Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fodboldbilleder og objektiver...?
Fra : Magnus

Dato : 07-04-05 19:05

Med et Canon EOS 20D fotografere jeg fodboldkampe og har to objektiver et
18-55 mm og så en op til 400 mm.
Det er den sidste jeg benytter under selve kampen til at få gode
kampsituationer.

Men den er lidt for kraftig og den den anden er slet ikke kraftig nok så leg
mangler en mellemting fx. 200 mm. Mine undersøgelser har ført til at en
70-200 mm er en meget alm. størrelse.
Er der nogen har erfaringer eller ved om det er sådan noget jeg skal gå på
jagt efter?

Kan man få 200 mm objektiver der kan gå længere ned end 70 mm?

Kan man få sådan noget til rimelige penge for en amatør, det optimale ville
jo være en med blænde på 2.8 men det går jo nok for meget ud over prisen så
jeg må vel nøjes med en blænde på ca. de 4-5,6 som også min 400 mm er på.

Er der nogle der har lidt mere erfaring en mig på området som kan hjælpe mig
lidt på vej så ville jeg blive glad...?

/Magnus

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 07-04-05 19:37

> [...]
> en 70-200 mm er en meget alm. størrelse.
> Er der nogen har erfaringer eller ved om det er sådan noget jeg skal gå på

Det er en meget populær og brugbar brændvidde. Jeg kan selv anbefale Sigma
70-200 f:2,8 EX, den har et godt ry, og jeg har kun gode ting at sige om
den...

> Kan man få 200 mm objektiver der kan gå længere ned end 70 mm?
Jeps de både Canon, tamron, tokina og sigma har vist lavet noget der ligner
en 28-200 mm. Det er ikke specielt gode optikker (pånær lige Canons 28-300 L
og deres lidt ældre 35-350 L optik, de skulle være lækre, men prisen er også
derefter)

> [...]
> ville jo være en med blænde på 2.8 men det går jo nok for meget ud over
> prisen så jeg må vel nøjes med en blænde på ca. de 4-5,6 som også min 400

Nu skriver du ikke hvad rimelige penge er, og om du ville købe brugt. Jeg
vil anbefale at du kigger nærmere på Sigma 70-200 f:2,8 EX HSM. Der får du
en del for pengene...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Magnus

Dato : 07-04-05 20:18

> Nu skriver du ikke hvad rimelige penge er, og om du ville købe brugt. Jeg
> vil anbefale at du kigger nærmere på Sigma 70-200 f:2,8 EX HSM. Der får du
> en del for pengene...

Rimelige penge så tænker jeg på ca. 4-5.000 kr. i det lag kan man komme
nogen vejne med det og skal man eventuelt så ofre noget på blænde så den er
højre end 2,8 for at få den ned i pris?

Hvor kan man endevuelt lede efter sådanne udstyr brugt eventuelt fra
professionelle sportsfotografer som har noget til overs...?

/Magnus

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-04-05 20:53

"Magnus" <arnason@email.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvor kan man endevuelt lede efter sådanne udstyr brugt eventuelt fra
> professionelle sportsfotografer som har noget til overs...?

http://www.pressefotografforbundet.dk/koeb_og_salg/objektiv.php
http://www.pressefotografforbundet.dk/koeb_og_salg/kamera.php

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Lars Troels

Dato : 07-04-05 21:11

> [...]
> en 70-200 mm er en meget alm. størrelse.
> Er der nogen har erfaringer eller ved om det er sådan noget jeg skal gå på

Hvis du har lyst kan du se masser af fodboldfotos og andre sportsbilleder
lavet med en AF-Sigma EX70-200/2,8 her:
www.larstroels.dk/sportsfotografi.htm

> Kan man få 200 mm objektiver der kan gå længere ned end 70 mm?

Ja. Men jeg kender ikke nogle, der er noget værd.

> Kan man få sådan noget til rimelige penge for en amatør, det optimale
> ville jo være en med blænde på 2.8

Jamen du SKAL have f/2.8, hvis du skal kunne fotografere fodbold under
skiftende lysforhold. Samtidig giver det mulighed for anvendelse af
teleconverter.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Magnus

Dato : 08-04-05 14:08

> Jamen du SKAL have f/2.8, hvis du skal kunne fotografere fodbold under
> skiftende lysforhold. Samtidig giver det mulighed for anvendelse af
> teleconverter.

