Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning af sepia-billeder
Fra : Familien Laursen

Dato : 04-04-05 20:43

Hej

Jeg har været ved at scanne gamle billeder fra et fotoalbum.

Desværre er billederne i sin tid blevet limet ind i fotoalbummet, og derfor
er billeder/siderne noget ujævne.

En konsekvens heraf er, at jeg har problemer med at scanne de billeder i
albummet, der er i sepia/bruntonede, da de får nogle underlige lyse/blålige
pletter rundt på billeder.

Billeder kan ses her: http://home1.stofanet.dk/voldum_slaegter/

Er der nogle, der har ideer til, hvordan jeg fjerner de underlige pletter?

Den eneste løsning jeg har fundet er, at omdannet billedet til et
almindeligt gråtonet billeder, men så bliver billederne så triste at se på.

Angående billedbehandlingsprogrammer, så bruger jeg Irfan View og Paint Shop
Pro 8.

Mvh.
Erik Laursen

Fra : Pico

Dato : 04-04-05 23:08

Familien Laursen wrote:
> [...]
> se på.
> Angående billedbehandlingsprogrammer, så bruger jeg Irfan View og

Jeg ved ikke hvordan du kan løse problemet når du skanner, men i sidste
uge havde fruen et ønske om at få aftryk af ret mange billeder fra
bedsteforældrenes gamle billeder, der også er limet i album, der var
alle typer, SH, tonede og farver. Jeg ved af erfaring at det kan drille
at skanne fra album da det mange gange er svært at få billederne til at
ligge tæt til glasset så jeg valgte at affotografere dem. Jeg gjorde det
med mit Sony DSC-V1 digental der ikke ligefrem er lavet til sådanne
opgaver. Det skal siges at jeg råder over en affotograferingsstand, men
et stativ kan også bruges. Jeg brugte almindeligt indfalden svagt
overskyet lys i stuen så jeg ikke behøvede at tænke på farvetemperatur.
Indstillede aperatet til næroptagelse og mindst mulige blænde, i dette
tilfælde 8, og ellers resten på automatik.
Efter de var kommet ind i Pc'en var det bare at justere i Photoshop,
fordelen er at man har mange picles at arbejde med så der er overskud
til at beskære osv. og stadig få et stort antal picels til udprintning.
Familien var også imponeret over hvordan det kunne lade sig gøre at
printe billeder ud i størelser der var flere gange større end orginalen

Pico

Fra : Familien Laursen

Dato : 05-04-05 08:05

Hej

Jeg har et digital kamera, men desværre ikke et stativ.
Jeg har prøvet at affotografere billeder tidligere, men billederne bliver
ikke helt så skarpe, som når jeg scanner. Det skyldes nok det manglende
stativ.

Mvh.
Erik Laursen

Fra : Langgaard

Dato : 05-04-05 10:04

"Familien Laursen" <gjesing@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den eneste løsning jeg har fundet er, at omdannet billedet til et
> almindeligt gråtonet billeder, men så bliver billederne så triste at se

Hej

Det var også den vej jeg ville gå. scan dem i s/h, så kan du også i dit
redigeringsprogram fjerne/dæmpe de lyse pletter og efterfølgende tone dem så
de igen får den varme tone.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.