Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
enlig trane
Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-04-05 12:05

Kun beskåret og formindsket, sådan så der altså ud -
og jeg som hader orange, hehe..-max-
http://amarzone.dk/hornborga.html

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-04-05 12:32

> Kun beskåret og formindsket, sådan så der altså ud -
> og jeg som hader orange, hehe..-max-
> http://amarzone.dk/hornborga.html

Tjah, det bringer minderne op i mig om en poster, der en gang var en
landeplage på alle unges værelser, dengang jeg var knægt....

Spøg til side. Billledet er glimrende i al sin enkelthed. Ikke bjergtagende
men alligevel lækkert.
Der er lidt "Morgen på Afrikansk savanne" stemning over det.

Lad os se lidt mere.
Du må noget mere godt!

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-04-05 23:03

"Frodo Nifinger"

> [...]
> men alligevel lækkert.
> Der er lidt "Morgen på Afrikansk savanne" stemning over det.

Jesper - ingen grund til at være ked af det.... De fede billeder
kommer snart, bare roligt -max-

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-04-05 03:39

Syns selv titlen er pisse go' - -max-
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1497771

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-04-05 19:43

On Sat, 9 Apr 2005 04:38:53 +0200, -max- wrote:

> Syns selv titlen er pisse go' - -max-
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1497771

Godt skud max. Du finder altid den lidt mere sjove/specielle situation
frem i dine billeder. Men det er vel også det vi andre prøver på, blot har
du lidt mere talent og øje for de situationer.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-04-05 01:07

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse
> Syns selv titlen er pisse go' - -max-
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1497771

Herligt billede Max!
Som sædvane har du en perfekt sløret baggrund til at isolere fuglene.

Jeg undrer mig lidt over den halvlange lukkertid og lave ISOværdi.

Du plejer da at skyde i både 400 og 800 ISO.
Duer 20D'eren ikke til det i forhold til Mk II'eren?

Er du tilfreds med skarpheden på 20D'eren.
Du har omtalt 1D Mk II som handikappet på det punkt.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-04-05 01:37

"Frodo Nifinger"

> [...]
>
> Er du tilfreds med skarpheden på 20D'eren.
> Du har omtalt 1D Mk II som handikappet på det punkt.

Ja det er klart jeg begynder at experimentere når jeg står
flere hundre kilometer hjemmefra overfor ti tusinde traner,
sefølig skulle jeg have brugt mine sædvanlige indstillinger
Men når man står ved siden af andre der skyder 200iso så
skal man liiige prøve - meget dumt. 20D'ern er fin også ved
400iso det skød jeg på igår uden problemer:
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1499910
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1499892

Jeg kan se andre på photosig har skiftet deres 1dm2
ud med 20d - den ekstra cropfaktor betyder en hel del
i fugle fotografering. Skarpheden er også fin. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-04-05 11:14

> [...]
> ud med 20d - den ekstra cropfaktor betyder en hel del
> i fugle fotografering. Skarpheden er også fin. -max-

RESPEEEKT:
Når man ved, hvor sky skarven er på grund af jagt og sure mennesker, så er
det faktisk et fantastisk billede.
Normalt letter fuglen øjeblikkeligt, når man nærmer sig og især peger noget
mod den.
Fuglens sikkerhedsafstand er vel omtrent 30 til 40 meter.

Har du sat et batterigreb på din 20D?
Når jeg griber fat i kameraet uden smutter min lillefinger ned under huset,
fordi kamerahuset er for lavt.
(Jeg havde lige fat i Erik Wildaus nye kamera i går)

Jeg blev iørigt overrasket over, at den skal ha en pause, når man skyder
kontinuerligt i Jpeg.
Godtnok skyder den imponerende 5 fps. men erfter en 12 stykker går den kold.
Nikon D70 kan kun 3 fps, men den blir ved, til kortet er fuldt.

Iøvrigt en skam, at der er Issues med Nikon D2X. Den cropfaktor på 2x på
cropped mode må være lige op af din boldgade
Jeg har endnu ikke fået bekræftiget af andre D2X-ejere om der er noget om
disse forhold.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-04-05 11:34

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> Godtnok skyder den imponerende 5 fps. men erfter en 12 stykker går
> den kold. Nikon D70 kan kun 3 fps, men den blir ved, til kortet er

Kold efter tolv? Min går først kold efter omkring 25 JPEG billeder (fine,
large), så det må da være et umådeligt sløvt kort der er i Wildaus.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Jeg kombinerer traditionelt grafisk håndværk og moderne computer teknologi,
det giver kreative resultater, med en høj kvalitet." - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-04-05 13:25

> Kold efter tolv? Min går først kold efter omkring 25 JPEG billeder (fine,
> large), så det må da være et umådeligt sløvt kort der er i Wildaus.

