Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et godt stativtilbud?
Fra : Thomas

Dato : 26-03-05 13:13

Hej alle,

Jeg kigger i øjeblikket efter et stativ til mit D70 og er i den forbindelse
blevet gjort opmærksom på et tilbudssæt hos Technikdirekt - Manfrotto
Stativ-Set (MA 055 PROB,MA 141 RC, MA 681)

Laaaaangt link til Technikdirekt:
http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={BBC869D1-4F0A-4782-9FD7-6EDBF1DEE635}&SESSIONID=232233240228&DS=2&TS=2601023136&type=focus&doctype=article&focus=545067&focuslayout=full5&focuslayout=full5&history=add

Eller komponenterne hos Manfrotto:
http://www.manfrotto.com/product/templates/itemalone.php3?itemid=273
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=14&itemid=1812
http://www.manfrotto.com/product/templates/itemalone.php3?itemid=812

Jeg ved desværre ikke forfærdelig meget om stativer. Det omtalte sæt lever
dog op til mine krav hvad angår maks. og min. højde. Er der nogen som vil
være venlige og kommentere det valgte sæt (specielt stativhovedet er jeg i
tvivl om). Stativet skal bruges til portrætter, fuglebilleder og børn.

Rent prismæssigt er det interessant, da jeg lige nu får monopod'en med
gratis.

Mvh.
Thomas

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 26-03-05 13:28

Thomas <tsFJERN@tschmidt.dk> wrote:
> Hej alle,
>
> Jeg kigger i ?jeblikket efter et stativ til mit D70 og er i den forbindelse
> blevet gjort opm?rksom p? et tilbudss?t hos Technikdirekt - Manfrotto
> Stativ-Set (MA 055 PROB,MA 141 RC, MA 681)

Det er et dejligt sæt. Hvis jeg ikke havde et manfrotto-stativ allerede,
og hvis ikke jeg meget hellere vil have et kuglehoved, havde jeg nok
selv købt det ;)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Thomas

Dato : 26-03-05 13:47

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> wrote in message
> Thomas <tsFJERN@tschmidt.dk> wrote:
>
> Det er et dejligt sæt. Hvis jeg ikke havde et manfrotto-stativ allerede,
> og hvis ikke jeg meget hellere vil have et kuglehoved, havde jeg nok
> selv købt det ;)

Hvad er fordelen ved et kuglehoved - fremfor det hoved, der er med i det
omtalte sæt?

Mvh.
Thomas

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 26-03-05 13:52

Thomas <tsFJERN@tschmidt.dk> wrote:
> "Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> wrote in message

> Hvad er fordelen ved et kuglehoved - fremfor det hoved, der er med i det
> omtalte s?t?

Jeg synes det er mere behageligt at arbejde med - man løsner eet sted,
og så har man fuld kontrol over placeringen af kameraet - det tager lidt
tilvænning, men til de ting jeg bruger stativ til synes jeg absolut det
er en fordel. Det skal bemærkes at jeg f.eks. ikke bruger stativ i
situationer hvor der er brug for at kameraet er låst på en/to akser, og
løs på de(n) sidste.

Jeg har et Manfrotto 488RC0 kuglehoved, som jeg er ganske glad for. Det
kan bære op til 7,9kg, og er rimeligt stort - et mindre (f.eks. et
484RC2) kan bære 4,0kg og vejer under halvt så meget. (300 kontra 800
gram)

Fra : AS

Dato : 26-03-05 14:37

> Jeg synes det er mere behageligt at arbejde med - man løsner eet sted,
> og så har man fuld kontrol over placeringen af kameraet - det tager lidt
> tilvænning,

Det kan tage kun en dag eller kortere Meget nemt at bruge.

> [...]
> er en fordel. Det skal bemærkes at jeg f.eks. ikke bruger stativ i
> situationer hvor der er brug for at kameraet er låst på en/to akser, og

Ulempen (eneste) IMHO kan være, hvis man vil tage få billeder til et
panoram, så er der vanskeligt at holde præcis højde med kuglehoved.

> [...]
> kan bære op til 7,9kg, og er rimeligt stort - et mindre (f.eks. et
> 484RC2) kan bære 4,0kg og vejer under halvt så meget. (300 kontra 800

Jeg har vælgt en model immelem - 486RC2

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 26-03-05 14:46

AS <ars@trash.net> wrote:
> Ulempen (eneste) IMHO kan være, hvis man vil tage få billeder til et
> panoram, så er der vanskeligt at holde præcis højde med kuglehoved.

Mit kuglehoved kan drejes 360 grader (med gradindeling) uden at man
løser kuglen. Måske det kun er de store modeller det er muligt på.

Fra : Thomas

Dato : 26-03-05 13:48

> [...]

> Det er et dejligt sæt. Hvis jeg ikke havde et manfrotto-stativ allerede,
> og hvis ikke jeg meget hellere vil have et kuglehoved, havde jeg nok

.... og hvilket kuglehoved kan du evt. anbefale?

Fra : C. Stensgaard

Dato : 26-03-05 13:51

Jeg har haft sættet - og har stadig min monopod (dog ældre version, men
meget lig den du viser her)

Sættet er superfint til dit brug - specielt til børne og fuglebillederne
tror jeg dette hovede er hurtigere end et decideret kuglehoved.

Nu siger du ikke noget om prisen, men jeg kan varmt anbefale dig 055. Dog
vejer det godt til ifht. carbon - men de ligger også væsentligt længere oppe
i prisleje.

Jeg har i dag 074 som er et studieudgave af 055 - kraftigere, højere og
MEGET tungere. Den kan jeg kun anbefale til studiebrug og ikke ude i marken.
Der ville en 055 fint kunne gå an på kortere ture.

Stensgaard

Fra : AS

Dato : 26-03-05 14:39

Ikke dårligt, som andre sige. Eneste man skal tænke er der hoved.

Alternativt kan man også prøve at kikke på 190pro. Ikke så høj, som 055, men
ikke så tung. Hvis man ikke er selv ca. 195 høj, den er også god nok.

Fra : Johannes

Dato : 26-03-05 15:10

On Sat, 26 Mar 2005 13:13:09 +0100, "Thomas" <tsFJERN@tschmidt.dk>
wrote:

> [...]
>http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={BBC869D1-4F0A-4782-9FD7-6EDBF1DEE635}&SESSIONID=232233240228&DS=2&TS=2601023136&type=focus&doctype=article&focus=545067&focuslayout=full5&focuslayout=full5&history=add

Jeg har sættet med en 190 PROB og er meget tilfreds. Det kræver lidt
tilvænning at bruge hovedet med 3 håndgreb, men det er fint til f.eks.
panoramabilleder.

Derover har jeg købt et MA 234 RC, som er et mindre hoved til
monostativet. Det kan kun dreje i en retning, men er meget mere handy
i brug. Begge hoveder har samme quick-release, så du kan anbringe en
på kamerahuset og den anden på et langt teleobjektiv.

Johannes