [...]
> 1500 x 1000. Er taget i RAW. Her bare kørt igennem konvertering med
> standard værdier og med Kameraets hvidbalance.

Der er faktisk meget bedere synes jeg.

Hilsen
Erik JP

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-04-05 09:16

On Sun, 10 Apr 2005 09:42:41 +0200, Erik JP wrote:

> Der er faktisk meget bedere synes jeg.
>
> Hilsen
> Erik JP

Helt fint. Jeg var bare ikke helt vild med originalen, så derfor beskæring
og farverne.

Fra : Erik JP

Dato : 10-04-05 12:00

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> wrote in message > Helt
fint. Jeg var bare ikke helt vild med originalen, så derfor beskæring
> [...]

Vedr- beskæring kan jeg godt forstå dig. Der er bare for meget lys på
bladende, men jeg mente nu mere farverene og lyset på stubben fladt mere i
min smag.

hilsen
Erik JP

Fra : Food_life

Dato : 09-04-05 20:16

On Sat, 9 Apr 2005 19:41:19 +0200, Jens Stadsgaard
> [...]

>af skoven jeg aldrig har været i, så jeg fik en dejlig tur med masser af

Billedet forvirrer mig - gode og sjove farver på stubben; men
omgivelserne gør det hele meget uoverskueligt og forvirrende.

MVH

Mogens

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-04-05 20:38

On Sat, 09 Apr 2005 21:16:08 +0200, Food_life wrote:

> Billedet forvirrer mig - gode og sjove farver på stubben; men
> omgivelserne gør det hele meget uoverskueligt og forvirrende.
>
> MVH
>
> Mogens

Jeg havde egentlig taget nogle andre jeg havde planlagt at bruge, hvor jeg
virkelig gik rundt og vurderede. Men da jeg kom hjem med dem var de ikke
helt det jeg havde forventet mig af dem, og dette var det bedste, men jeg
fik ikke vurderet ret meget på andre vinkler netop på dette foto.

Jeg kunne måske også have beskåret endnu tættere. Jeg besluttede mig for
denne beskæring efter nogle overvejelser, hvor jeg ikke ville skære
tættere på end dette.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-04-05 17:21

Food_life wrote:

> [...]

Jeg ville have givet det en blænde eller to mindre og så ville jeg nok ikke
have taget hele stubben med, men i stedet gået tættere på og så havde
udvalgt en del af stubben, der har nogle spændende muligheder for billeder
af næsten grafisk karakter.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-04-05 22:22

> [...]
> af skoven jeg aldrig har været i, så jeg fik en dejlig tur med masser af

Flot og skarpt med nogle dejlige grå forårs toner i farverne der virkelig
viser hvad naturens hånd gør.

Mvh
Simon

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-04-05 09:17

On Sat, 9 Apr 2005 23:21:30 +0200, Simon Nielsen wrote:

> Flot og skarpt med nogle dejlige grå forårs toner i farverne der virkelig
> viser hvad naturens hånd gør.
>
> Mvh
> Simon

Tak.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 10-04-05 08:09

Jens Stadsgaard wrote:

> [...]
> af skoven jeg aldrig har været i, så jeg fik en dejlig tur med masser af

Motivet er ok, men du har enten fået lavet noget i ps som gør at bladene
brænder ud eller du har overbelyst, som Max nævner så skal du lærer at
se på dit historgram, det kan hjælpe en langt hen af vejen.

Tommy

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-04-05 09:17

On Sun, 10 Apr 2005 09:09:25 +0200, Tommy Hjorth wrote:

> [...]
> brænder ud eller du har overbelyst, som Max nævner så skal du lærer at
> se på dit historgram, det kan hjælpe en langt hen af vejen.

De er simpelthen udbrændte i originalen. Har prøvet at rede dem så meget
jeg kunne.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 10-04-05 16:05

Jens Stadsgaard <jensstadsgaaard@post.invalid> wrote:

>Mit bidrag findes her:
>http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-61

Et godt motiv, hvor emnet holder.

