Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikkor 50mm f/1.8D for kort til portrætter~
Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 06-04-05 16:04

Jeg har et Nikon D70 og anskaffer mig snart et Nikkor 50mm f/1.8D. Men
er denne brændvidde for kort til portrætter? Med cropfaktor på 1,5
bliver det til 75mm, men er det "langt" nok?

Håber på at høre om jeres erfaringer.

Esben

Fra : Erik W.

Dato : 06-04-05 16:21

"Esben Kolind Laustrup (slet A2YK0)" skrev i
> [...]
> er denne brændvidde for kort til portrætter? Med cropfaktor på 1,5
> bliver det til 75mm, men er det "langt" nok?

En 50mm er lidt for "kort" mht perspektivet. Det betyder at hvis din model
har hånden oppe foran ansigtet så vil hånden komme til at virke meget stor,
især hvis du fotograferer tæt på. Her vil en 85mm 1.8 være meget bedre. Jeg
er selv Canon-mand, men jeg kender en flink sønderjyde, som har et Nikkor
85mm f:1.8 og er rigtigt glad for det. Det skulle vist også have en
overkommelig pris.

Mvh Erik

Fra : Anders F

Dato : 07-04-05 10:16

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message
> [...]
> er selv Canon-mand, men jeg kender en flink sønderjyde, som har et Nikkor
> 85mm f:1.8 og er rigtigt glad for det. Det skulle vist også have en

Det er et fedt objektiv! Meget svært at finde utilfredse brugere eller
dårlige tests. Jeg tager 70% af mine billeder med mit =)

/A

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-04-05 16:21

Esben Kolind Laustrup (slet A2YK0) wrote:
> [...]
> er denne brændvidde for kort til portrætter? Med cropfaktor på 1,5
> bliver det til 75mm, men er det "langt" nok?

Det er tæt på den "klassiske" portrætbrændvidde der er 85-105mm, så mon
ikke det skulle kunne give en masse gode resultater

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:

Fra : Morten Wartou

Dato : 06-04-05 16:30

> [...]
> er denne brændvidde for kort til portrætter? Med cropfaktor på 1,5
> bliver det til 75mm, men er det "langt" nok?
Nogen der forholder sig slavisk til hvad der står i lærebøger vil sige det
er for kort. Jeg vil dog ikke mene de har ret, men jeg er jo heller ikke
professionel. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Ni-MH celler (Nickel Metal Hydrid) er p.t. den mest udbredte type
genopladelige celler, de indeholder ikke tungmetaller" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 06-04-05 16:47

"Esben Kolind Laustrup (slet A2YK0)" <mail@A2YK0ezben.dk> skrev i en
meddelelse news:11128000510.915992757756598@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> er denne brændvidde for kort til portrætter? Med cropfaktor på 1,5
> bliver det til 75mm, men er det "langt" nok?

Hej Esben.

Jeg har både Nikkor AF 50/1,8 og Nikkor AF 85/1,8 og må blankt indrømme, at
jeg synes 85'eren er klart den bedste til portræt. Den har så lækker en
bokeh og skarpheden er rigtig god. Samtidig er perspektivet også lidt bedre.
Mit råd vil være at prøve dem begge, hvis du bor i nærheden af Sønderjylland
så sig til, du kan få lov at lege med dem begge, hvis du er interesseret.

MVH
Thomas

Fra : Peter Rongsted

Dato : 06-04-05 23:12

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>så sig til, du kan få lov at lege med dem begge, hvis du er interesseret.

Thomas (og Erik)

Kan vi ikke lige blive enige om, at brændvidden absolut ingen
indflydelse har på perspektivet? Det er ene og alene afstanden fra
kameraet til de forskellige objekter i billeder, der afgør perspektivet.

Peter

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-04-05 04:58

Peter Rongsted wrote:

> [...]
> indflydelse har på perspektivet? Det er ene og alene afstanden fra
> kameraet til de forskellige objekter i billeder, der afgør perspektivet.

Det kan være meget godt med en sådan regel. Da man oftest, og med god
grund, gerne vil have objektet til at fylde noget på "negativet", kan
man blot ikke bruge reglen til noget i et tilfælde som dette.

Fra : Erling Hansen

Dato : 07-04-05 10:21

Den har så lækker en
> [...]
> så sig til, du kan få lov at lege med dem begge, hvis du er interesseret.

