Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Oprette ICC color profile, hvad nu.
Fra : Bo Andersen

Dato : 27-03-05 00:41

Udstyret er Canon PIXMA5000 og Verbatim Glossy Photo paper.
Jeg har fået printet CMYK farver på det foto-papiret.
Min skærm er sat op med Adobe Gamma, og profilen gemt.
Skal den benyttes til printeren ?
Eller skal der et specktrogram_meter_tingest til ?

Venligst, Bo Andersen.

Fra : KNL DtP

Dato : 27-03-05 11:16

"Bo Andersen" <qwertydotcom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har fået printet CMYK farver på det foto-papiret.

Du skal bruge RGB-mode, når til printer (også selv om det for mig virker
gak, når der nu findes CMYK-patroner i min PIXMA 4000)...

> Min skærm er sat op med Adobe Gamma, og profilen gemt.
> Skal den benyttes til printeren ?

Nej, denne profil beskriver blot de brister og fejl din skærm har målt med
*dine* øjne.

> Eller skal der et specktrogram_meter_tingest til ?

For at få en korrekt profil, skal du udprinte et testark og scanne/måle
dette, for derefter at generere en profil ud fra disse målinger.Povl H.
Pedersen har skrevet en del indlæg om scanner-løsningen - prøv og kig efter
dette med Google Groups.

En anden løsning kan være, at du på Nettet finder en allerede genereret
ICC-profil til netop til printer, dit blæk og dit papir. Prøv og kig på
Verbatims hjemmeside. Jeg fandt f.eks. ICC-profiler til min printer på
Ilford's hjemmeside - lavet specielt til hver type papir.

Du kan også sætte Source Space Adobe RGB 1998 eller sRGB (alt efter hvad du
kører med), og så sætte Printer Space til Printer Color Management. I
driveren vælger du papirtype og kvalitet, og slår ICM til. Du kan så justere
lidt på C/M/Y/K, for at fintune printet. Det giver faktisk også en god
kvalitet.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-03-05 14:46

KNL DtP skrev:

> Du skal bruge RGB-mode, når til printer (også selv om det for
> mig virker gak, når der nu findes CMYK-patroner i min PIXMA
> 4000)...

Det skyldes at den del af styresystemet, som tager sig af
printningen og skærmvisningen (GDI for Windows' vedkommende)
ikke aner hvad CMYK er, så der vil foregå en konvertering fra
CMYK til RGB på vej til printeren.

Man vinder derfor ikke noget ved at konvertere til CMYK først
medmindre man har koblet en RIP på enten i form af en separat
RIP eller en PS-printer med indbygget RIP, som forstår CMYK-
data.

--
Hilsen
Madsen