Efter min smag er det beskåret for tæt på stubben - men efter den ubeskårede
version, kan jeg godt øjne at det er svært at finde en vinkel, hvor det kan
blive meget anderledes.

Farverne har jeg det lidt dårligt med - det ligner lidt "kort efter regnvejr"
uden at være vådt.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 09-04-05 22:03

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> wrote:

>Emnet for denne uge har været "naturens hånd"

Jeg har købt dSLR nu, og har så en undskyldning mindre for ikke at poste til
stafetten

Så jeg brugte eftermiddagen på en lille tur nordpå fra Randers. Jeg havde ikke
særlig mange idéer til billeder der kunne passe til emnet. Men med synet af de
mange storfældede træer oppe på det tidlige militære øvelsesterræn nord for byen
blev det til en lille omskrivning til: "Naturens kræfter"

Jeg endte dog med at udvælge dette billede:
http://hiker.dk/dk_fritid_foto/ok000045.jpg

Der er ikke bevaret EXIF data i filen, men her er data fra det oprindelige
billede:

Camera Model: Canon EOS 350D DIGITAL
Shooting Date/Time: 09-04-2005 15:13:14
Shooting Mode: Program AE
Shutter Speed: 1/200
Aperture Value: 9.0
Metering Mode: Evaluative Metering
Exposure Compensation: 0
ISO Speed: 100
Lens: 10.0 - 22.0mm
Focal Length: 10.0mm
White Balance Mode: Daylight
AF Mode: One-Shot AF
Color Space: sRGB
Drive Mode: Single-frame shooting

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 22:43

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse

> Jeg endte dog med at udvælge dette billede:
> http://hiker.dk/dk_fritid_foto/ok000045.jpg

Dette billede kan jeg rigtig godt lide.

Den blå/hvide himmel giver, sammen med træet der stadig står højt, liv og
farve i billedet.
Skyerne har også placeret sig heldigt ift. motivet, så træet bliver ekstra
fremhævet i den blå himmel.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-04-05 09:52

On Sat, 09 Apr 2005 23:03:22 +0200, Ove Kjeldgaard wrote:

> Jeg har købt dSLR nu, og har så en undskyldning mindre for ikke at poste til
> stafetten

Man kan godt blive overrasket over hvad et lille kompaktkamera kan levere.
Havde for 6-7 mdr. siden tænkt meget over om jeg med et Canon A40 skulle
deltage. Det kan præstere nogle flotte billeder. Hvis du ser på Photosig
under Thomas Sass kan du se hvad man kan med et Canon A10 (tror jeg nok
det var) som hans første billeder var taget med.

> [...]
> blev det til en lille omskrivning til: "Naturens kræfter"
>
> Jeg endte dog med at udvælge dette billede:

Jeg tror der er sket en konvertering af farverne i photoshop til Adobe RGB
og det virker ikke så godt til webbrug. Men er meget godt under redigering
eller til fremkaldelse(print). Så inden du gemmer det så sikker dig at det
er konverteret til sRGB ingen. Jeg får en helt anden farveoplevelse at se
på det i photoshop end i browseren. I browseren synes jeg at det er flat
og kedeligt men i photoshop er det nogle dejlige farver. Det er ligesom om
at enten er buskene for store eller også er det træet. Kan ikke helt
bestemme mig hvad det er.

Hvis du vil se en forskel så kig på billederne her:
http://jensstadsgaard.adsl.dk/test/index.htm det eneste jeg har gjort at
at konvertere dit billede til sRGB inden jeg gemte det igen.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 14-04-05 17:25

> [...]

>under Thomas Sass kan du se hvad man kan med et Canon A10 (tror jeg nok
>det var) som hans første billeder var taget med.

Der mangler måske nok et par ord, så det kommer til at se sådan ud:

"Jeg har nu supleret mit Canon EOS 5 med et Canon EOS 350D."

Og jeg ejer ikke andre kameraer en ovennævnte to.

> [...]
>http://jensstadsgaard.adsl.dk/test/index.htm det eneste jeg har gjort at
>at konvertere dit billede til sRGB inden jeg gemte det igen.