Jeg har fundet frem til disse to til ca. 7000,- ny pris som jeg nu vil gå på
jagt efter brugt/billigere.

Sigma 70-200mm F2.8 EX APO
Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM

Men er der nogen der kan sige mig hvad de mange betegnelser efter F2.8
betyder og især "HSM" som jo kun er på det ene objektiv uden der stortset er
forskel på prisen på de to.

/Magnus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-04-05 15:43

In article <4256821e$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Magnus wrote:
> [...]
> betyder og især "HSM" som jo kun er på det ene objektiv uden der stortset er

EX = EXpensive / EXclusive
APO = Apokromatisk. Dvs ting ikke er røde på den ene side og blå på den anden.
HSM = High Speed Motor. Svarer til Canon USM.

Du skal ikke købe et uden HSM (hvis det findes). HSM er fremragende.
Mit 100-300mm objektiv har noget af det hurtigste AF jeg har oplevet.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-04-05 16:22

Povl H. Pedersen wrote:
> Du skal ikke købe et uden HSM (hvis det findes). HSM er fremragende.
> Mit 100-300mm objektiv har noget af det hurtigste AF jeg har oplevet.

Jeg tror kun det findes med..

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-04-05 17:03

> EX = EXpensive / EXclusive
> APO = Apokromatisk. Dvs ting ikke er røde på den ene side og blå på den
anden.
> HSM = High Speed Motor. Svarer til Canon USM.

HSM er nu en forkortelse for Hyper Sonic Motor, men ellers er det rigtig
nok, den er high-speed, hehe. Min 500 fokuserer sindsygt hurtigt i forhold
til, hvis det var kameraets motor der skulle drive fokus.

MVH
Thomas

Fra : Magnus

Dato : 08-04-05 19:18

> [...]
> nok, den er high-speed, hehe. Min 500 fokuserer sindsygt hurtigt i forhold
> til, hvis det var kameraets motor der skulle drive fokus.

Hvordan ligger det med priser på sådan nogle objektiver ligger det stort set
fast fordi det ikke forældes eller der kommer nyt konstant?
Det er ikke sådan som med et nyt hukommelses kort som man godt kan vendte
til lige den dag man skal bruge det da størrelsen heletiden går op og prisen
ned.

Med andre ord så skal jeg ikke forvente at sådan et objektiv bliver
væsentligt billigere eller dyrere med tiden?

/Magnus

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-04-05 20:14

"Magnus" <arnason@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Med andre ord så skal jeg ikke forvente at sådan et objektiv bliver
> væsentligt billigere eller dyrere med tiden?

Umiddelbart vil jeg mene, at der er en vis afskrivning hvis du køber nyt og
så sælger igen. Men ellers er brugtpriserne på kvalitetsglas forholdsvis
fast efter min erfaring. Fordelen ved objektiver er jo, at de kun er
forældede, hvis fatningen bliver skiftet, ellers kan man stadig bruge gamle
objektiver på nye kameraer, hvilket jeg selv gør.

MVH
Thomas

Fra : Magnus

Dato : 09-04-05 09:26

Er der andet jeg skal bruge end mit Canon EOS 20D kamera og så objektivet
"Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM" som blot sættes på.

Jeg har et etbenet stativ til kameraet i forvejen men er der andet som skal
til for at tage gode fodboldbilleder?

/Magnus

Fra : fam. Ager

Dato : 09-04-05 09:40

> [...]
>
> Jeg har et etbenet stativ til kameraet i forvejen men er der andet som
> skal til for at tage gode fodboldbilleder?

den kopmbination og du er godt kørende,men så kortet du skal regne med at
du kommer til at tage MASSER af billeder for at fange det "gode"
øjeblik....nå spillerne er i action f.eks en takling så skyder du en serie
af!!....så meget plads på kortet er et must....du kan selvfølgelig slette i
pausen og ved andre spil afbrydelser.......Det er surt at løbe tør for
plads...

mvh torben