Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Indscanning af NEGATIVER vs. DIAS
Fra : Ole

Dato : 29-03-05 22:45

Alt andet lige, - hvordan opnår det bedste resultat:

1) Hvis man scanner et NEGATIV til ens pc? - eller

2) Hvis man scanner et DIAS positiv til pc'en?

På forhånd tak for hjælpen,

Venlig hilsen Ole

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 30-03-05 20:59

"Ole" <skrev
> Alt andet lige, - hvordan opnår det bedste resultat:
>
> 1) Hvis man scanner et NEGATIV til ens pc? - eller
>
> 2) Hvis man scanner et DIAS positiv til pc'en?

Jeg har scannet både farvenegativer og farve diapositiver på samme scanner,
Canoscan 9950F
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Canon_9950F/page_1.htm
og jeg synes at dias giver bedst resultat
* bedre dynamik
* bedre farvegengivelse
* mindre støj

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 30-03-05 21:58

"Ole" <ole@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1) Hvis man scanner et NEGATIV til ens pc? - eller
>
> 2) Hvis man scanner et DIAS positiv til pc'en?

Hej Ole.

Nu er det godt nok ved at være et stykke tid siden jeg sidst har scannet
noget, men da jeg havde scanner og brugte film fik jeg helt klart de bedste
resultater med dias-film. Farverne var bedre og det samme med kontrasten.
Sjovt nok, så virkede selv en ISO 100 negativ-film kornet og kedelig når den
blev scannet i filmscanneren, så mit råd er klart at fotografere på dias.

MVH
Thomas