Nu skyder jeg sjældent jpg, men prøvede lige min 20D. Den stopper efter hhv.
16, 18 og 19 billeder i jpg fine/large med Kingston Elite Pro 2GB (to
forskellige kort) og Sandisk Ultra II. Jeg gange jeg ahr skudt med jpg havde
jeg dog mere end rigeligt med en sådan byge efter en byge fortsætter den
dog hurtigt igen og eller med 1-2 fps.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-04-05 15:53

Hans Kruse wrote:

> [...]
> skudt med jpg havde jeg dog mere end rigeligt med en sådan byge
> efter en byge fortsætter den dog hurtigt igen og eller med 1-2 fps.

Ah! Der er forskel på effektiviteten afhængigt af ISO-værdien! Mit Kingston
Elite Pro 1 GB gav mig 35 billeder ved ISO100 før den gav op, kun 17-18
stykker ved ISO3200. Det må vel være noget med nogle ekstra udregninger, der
napper noget skriveeffektivitet.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Men jeg er ikke stupid, så jeg vil ikke mere ulejlige denne gruppe med
mine billeder og indlæg." -Niels Riis Ebbesen i dk.fritid.foto 17. april

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-04-05 16:58

> [...]
> Elite Pro 1 GB gav mig 35 billeder ved ISO100 før den gav op, kun 17-18
> stykker ved ISO3200. Det må vel være noget med nogle ekstra udregninger,

Ja, og det afhænger også af motivets kompleksitet! Jeg lavede en lille test
fik forskellige antal billeder afhængig af, hvad jeg rettede kameraet imod!
Fik nu også over 30 billeder ved de ISO 200, som prøvede tidligere på dagen
og kun fik de under 20 billeder. Stadig med det samme CF kort naturligvis.
Så "your milage will vary" kan man kun sige.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-04-05 13:12

"Frodo Nifinger"

> [...]
> mod den.
> Fuglens sikkerhedsafstand er vel omtrent 30 til 40 meter.

Njae nu går folk vel ikke ligefrem rundt og skyder med bøsser
i Ørstedsparken Den så meget rolig ud, den strakte sig og
gabte og sked utallige gange inden den gled ned i vandet og
svømmede væk.

> Har du sat et batterigreb på din 20D?
> Når jeg griber fat i kameraet uden smutter min lillefinger ned under huset,
> fordi kamerahuset er for lavt.
> (Jeg havde lige fat i Erik Wildaus nye kamera i går)

Ja det er et petite kamera, men har ikke lige pt tænkt mig
at investere i et batterigreb, det går nok..

> [...]
> Godtnok skyder den imponerende 5 fps. men erfter en 12 stykker går den kold.
> Nikon D70 kan kun 3 fps, men den blir ved, til kortet er fuldt.

Jeg er ikke maskingeværs skytte, men i RAW (som jeg sefølig også skulle
experimentere med i Hornborga) når men ikke ret langt, ikke et stort
problem for mig.

> [...]
> cropped mode må være lige op af din boldgade
> Jeg har endnu ikke fået bekræftiget af andre D2X-ejere om der er noget om

Njae - der er een der poster på psig, han ser ud til at have de samme
problemer, han er bare ikke klar over det. Jeg skifter ikke til d2x - Nu
hvor mit udstyr næsten er tunet fungerer det fint, for det meste. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 14-04-05 02:54

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse news:425bbb0e$0$79455
$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> problemer, han er bare ikke klar over det. Jeg skifter ikke til d2x - Nu
> hvor mit udstyr næsten er tunet fungerer det fint, for det meste.

Whoah, det må jeg altså se!

Link til billederne, please, bebe, værnusøøød. (8o) (Dådyrøjne!)

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-04-05 11:10

"Frodo Nifinger"

> [...]
> -max-
> >
> Whoah, det må jeg altså se!
>
> Link til billederne, please, bebe, værnusøøød. (8o) (Dådyrøjne!)

Jeg har skrevet med fyren og nu ser han også spøgelser
det er jo skønt at være en del af oplysnings tiden. Du vil
ikke kunne se noget på en flere hundrede % nedskaleret
jpg i medium-high kompression. Hvad tænker du på
Jesper..) Han mener at nogen har snakket om halo
problemer i nogle fora, jeg følger ikke med, så hvis du er
interesseret, så finder du måske noget om problemet.
Hvis jeg selv havde kameraet, kan du bide hundeprutter
på jeg ville lægge eksempler op - D2X ejere må altså
kæmpe deres egne kampe, og hvis de ikke vil frem med
dem så er der jo ikke noget at gøre ved det. -max-

Fra : ab

Dato : 12-04-05 19:08

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> RESPEEEKT:
> Når man ved, hvor sky skarven er på grund af jagt og sure mennesker, så er
> det faktisk et fantastisk billede.

Billedet bliver vel ikke bedre af, at motivet er vanskelig at få ram på ?
Det kan vel højest have interesse for div. ornitologer / fugleinteresserede,
der måske har vanskelig ved at opdrive fotos af sky fugle ?