Nu har jeg set ordet flere gange. Hvad i alverden er 'bokeh' for noget?
Mvh
Erling

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-04-05 10:38

Erling Hansen wrote:
> Den har så lækker en
> Nu har jeg set ordet flere gange. Hvad i alverden er 'bokeh' for noget?

Det er den del af et foto der er ude af fokus...

god bokeh er når den uskarpe del ser pæn ud og fremhæver
hovedmotivet.

God bokeh:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-02/_MG_0837.jpg

Dårlig bokeh:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-02/_MG_0819.jpg

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Steen Larsen

Dato : 07-04-05 10:44

In article <1gunbgf.qxhhjxf61leN%email@domain.com>,
email@domain.com (Erling Hansen) wrote:

> Nu har jeg set ordet flere gange. Hvad i alverden er 'bokeh' for noget?

Det er et udtryk for hvor pænt uskarpe ting i baggrunden er uskarpe. Når
et objektiv ikke har god bokeh er uskarpe objekter kantede i stedet for
at være bløde/runde.

Fra : Erling Hansen

Dato : 07-04-05 14:41

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Det er et udtryk for hvor pænt uskarpe ting i baggrunden er uskarpe. Når
> et objektiv ikke har god bokeh er uskarpe objekter kantede i stedet for
> at være bløde/runde.

Tak til både Hans og Steen - så blev jeg så meget klogere - har bare
fotograferet i omkring 40 år og har aldrig hørt udtrykket.
Mvh
Erling

Fra : .J.S...

Dato : 07-04-05 15:37

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg set ordet flere gange. Hvad i alverden er 'bokeh' for noget?

http://www.kenrockwell.com/tech/bokeh.htm

http://www.luminous-landscape.com/essays/bokeh.shtml
http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-04-04-04.shtml

mvh/JS

Fra : Erling Hansen

Dato : 07-04-05 17:58

..J.S... <mr_nobody@nowhere.com> wrote:

> "Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Så er den sag vist på plads. Tak for de gode henvisninger.
Mvh
Erling

Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 08-04-05 07:31

Thomas Pedersen <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev:

> [...]
>til portræt. Den har så lækker en
>bokeh og skarpheden er rigtig god.
>Samtidig er perspektivet også lidt bedre.

Hej Thomas,

Tak for det flotte tilbud. Jeg bor desværre i Århus

Esben

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-04-05 20:53

"Esben Kolind Laustrup (slet A2YK0)" <mail@A2YK0ezben.dk> wrote in message
> [...]
> er denne brændvidde for kort til portrætter? Med cropfaktor på 1,5
> bliver det til 75mm, men er det "langt" nok?

Jeg bruger selv samme objektiv til portrætter, det eneste man skal være
særligt opmærksom på er at modellen skal et stykke fra bagvæggen. Jeg har så
eksperimenteret lidt med mit Sigam EX 24-70 f/2.8 og finder brændvidden
70 med en blænde på 4 tilstrækkeligt til portrætter. >Men alt afhænger at
lokation skal jeg lave et pasbillede bruger jeg Nikkor objektivet og skal
jeg lave et med mere skarphedsdybde for eksempel med et landskab som
baggrund så går jeg over og bruger en 35 mm på Sigma objektivet og en
tilstrækkelig lav blændeåbning. Alt afhænger af vda jeg skal lave og hvor
jeg er.

Mvh
Simon

Fra : Thomas

Dato : 06-04-05 22:44

> [...]
> er denne brændvidde for kort til portrætter? Med cropfaktor på 1,5
> bliver det til 75mm, men er det "langt" nok?

Jeg har et D70 og en 50 mm 1,8 D som jeg meget ofte bruger til portrætter.
Den har IMHO en perfekt længde og er knivskarp. Faktisk er den så skarp, at
jeg næsten altid "softer" billederne for at bløde virkeligheden lidt op.

Til prisen er det en no brainer. Den kan du roligt købe.

Thomas

Fra : AS

Dato : 07-04-05 08:41

"Thomas" <tsFJERN@tschmidt.dk> wrote in message

> [...]
at
> jeg næsten altid "softer" billederne for at bløde virkeligheden lidt op.

Man kan også bruger 60 2.8 macro, som er meget skarp op til 2,5 m.