Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lamper billigt? Halogen bruges?
Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 04-04-05 19:06

Har du en idé til billige lamper, skal affotografere mine malerier.
Jeg har prøvet de der halogen lamper med 150 watt, men umidelbart
giver de ikke et ensartet lys, man kan se pærene giver mere lys fx i
midten..
Kan jeg på en eller anden måde bruge disse krafige halogenlamper fra
byggemarkeder? Skal de dækkes med noget så de giver diffust lys?
Hvordan ville en prof. fotograf belyse et maleri til affotografering,
med 3 lamper ??
Skal selvfølgelig stille hvidbalancen, jeg kan ikke skyde med RAW..
(Nikon CP995)

/ Thomas

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 04-04-05 19:22

"Thomas Jacobsen (slet YVTXO)" <tj@YVTXOperson.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med 3 lamper ??
> Skal selvfølgelig stille hvidbalancen, jeg kan ikke skyde med RAW..

Hej

Hvis du kan tage malerierne med udenfor, så er lyst gråvejr et fantastisk
lys til den type opgaver, og ganske gratis

PS: Jeg er amatør !!!!!!!!
--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Emil

Dato : 04-04-05 22:08

On 04 Apr 2005 18:05:48 GMT, slet YVTXO wrote:

>Jeg har prøvet de der halogen lamper med 150 watt, men umidelbart
>giver de ikke et ensartet lys, man kan se pærene giver mere lys fx i
>midten..

Forøg lampernes afstand, og forlæng eksponeringstiden (brug
stativ).

>Kan jeg på en eller anden måde bruge disse krafige halogenlamper fra
>byggemarkeder? Skal de dækkes med noget så de giver diffust lys?

Lamperne bliver meget varme, så de skal ikke tildækkes. Men et
stort, udspændt stykke stof eller glasfiber (i rimelig afstand)
vil mindske problemerne.

>Hvordan ville en prof. fotograf belyse et maleri til affotografering,
>med 3 lamper ??

Som ovenfor svaret. 2 lamper er som regel nok. Et polfilter kan
dæmpe nogle af evt. reflekser fra overfladestrukturen.

>Skal selvfølgelig stille hvidbalancen, jeg kan ikke skyde med RAW..

Og/eller korrigere i et billedbehandlingsprogram.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Holm

Dato : 05-04-05 09:59

> Lamperne bliver meget varme, så de skal ikke tildækkes. Men et
> stort, udspændt stykke stof eller glasfiber (i rimelig afstand)
> vil mindske problemerne.

du kan evt. sætte bagepapir foran lamperne.

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Pico

Dato : 04-04-05 23:20

Thomas Jacobsen (slet YVTXO) wrote:
> [...]
> med 3 lamper ??
> Skal selvfølgelig stille hvidbalancen, jeg kan ikke skyde med RAW..

Vælg en dag der er let skyet, træk gardinerne fra og sæt apperatet
på stativ, vælg en lille blænde, altså højt tal, brug selvudløseren for
at undgå rystelser i kameret. Jeg har gjort det masser af gange og det
giver udemærkede resultater.
Pico

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 05-04-05 01:03

Thomas Jacobsen (slet YVTXO) wrote:
> Har du en idé til billige lamper, skal affotografere mine malerier.

Takker for svar allesammen! Det er åbenbart nemmest og det bedste at trække
sig udendørs.. Der er bare ikke nær så megen kontrol med det hele. Derfor
kunne det være fedt at få en ordentlig lyssætning..
/ Thomas

Fra : Simon Nielsen

Dato : 05-04-05 15:17

"Thomas Jacobsen (slet YVTXO)" <tj@YVTXOperson.dk> wrote in message
> [...]
> med 3 lamper ??
> Skal selvfølgelig stille hvidbalancen, jeg kan ikke skyde med RAW..

Du kan spænde et stykke lagen op foran med en afstand der hedder 60 cm fra
lamperne for at undgå brand. det vil gøre det bedre, brug evt 500 watt for
at få et mere hvidt lys.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-04-05 15:36

In article <42529dc8$0$73703$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:
> Du kan spænde et stykke lagen op foran med en afstand der hedder 60 cm fra
> lamperne for at undgå brand. det vil gøre det bedre, brug evt 500 watt for
> at få et mere hvidt lys.

Glasvæv er bedre. Brænder ikke.

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 05-04-05 18:35

Povl H. Pedersen wrote:

> Glasvæv er bedre. Brænder ikke.

Genialt råd! Tak skal du have. Mon 2x500 watt kan belyse mine 180x90
billeder? Evt. endnu større formatter? De har lige præcis tilbud på 500
watts lamper i Netto (Århus) / 200 kr. stk.
/ Thomas

Fra : Falcon

Dato : 05-04-05 17:16

On Tue, 5 Apr 2005 16:16:31 +0200, "Simon Nielsen" <news@siho.dk>
wrote:

>"Thomas Jacobsen (slet YVTXO)" <tj@YVTXOperson.dk> wrote in message

Prøv at checke denne side:
http://www.irphotoschool.com/lessons/e20artwork/e20artwork.php

mvh Falcon

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 05-04-05 18:38

> Prøv at checke denne side:
> http://www.irphotoschool.com/lessons/e20artwork/e20artwork.php
>
> mvh Falcon

Og mange tak for et præcist link!! Super! Den eneste overvejelse er om jeg
kan få fotograferet str. 180x90 cm på samme måde med 2 lamper?
/ Thomas

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 05-04-05 18:34

> Du kan spænde et stykke lagen op foran med en afstand der hedder 60
> cm fra lamperne for at undgå brand. det vil gøre det bedre, brug evt
> [...]

TAK, Simon!!
/ Thomas