I øvrigt er baggrundene meget pågående / forstyrrende og virker slet ikke
med til at give dybde i billedet - er det på grund af den høje kontrast (i
baggrunden), eller er der mon tale om en speciel digital "sidegevinst" ?

ab

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-04-05 21:29

"ab"

> [...]
> Det kan vel højest have interesse for div. ornitologer / fugleinteresserede,
> der måske har vanskelig ved at opdrive fotos af sky fugle ?

Det kan diskuteres..

> [...]
> baggrunden), eller er der mon tale om en speciel digital "sidegevinst" ?

Både baggrunden og forgrunden er distraherende, det er ikke et
fremragende billede, men det skiller sig ud ved at der er experimenteret
med indramning af fuglen - hvis vi ikke prøver tingene af kommer vi jo
ingen vegne.. Af een eller anden grund har du valgt ikke at se på det jeg
selv mener er billedets specielle karakter - det er altså ikke helt tilfældigt
at han er indrammet som han er - det er det samme der gør sig gældende
med blishønen (en meget almindelig fugl jeg har flere tusinde billeder af),
jeg så buen som et kompositorisk element. Spørgsmålet er så om det virker,
eller hvordan man muligvis kunne få det til at virke..
Det der med kontrasten og sidegevinst må du formulere tydeligere, jeg ved
ikke hvad du snakker om.?? -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-04-05 23:25

> [...]
> eller hvordan man muligvis kunne få det til at virke..
> Det der med kontrasten og sidegevinst må du formulere tydeligere, jeg ved

Jeg noterede mig det, da jeg så de to nævnte billeder (uden at jeg
kommenterede) og synes det er det ekstra, der gør et fuglebillede ekstra
godt.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : ab

Dato : 13-04-05 19:04

> Det kan diskuteres..

Ja, lad os det - hvad mener du, at der billedmæssigt skulle være forskel
på ? - Rent grafisk er der selvfølgelig forskel på en spurv og en trane
eller svane, men det kunne da være sjovt at høre nogle gode argumenter for,
hvorfor et foto af f.eks. en sjælden drossel-art skulle kunne være bedre end
en alm. "dusin-drossel" (hvis en sådan findes).

> Det der med kontrasten og sidegevinst må du formulere tydeligere, jeg ved
> ikke hvad du snakker om.??

Jeg synes at vi ser mange digitale fotos, hvor baggrundens konturer er meget
kraftige / generende - kraftigere end jeg mindes at have set ved analoge
fotos - her er det som om baggrunden (ved samme brændvidde) syner mere
diffus og neutral ?

> [...]
> jeg så buen som et kompositorisk element. Spørgsmålet er så om det virker,
> eller hvordan man muligvis kunne få det til at virke..

Jeg synes, at din 3-kant indramning er knap så god / for meget uvedkommende
til venstre for trekanten (der er meget dominerende) og fuglens synsretning
understøtter ikke indholdet - gentagelsen af blishønens form i baggrunden er
rigtig god - placering og synsretning understøtter balancen i billedet, men
jeg mener, at der er for meget uvedkommende øverst i billedet. Spørgsmålet
er så, om hønen virker for passiv / "fuglebogs-agtigt".

ab

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-04-05 00:47

"ab"

> [...]
> hvorfor et foto af f.eks. en sjælden drossel-art skulle kunne være bedre end
> en alm. "dusin-drossel" (hvis en sådan findes).

Et billede for mig er mere og andet end bare et billede, jeg prøver at leve mig
ind i kreationen af billedet - og sådan er det bare, du har det nok anderledes.
Jeg prøver også at vudere et billede ud fra dets funktion, menningen med
billedet, tanken bag, de overvejelser der er gået forud, for mig er det en stor
del af oplevelsen.

> [...]
> kraftige / generende - kraftigere end jeg mindes at have set ved analoge
> fotos - her er det som om baggrunden (ved samme brændvidde) syner mere

Det må være mig der har sløset med teknikken, ellers er der er ingen logik i det
du siger - På den anden side oplevede du vel billeder på en anden måde før i tiden,
enten ved at kigge dias gennem en lup på et lysbord, eller print. En computer skærm
gir nok en anden oplevelse, specielt een der ikke er kalibreret, men jeg ved ikke
helt hvad du mener, såe..??

> [...]
> jeg mener, at der er for meget uvedkommende øverst i billedet. Spørgsmålet
> er så, om hønen virker for passiv / "fuglebogs-agtigt".

Jamen det er fair nok, jeg må bare gøre det bedre næste gang - jeg vil helt
sikkert tænke på det du siger.. -max-

Fra : Fif

Dato : 05-04-05 12:06

> Kun beskåret og formindsket, sådan så der altså ud -
> og jeg som hader orange, hehe..-max-
> http://amarzone.dk/hornborga.html

Hej.

Flot silhuet, utrolig skarp...
men surt hvis man skal vente på den farve man bedst ka' li'... irgrøn f.eks
;0)

Hilsen
Fif