Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vejrfænomen
Fra : Jens Bruun

Dato : 27-03-05 15:08

Vi så det her fænomen på himlen under vores udflugt til Langelinie i dag,
der jo ellers var præget af høj sol fra en skyfri himmel:

http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-294

Jeg tror, det skabes af iskrystaller i skyerne. Billedet er kun ment som
dokumentation for et lidt usædvanligt vejrfænomen.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/24/05)

Fra : kv

Dato : 27-03-05 15:46

Hej Jens...

Spændende farver - lidt "regnbue" er der vel også over det ? - sikkert pga.
lysets brydning i hvad det nu er det er...

Prøv evt. at sende billedet til DMI eller Vejret på TV2. Måske de kan give
dig et godt svar på fænomenet.

mvh
Keld Vinther.

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-03-05 15:58

"kv" <keld.vinther@FJERNMEDSTORTskjern-net.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv evt. at sende billedet til DMI eller Vejret på TV2. Måske de kan
> give dig et godt svar på fænomenet.

Tak for tippet. Jeg har nu sendt billedet til vejrbilleder(at)tv2.dk. Så må
vi se, om de har en naturlig forklaring...

Fra : Rander

Dato : 27-03-05 16:25

Sun, 27 Mar 2005 16:58:04 +0200 brugte Jens Bruun 15 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.foto:

>Tak for tippet. Jeg har nu sendt billedet til vejrbilleder(at)tv2.dk. Så må
>vi se, om de har en naturlig forklaring...

Orv, så skal vi se vejrudsigt i aften...

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Jeg kunne godt tænke mig at være med til at bekæmpe
miljøet og sådan noget. (Ung mand i Radio Syd)

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 27-03-05 16:18

On Sun, 27 Mar 2005 16:08:07 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Vi så det her fænomen på himlen under vores udflugt til Langelinie i dag,
>der jo ellers var præget af høj sol fra en skyfri himmel:
>http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-294

Ud fra farverne at dømme, kunne det godt være en solhund, eller en
bisol som de også kaldes. Jeg syntes bare ikke faconen helt passer til
det, jeg ville forvente.
Hvor stod solen i forhold til denne farvelade?

Der er en bisol halvvejs nede på denne side:
http://%20www.astrophoto.dk/Atmosphereric_phenomena.htm

Og endnu en her:
http://i2.tv2.dk/gallery/gallery.php?id=584893&site=vejret.tv2.dk&skin=vejret&index=2

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 27-03-05 16:22

On Sun, 27 Mar 2005 17:17:49 +0200, Mikael Ejberg Pedersen
<mikael@ejberg.NO_SPAM_HERE.dk> wrote:

>Ud fra farverne at dømme, kunne det godt være en solhund, eller en
>bisol som de også kaldes.

Men hvis positionen i forhold til solen ikke passer, så kunne det
måske også være iriscerende skyer, som på det nederste billede her:
http://www.astro.ku.dk/lys/skyer.html

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-03-05 16:23

"Mikael Ejberg Pedersen" <mikael@ejberg.NO_SPAM_HERE.dk> skrev i en
meddelelse news:1qjd41p47vomof5nnsg1plh889jnleadlk@news.sunsite.dk

> Men hvis positionen i forhold til solen ikke passer, så kunne det
> måske også være iriscerende skyer, som på det nederste billede her:
> http://www.astro.ku.dk/lys/skyer.html

Bingo. Det må være dem.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/27/05)

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-03-05 16:22

"Mikael Ejberg Pedersen" <mikael@ejberg.NO_SPAM_HERE.dk> skrev i en
meddelelse news:9cjd411jrff08vsshvns9qpfjdt4uv64ma@news.sunsite.dk

> Hvor stod solen i forhold til denne farvelade?

Solen står lige netop til venstre bag bygningen (hakket i nederste trediedel
af billedet). Det lignede en slags halv halo/regnbue, men kun med farver til
højre for solen.

Fra : Claus

Dato : 28-03-05 18:17

> [...]
>
> Jeg tror, det skabes af iskrystaller i skyerne. Billedet er kun ment som
> dokumentation for et lidt usædvanligt vejrfænomen.

Et andet vejrfænomen, hvor formentlig iskrystaller i luften over Alpe d'Huez
skabte en slags prisme?
Det så i hvert fald interessant nok ud til, at jeg lige skød et billede.
(Postet i dk.binaer med "Vejrfænomen" i subject).