Tak for oplysningen.
Der er en ganske stor forskel, men det ser ikke ud til at min aldrende
PaintShopPro kender ret meget til farverum :-/

Fra : Simon Nielsen

Dato : 10-04-05 10:59

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> wrote in message

> [...]
for byen
> blev det til en lille omskrivning til: "Naturens kræfter"
>
> Jeg endte dog med at udvælge dette billede:

Rigtig godt billede, det er både flot og trist på samme tid, et vissent træ
der stadig står majestætisk op. Og så lige den detajle at træet næsten
ligner en hånd.

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-04-05 17:19

Ove Kjeldgaard wrote:

> Jeg endte dog med at udvælge dette billede:
> http://hiker.dk/dk_fritid_foto/ok000045.jpg

Jeg er ikke vild med motivet som løsning på emnet, men lad det være. Jeg kan
godt forstå din fascination af udgået træ mod blå himmel, jeg ville dog nok
have efterbehandlet det så det var blevet en anelse mørkere og mere mættet i
farverne, der jo i sig selv er ret dæmpede.

Jeg har selv leget med noget lignende her:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/slides/_DSC2617%20Træ%20og%20blå%20himmel.html

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 10-04-05 07:53

Her er så mit bidrag til denne uges staffet. Jeg har været ude i lidt
macro fotografering her, dette er mit første skud med en 180mm sigma og
synes egenligt, at resultatet er blevet hæderlig ud brug af blits.

http://www.digitalpho2.dk/displayimage.php?album=2&pos=7

Tommy

Fra : Food_life

Dato : 10-04-05 08:14

Flot billede som er meget nærværende

MVH

Mogens

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-04-05 09:26

On Sun, 10 Apr 2005 08:52:49 +0200, Tommy Hjorth wrote:

> [...]
> macro fotografering her, dette er mit første skud med en 180mm sigma og
> synes egenligt, at resultatet er blevet hæderlig ud brug af blits.

Jeg kan godt lide farverne og beskæringen synes også ok. Lidt mere
dybdeskarphed havde ikke gjort noget sammen med at det ene blad på
blomsten er udbrændt.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 10-04-05 11:01

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> wrote in message
> [...]
> macro fotografering her, dette er mit første skud med en 180mm sigma og
> synes egenligt, at resultatet er blevet hæderlig ud brug af blits.

Ja, ganske godt billede, teknisk set er det bare flot og også godt fanget.
Men jeg savner måske lidt mere abstrakt i billedet. Men billedet har nogle
lækre farver og dejlig skarphedsdybde med de rigtige farver.

Mvh
Simon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-04-05 14:04

"Tommy Hjorth"
> [...]
> macro fotografering her, dette er mit første skud med en 180mm sigma og
> synes egenligt, at resultatet er blevet hæderlig ud brug af blits.

Flot. -max-

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 10-04-05 16:11

> [...]

>macro fotografering her, dette er mit første skud med en 180mm sigma og
>synes egenligt, at resultatet er blevet hæderlig ud brug af blits.

Godt motiv, gode farver og fint skarpt.

Bare syndt at det er en lidt for kedelig beskæring, med hovedmotivet lige i
centrum.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 10-04-05 17:13

Ove Kjeldgaard wrote:

> Godt motiv, gode farver og fint skarpt.
>
> Bare syndt at det er en lidt for kedelig beskæring, med hovedmotivet lige i
> centrum.

Kjeldgaard du har ret den skulle have været skåret lidt anderledes, har
dog andre hvor den hænger i et af hjørnerne.

Tommy

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-04-05 17:47

Tommy Hjorth wrote:
> [...]
> macro fotografering her, dette er mit første skud med en 180mm sigma
> og synes egenligt, at resultatet er blevet hæderlig ud brug af blits.

Nysseligt - skarpheden ligger i det rigtige plan. Blot synes jeg ikke den
blålilla farve klæder bien - men på den anden side, er det jo svært at
fortælle den hvilken farve blomst, den skal sætte sig på. Det gør bien en
lille smule fersk at den optræder på denne kolde, klare farve.

IMHO naturligvis.

vh
Jan